Fått för mig att det finns de som e duktiga på VAG här så jag prövar:
Polaren tjöpte en Ibiza 1.2 modellår 2002 med oklart motorras för en femma och en fimp, nu är motorn ihop men den vill inte varva mer än 3000. Föregående ägare hade lämnat in den för byte av kamkedja om jag förstod det rätt och sen blev det inge bra. Karln hade då rivit det igen i tron om att det stod lite fel men fick aldrig ihop det och sålde då bilen.
Tumme mitt i handen nr 2, min polare, fick ihop allt men han fick inte loss vevaxelgivaren efter tappra försök. Detta resultera i att han inte kunde sätta i nollningsverktyget utan han chansa på övre dödläge för ettans cylinder =0) Nåväl den går jämt och fint men slår ifrån vid 3000 varv som sagt, ungefär som ett varvstopp och pendlar mellan 2800-3000 varv trots pedalen i golvet.
Felkoden den sätter är: 16725 Kamaxelpositionsgivarkrets, orimlig signal, inget symptom - Permanent.
Testade att byta givaren idag, samma fel och felkod.
Kablaget, 4 sladdar, till tryckgivaren på insugsröret har någon klippt sedan tidigare och skarvat. Detta är ju lite misstänkt men sätter ingen felkod, kom över att titta på Fabia 1.2 och kablarna satt inte likadant på den men när vi testade den placeringen gick den som en stenkross och satt felkod - Insugsrör tryckgivare.
Något känt fel eller har han troligen satt kammarna fel? Den går i sådant fall förvånansvärt bra tills den slår ifrån =0)
Polaren tjöpte en Ibiza 1.2 modellår 2002 med oklart motorras för en femma och en fimp, nu är motorn ihop men den vill inte varva mer än 3000. Föregående ägare hade lämnat in den för byte av kamkedja om jag förstod det rätt och sen blev det inge bra. Karln hade då rivit det igen i tron om att det stod lite fel men fick aldrig ihop det och sålde då bilen.
Tumme mitt i handen nr 2, min polare, fick ihop allt men han fick inte loss vevaxelgivaren efter tappra försök. Detta resultera i att han inte kunde sätta i nollningsverktyget utan han chansa på övre dödläge för ettans cylinder =0) Nåväl den går jämt och fint men slår ifrån vid 3000 varv som sagt, ungefär som ett varvstopp och pendlar mellan 2800-3000 varv trots pedalen i golvet.
Felkoden den sätter är: 16725 Kamaxelpositionsgivarkrets, orimlig signal, inget symptom - Permanent.
Testade att byta givaren idag, samma fel och felkod.
Kablaget, 4 sladdar, till tryckgivaren på insugsröret har någon klippt sedan tidigare och skarvat. Detta är ju lite misstänkt men sätter ingen felkod, kom över att titta på Fabia 1.2 och kablarna satt inte likadant på den men när vi testade den placeringen gick den som en stenkross och satt felkod - Insugsrör tryckgivare.
Något känt fel eller har han troligen satt kammarna fel? Den går i sådant fall förvånansvärt bra tills den slår ifrån =0)