Segelbåt för nybörjare?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Midgeten är en fin båt i den storleken, bra val.

När vi bunkrade Carlskrona på Kap Verde 1991 kom tre svenska killar dit samtidigt. I en Midget :Bugar
De bjöds självklart på middag. Med sig hade de bla en sextant av plast, vilken de hade lärt sig använda mha bruksanvisningen under seglatsen från Sverige.

Tack :). Haha ja kap verde vore ju en fin liten semester.
Målet för nästa sommar är att lära mig segla, tänkte försöka hitta nån vuxenkurs alternativt se om en kompis till flickvännen kan köra en snabbkurs :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
sextant av plast

Tant å tant... eller menar du MILF-modellenav en sån här?!
naken1.jpg

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
..tänkte försöka hitta nån vuxenkurs alternativt se om en kompis till flickvännen kan köra en snabbkurs :D

Min gode bror, hans sambo och två bekanta åkte nertill Lysekil och gick på seglarskola. De fyra tilldelades en båt som de sedan använde och dessutom bodde på hela veckan. 5 dagars seglarskola och därefter fick de använda båten och segla själva hela helgen med två ytterligare nätter ombord.

Så, en veckas utbildning, boende och seglarhelg gick på typ 3500:- per person om jag inte minns fel..

Ah... hittade det:
http://www.gunnarsseglarskola.se/

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Köp av nybörjarbåt brukar väl se ut ungefär så här:

1. Optimistjolle. "Åh, vad roligt det ska bli att segla! Komma ut i solen, vattnet som piskar upp mot din solbrända bringa, en flaska öl tillsammans med livsnjutande blondiner intill Sandhamns brygga."

2. Realistjolle. "Ok, den här båten var väl kanske ingen brudmagnet.. Det är rätt kallt på sjön. I bästa fall är det blåsigt, och det är ju jävligt jobbigt. I värsta fall är det inte alls blåsigt, och då sitter man där och guppar i sin fyrkantiga badbalja som en annan idiot. Har jag tur kan jag ta mig till Fjäderholmarnas brygga."

3. Pessimistjolle. "Alltså, det här var fan det dummaste mög jag någonsin köpt. Brudarna garvar åt mig i den mån de ens ser åt mitt håll. Det är svinkallt på sjön. Oavsett om det råder total stiltje eller fullskalig orkan rör sig båthelvetet ungefär lika snabbt framåt som en medelstor glaciär. Jag hoppas att jag kan ta mig tillbaka de tio meter till småbåthamnens brygga det har tagit mig en halv dag att förflytta mig innan jag hänger mig i masten."

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Min gode bror, hans sambo och två bekanta åkte nertill Lysekil och gick på seglarskola. De fyra tilldelades en båt som de sedan använde och dessutom bodde på hela veckan. 5 dagars seglarskola och därefter fick de använda båten och segla själva hela helgen med två ytterligare nätter ombord.

Så, en veckas utbildning, boende och seglarhelg gick på typ 3500:- per person om jag inte minns fel..

Ah... hittade det:
http://www.gunnarsseglarskola.se/

Lät ju asbra...

Men slutar nog med att vi tar med en polare som kan och så får han/hon helt enkelt visa hur man gör ;). Kan ju inte va så svårt.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...