Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...NSR_MAN skrev:Tja
jag funderar på att bygga seatpipes på min NSR... men jag antar att man får fel motstånd då?& den går skit dåligt. Finns de någon som vet hur de blir? så man kan börja bygga
![]()
nej nej och åter nej, en två taktare ska ha rätt längd på avgassystemet för att arbeta så bra som möjligt. Du kan inte förlänga det nån stans utan att det blir sämmre(förutsatt att det är bra från börjanzpeppy skrev:Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...
NSR_MAN skrev:Tja
jag funderar på att bygga seatpipes på min NSR... men jag antar att man får fel motstånd då?& den går skit dåligt. Finns de någon som vet hur de blir? så man kan börja bygga
![]()
hmm...Hagberg skrev:Du skulle ju kunna ha en jävligt förlängd och tillbockad stinger efter expansions kammaren. Det kommer helt klart påverka effekten men snor så pass liten effekt så du kommer fortfarande kunna använda hojen utan problem.
en Stinger ska egentligen vara lika lång som sista konan på expansions kammaren för att få ut maximal effekt, men om du kollar på dom flesta "Cross/sm" modeller så har dom ett förjävla långt "Mellan-rör" som de heter i folkmun, upp till ljuddämparen.
Och jag kan ju inte påstå att t.ex. en gas gas eller liknande är specielt slöa.
Så jag säger att om du använder dej av kunnigt folk som kan bocka till långa böjar och använder ett lite grövre rör än orginal så är det fullt möjligt.
Men inte det bästa ur effekt syn vinkeln.
/Hagberg
läste att man får bäst effekt om slutröret är långt å smalt, sen får man olika effekt kurvor beroende på lutningen av ljud dämparnAndersJohansson skrev:
Jo jag tror på det där me kammare i ljud dämparn... de e skit dåligt svätsat under ljud dämpanrHagberg skrev:Precis, "mjuka" vinklar är bäst, ju skarpare bockar desto sämre..
Att den går bättre utan ljudämpare säger många för att den låter mycke mer osv, men om det stämmer så är det nästan garanterat för att antingen sitter de en katalysator i ljudämparen, eller så är det massa "kammare" i den, alltså de sitter väggar och skit som hindrar avgaserna en hel del. För efter att avgaserna expanderat och vänt tillbax osv så måste dom ju trots allt ut, och om dom avgaserna blir hindrade så är det tyngre för motorn att driva runt hela "kretsloppet".
Det är den här effekt förlusten du kan få om du har för lång stinger, men om det är schyssta bockar osv, så ska de inte vara några problem.
Böjlig avgas slang funkar bra, men är svårt att få till som fan vill, och du måste nästan garanterat göra fästen till den vid varje böj så att den ligger kvar så.
Men jag gillar idén.
En nackdel till är de kan bli mycket varmt med ett sådant långt rör, för när avgaserna hindras och nya skjuter på osv så blir de ju helt enkelt varmt. Men jag tror inte de ska vara några problem om du klär den och inte har alltför nära kontakt med plastkåporna.
/Hagberg
zpeppy skrev:Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...
Hej Alex,
Angående medföljande ring (bushing) som skall sitta där pipans sista kon slutar och stingern börjar.
Montering:
Sätt i ringen så den ligger mot stoppet. Skjut in stingern så den ligger mot ringen och dra åt låsbulten.
Vissa får bättre resultat utan ring. Eftersom du skall ha 154cc så bör du köra utan ring oavsett. Man vill undvika för högt tryck i pipan. Det ger värmeproblem. Man vill ha rätt tryck. En balans mellan effekt och andning. Du kan prova med ring försiktigt och samtidigt hålla koll på detonationer och temperatur. Resultatet effektmässigt kan bli sämre eller bättre. Man måste testa. Stiftet bör ge en bra indikation på hur det står till. Men, var noga med att köra utan ring till en början. Var även noga med att hålla rent från sot vid området slutkon/stinger. Reducering av arean och ökat tryck i pipan kan ge temp-problem. (förmodligen ett stort skäl till varför varannan 125-åkare har problem med motorhaverier)
okey... men om man har för långt slut rör (de som e innan ljud dämparn) så borde men väll få mindre tryck i röret?Mr Helmut skrev:Med en buch ring tror den hette så kunde jag justera karaktär på avgassystemet om man ville ha tex mer ligga på högt varv på rakan eller om man tog bort den mer rappt.
den ringen förlängde avgassytemet med ca 1 cm
Jolly moto var avgasröret från.
Tänkte bara så du verkligen förstår hur petigt det är
zpeppy skrev:Jag tror du kan förlänga avgassystem om du gör de efter den så kallade kröken...kommer inte på vad de heter...men men...bara vad jag tror...
ÄH! jag ska ha seatpipes på min 125aSvanen skrev:Sitter du på DH på den bilden eller![]()
![]()
Jag skulle slopa seatpipes på en hundratjufemma.
Då skulle jag hellre lägga byggtiden på att köra eller att knulla.
NSR_MAN skrev:ÄH! jag ska ha seatpipes på min 125abestämmt!!! man lär ju kunna slänga ihop de på typ 2dar om man ska få det perfa!
![]()
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |