Seg gnista - XR600

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har haft problem med XR en tid nu. Lyckats spåra det till att det bör vara svag gnista (provat samma stift först i XRen sedan i WRen, tyckte den va lite svagare i XRen).

Håller nu på och kollar så att alla motstånd är som det ska vara. Allt verkar som det ska med tändspolen. Däremot stämmer inte motståndet på spolen vi svänghjulet. Det ska ligga mellan ca 260-330 ohm, men är på straxt över 80. Samtidigt står det att det endast är standard värden (260-330) i manualen medans på de andra värdena så är det "gilltiga" värden. '
Först och främst, någon som har en aning om vad det kan vara som gör att motståndet är lägre än standard.

Sedan så undrar jag vad det kan vara mer för fel som orsakar den svaga gnistan.

Tack på förhand
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Är det möjligtvis pick-up-spolen du menar?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
PacMan skrev:
2096889 Är det möjligtvis pick-up-spolen du menar?

Den som säger att nu är det dax och ge gnista? Nix. (Den sitter på veven på höger sida.)
Menar generatorn kort o gott. (eller menar manualen iaf... just nu är jag inte säker på något utom att hojen hatar mig och mitt liv)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Antar du kopplat ur spolen (vid cdi:n, under sadeln) när du mäter. Annars vet du inte vad du mäter på.
Mäter matningsspolen till cdi:n fel har du problem. 5-6000:- kostar paketet.
Isf leta beg eller låta nån elverkstad linda om just den spolen. Eller prova själv.

Tändsystemet på xr är enkelt och helt skilt ifrån lyse och sånt, men kan förstås trassla ändå (vet jag...).

Jaga taskiga kontakter, anslutningar o jordningar o resistansmät.

Min tändspole mätte lite utanför rek värden på sekundären, köpte ny; som mätte exakt likadant...

Bytte även cdi (billigt på ebay) och drog om en del kablage innan min hoj funkade igen.
/u
 

carsam

prone2failure
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
ktm
Antagligen är delar av spolen i generatorn kortslutna. Lösningen är att linda om (rätt jobbigt) eller köpa nytt. En ny kostar 1850:- på sams motor. När jag hade samma problem lindade jag först om själv, det höll ca 1 säsong. Då köpte jag en ny.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
carsam skrev:
2096969 En ny kostar 1850:- på sams motor. /QUOTE]
Betydligt bättre än honda-orginal-priset då....Kan vara kul att veta. Tur jag inte behövde köpa nån häromsistens. :)
/u
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ok. Låter ju riktigt sugigt!
Kan man mäta och se om det är generatorn som är kaputt lr bara o köra uteslutningsmetoden?

(u_l -> japp mätte vid anslutningarna till CDIn.)
 

carsam

prone2failure
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
ktm
ulf_lundin skrev:
2096978
Betydligt bättre än honda-orginal-priset då....Kan vara kul att veta. Tur jag inte behövde köpa nån häromsistens. :)
/u


Ja, anledningen till att jag lindade om första gången var att jag bara hade kollat honda-orginal-priset...

FreddaAbborre skrev:
2096984 Ok. Låter ju riktigt sugigt!
Kan man mäta och se om det är generatorn som är kaputt lr bara o köra uteslutningsmetoden?

(u_l -> japp mätte vid anslutningarna till CDIn.)


Om du har tillgång till oscilloskop kan du mäta upp vad generatorn ger för spänning ut när du kickar. Jag minns inte riktigt hur hög spänningen ska vara, men det går säkert att kolla upp.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
För en olastat/urkopplad matningsspole blir det ca 200 V topp-till-topp på skåpet vid kick.
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
FreddaAbborre skrev:
2096863 Har haft problem med XR en tid nu. Lyckats spåra det till att det bör vara svag gnista (provat samma stift först i XRen sedan i WRen, tyckte den va lite svagare i XRen).

Håller nu på och kollar så att alla motstånd är som det ska vara. Allt verkar som det ska med tändspolen. Däremot stämmer inte motståndet på spolen vi svänghjulet. Det ska ligga mellan ca 260-330 ohm, men är på straxt över 80. Samtidigt står det att det endast är standard värden (260-330) i manualen medans på de andra värdena så är det "gilltiga" värden. '
Först och främst, någon som har en aning om vad det kan vara som gör att motståndet är lägre än standard.

Sedan så undrar jag vad det kan vara mer för fel som orsakar den svaga gnistan.

Tack på förhand

Det är kortis i primärspolen(tändspolen som sitter på tändplattan)det är ett känt fel på xr600, speciellt dom äldre.
Det finns företag som blixtens racing som säljer lösa spolar, hör med han.
Honda orginal kostar runt 4papp...säls endast kompletta plattor.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Dirtfighter skrev:
2097081 Det är kortis i primärspolen(tändspolen som sitter på tändplattan)det är ett känt fel på xr600, speciellt dom äldre.
Det finns företag som blixtens racing som säljer lösa spolar, hör med han.
Honda orginal kostar runt 4papp...säls endast kompletta plattor.

Har en 93a, vanligt på de årsmodellerna? Inte hört talas om det tidigare.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vart ute nu och plockat bort generatorn (exciter coil som den tydligen kallas på engliska)

Samma resistans som tidigare. Citerar boken:

"The exciter coil is normal if there is continuity (bör väl betyda typ kontakt mellan?!) between the black/red wire and ground"
Altså, generatorn är normal om det är kontakt mellan svart/röd kabel och jord. Eller har jag fattat det fel?

Och motståndet mellan dessa är ca 85 ohm på min hoj och enligt boken ska det ligga mellan 230-320 ohm (visserligen i 20 grader celcisus och jag mätte när det va runt 8 grader, men så stor skillnad bör det ju inte vara just för den lilla tempskillnaden).

Är min spole paj, är min översättning kass och att 85 ohm är helt godtagbart och jag måste fortsätta jaga fel eller bör jag sänka skiten i närmaste sjö?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Antagligen har isoleringen pajat mellan en massa varv i lindningen. Istället för 240 varv (eller vad det nu var från början) har du bara 80 varv kvar vilket betyder att spänningen bara blir 1/3-del av vad det var från början. Energin i gnistan blir då bara 1/9-del av ursprungsvärdet.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bearing skrev:
2097368 Antagligen har isoleringen pajat mellan en massa varv i lindningen. Istället för 240 varv (eller vad det nu var från början) har du bara 80 varv kvar vilket betyder att spänningen bara blir 1/3-del av vad det var från början. Energin i gnistan blir då bara 1/9-del av ursprungsvärdet.


Tänk om det vore så smutt! Kollat lite, och linda själv verkar inte så förbannat jobbigt!
Enda posetiva idag! :banana
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Va ute och pilla lite på spolarna som går till tändningen. Upptäkte då att tråden till tändningen har ruggigt mycket mindre diameter än tråden på spolarna till lyse (bla).

Håkan Månsson skrev:
Låååång tråd (alltså tunnare = fler varv) ger bättre spänning och
håller då bättre vid låga varv men inre resistansen blir högre och då
sjunker spänningen vid högre strömuttag. Så många varv med
tjock tråd är optimalt men som vanligt är livet en kompromiss.

/Håkan

Från Soe.se

Måste va för att kunna slänga in högre spänning i tändspolen direkt istället för att låta den göra "allt" jobb?!
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är CDI-tändning på XR. Det betyder att spolen ger 200-400V. (Ulf skriver ovan att den ger 200V när man kickar.) Spolen laddar en kondensator. När det ska bli en gnista kopplas kondensatorn till tändspolen som växlar upp spänningen till tändstiftet.

Spolen ger en viss spänning per varv lindning, så ju fler varv ju högre spänning. Men för att få plats med många varv måste tråden vara tunn och blir då varm av motståndet i tråden. Värmen kan paja isolationslacken.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bearing skrev:
2097603 Det är CDI-tändning på XR. Det betyder att spolen ger 200-400V. (Ulf skriver ovan att den ger 200V när man kickar.) Spolen laddar en kondensator. När det ska bli en gnista kopplas kondensatorn till tändspolen som växlar upp spänningen till tändstiftet.

Spolen ger en viss spänning per varv lindning, så ju fler varv ju högre spänning. Men för att få plats med många varv måste tråden vara tunn och blir då varm av motståndet i tråden. Värmen kan paja isolationslacken.


Inte nog med att man är blind (tänkte inte på att han skrev 200v innan) så är man blind oxå... :huvet

Tack för att ni orkar ta er tid :Bugar
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Alltså för ordningens skull: Tändspolen sitter under tanken och består av två spolar i samma hölje; en primär och en sekundär.
Det som sitter vid svänghjulet är alltså INTE tändspolen. Utan en ström/generatorspole el. nåt annat, ej upptaget namn.
Grinig ? Kanske det, men jag fattar inte vitsen med att kalla grejor vid fel namn. Det är svårt nog även om man använder rätt benämning.

Till saken: 80 ohm istf 300 är en god indikation på fel i strömspolen. Om du mätt rätt alltså.
Att tråden är tunn är helt ok, strömstyrkan är låg.
/u
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
ulf_lundin skrev:
2099365 Alltså för ordningens skull: Tändspolen sitter under tanken och består av två spolar i samma hölje; en primär och en sekundär.
Det som sitter vid svänghjulet är alltså INTE tändspolen. Utan en ström/generatorspole el. nåt annat, ej upptaget namn.
Grinig ? Kanske det, men jag fattar inte vitsen med att kalla grejor vid fel namn. Det är svårt nog även om man använder rätt benämning.

Till saken: 80 ohm istf 300 är en god indikation på fel i strömspolen. Om du mätt rätt alltså.
Att tråden är tunn är helt ok, strömstyrkan är låg.
/u

Att spoler/startorn/generatorn som sitter vid svänghjulet inte är tändspolen har jag vart på det klara med sen moppetiden. Men som du sa, íom att den inte har nåt klockrent namn blir det lätt missförstånd när man försöker förklara vad man menar (och jag speciellt, brukar inte va känd för mina klockrena beskrivningar).

Ska linda om den ikväll. Gör ett försök själv, sen lämnar jag bort det.

(att jag reagera på att tråden va tunn berodde på att allt jag läst om linda om spolar så har det gällt spolen som alstrar ström till lysen/elystemet (ej ström till tändning) och den tråden håller en diameter på cirkus 0.7-1.2 mm.

Over and out, önska mig lycka till :död
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Nu var det iofs Dirtfighter som var lite slapp i munnen....Borde kanske skrivit det direkt.

Lycka till !
/u
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top