Seat Leon, bra eller anus?

  • Thread starter Thread starter _teSSan_
  • Start date Start date
Lartes skrev:
Okey, men det finns alltså inget befog för detta namn?

Självklart finns det det. Golf var ju den bilen som skapade segmentet. Däremot så är segmentets namn "C".

F.ö är det det enda segment som tagit namn av en bilmodell. lyxbil var ju ingen modell ex.

//jaG
 
Gixxer-Anders skrev:
Eller hur? Jag torkar av din lilla bärplockare till bil som ingenting med min S60 :yoparty :yoparty

Plockar du en Type R med en S60 med nypris 208´?

Kom å ta mig bara!

Om vi tar en liten jämförelse mellan S60R (>400´) och Type R (218´ med A/C)

Auto motor & sports bilbantest 2004:

Honda Civic Type-R 1.19,7
Volvo S60R - 1.19,4

Volvo S60R - "I kurvorna är det mycket understyrning och plogande..." Jämfört med EVO8 och Impreza förlorar S60R omkring 2 sekunder, en avsevärd tidsrymd. "Men det kändes aldrig kul."

Type Ren placerade sig 9a i testet bakom dessa bilar:

(10) Ford Sportka 1.25,9
(9) Honda Civic Type-R 1.19,7
(8) MB SLK 200 1.22,1
(7) Nissan 350Z - 1.18,3
(6) Porsche GT3 RS - 1.16,6 (fuktig bana)
(5) Pagani Zonda C12S - 1.15,1
(4) Lotus Exige 1.17,5
(3) Lamboghini Gallardo - 1.11,2
(2) Porsche Carrera GT - 1.12,4
(1) Mitsubishi EVO VIII - 1.17,5

Jag editerar in detta roliga (?) faktum. Info från Automobil och Gotland Ring:

Tidningen Automobil tog 8 st. drömbilar till Gotland Ring för att köra med 'raukande däck' :)

Bilarna som kördes var BMW M3 CSL, Jaguar XJR, smart Roadster, maserati Coupé, Volvo S60R, Audi S4, Honda S2000 och Porsche Boxster.

Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste slutsatsen om Volvo S60R. Kan inte citera hela texten men kortfattat går berömmet ut på att att kupén är trevlig, bra säten för sport och komfort och att den elektroniskt styrda fjädringen lyckas med konsstycket att vara tillräckligt hårt för bana och tillräckligt komfortabel för långresan. Sen tar det slut, de "tycker synd om den." Och det är mer av patriotiska skäl den livar upp.

"Volvons chassi och tyngd gör att Smarten med sina 82 hästar kör ifrån Volvons 300 fyrhjulsdrivna hästkrafter. Högröd av genans försöker Volvon hänga på Smarten genom kurvorna men den driftar brett med framhjulen och den tänkta skärningen av apex passeras medan föraren hjälplöst tittar på. Det smäller och knakar fran bakdiffen medan Haldexsystemet jobbar med att få bakhjulen att hjälpa till med drivningen."

Måste säga att jag är VÄLDIGT överraskad av resultatet.
Någon som har en bra förklaring?
 
Last edited:
Gixxer-Anders skrev:
Du bortser från det viktigaste: Det mellan ratt och ryggstöd.
Jag tar dig på fegisfaktorn :D

Jo, jag är en rädd stackare som inte vågar ju.. att jag glömde det... :näsblod

så bilfajten vann type Ren då med andra ord? Men machofajten vann du :va?

//jaG
 
Lartes skrev:
Hur många veckor efter detta placerade sig Golf GTI:n?

Den hade inte presenterats än då, men den är jämnbördig med Type Ren.

Om du är intresserad så inflikar jag lite info från ett tyskt test med de båda.

Honda:
Gewicht 1239 kg
0 - 80 km/h 4,8 s
0 - 100 km/h 6,9 s
0 - 120 km/h 9,4 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 12,8 s
0 - 160 km/h 16,7 s
0 - 180 km/h 22,7 s
Vmax 235 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 36,4 m
100 - 0 km/h (warm) 36,7 m
Hockenheim, kleiner Kurs 1.20,4 min
Querbeschleunigung 1,1 g
Slalom 18 m 68,7 km/h

VW
Gewicht 1400 kg
0 - 80 km/h 5,0 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 9,8 s
0 - 130 km/h 11,4 s
0 - 140 km/h 13,4 s
0 - 160 km/h 17,8 s
0 - 180 km/h 22,4 s
Vmax 235 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 36,9 m
100 - 0 km/h (warm) 36,9 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs 1.20,8 min
Querbeschleunigung 1,1 g
Slalom 18 m 66,0 km/h

Sådär.

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Den hade inte presenterats än då, men den är jämnbördig med Type Ren.

Om du är intresserad så inflikar jag lite info från ett tyskt test med de båda.

Honda:
*info*

VW*info*

Sådär.

Det va väll inte så stor skillnad direkct

Hur står sig 180hk golfen mot 200hk?
 
Gixxer-Anders skrev:
Eller hur? Jag torkar av din lilla bärplockare till bil som ingenting med min S60 :yoparty :yoparty


Med tanke på att en Accord 2,4S kör ifrån en S60R på bana så njaaa...

Jag har läst tråden men jag kunde inte låta bli. :D
 
Taskig framvagn på leonerna. Har kört ett femtal (har 4 stycken nuvarande i jobbet varav jag har kört 3 av dem) och det är den senaste som inte har börjat strula med framvagnen ännu. Och blinkersrelä verkar strula på dem också, bytt det på 2 av 7 bilar totalt på mindre än 10 000mil.
Men för övrigt är de sköna att köra, betydligt skönare än golfarna från samma årsmodeller. Bra bromsar, hyffsat lättsvängt chassie men någon vidare ork finns det inte direkt. Inte bränslesnåla, runt 0.8/mil normal landsväg och med den prestandan de har borde det ligga runt 0.6 tycker man. Över litern i stan utan problem.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top