SEGER! Vajerräckena skrotas

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Grymt, men risken är ju att Trafikverket inte använder hjärnan nu och tänker på motorcyklister och investerar räcken som endast är till för fordon som har plåt, krockkuddar och allt som en MC inte har.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant att de slutar med dem för att de är dyra, trots att de är billigast. :gnissla
Men, vi får garanterat balkräcken istället. Och de vägar som redan minerats med vajer kommer fortsätta ha vajer i ett halvt sekel.
Balkräcken är ju bara marginellt mindre farliga...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta har vi motorcyklister kämpat mot under decennier!

9 döda mot räcken bara i år - men det är fucking "underhållskostander" som fäller utslaget?
Tack så jävla mycket för det, Trafikverket!
Där ser man vad vi är värda, det finns prislappar på allt.
Men inte på oss, tydligen.

Visst, man kan vara tacksam om dom försvinner - och ersätts av något som inte skapar ytterligare säkerhet åt redan skyddade bilister på vår bekostnad.

Det är just där skon klämmer. Räcken som sätts upp på fel platser, och är utav fel typ tar bort marginaler och säkerhet från oss - de aktiva och medvetna trafikanterna, och ger denna utökade säkerhet till de redan skyddade bilisterna, de distraherade, de Facebookande, de sovande.

Vi har som sagt försökt förmedla det vansinniga i räckeshysterin under decennier, det har funnits forskning som sagt samma sak

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Vajerracken-kan-bli-dyra-i-langden/

...som Trafikverket bara mött med hån!


– Sveriges vajervägar är ett fattigdomsbevis. Det är ett snålt sätt att försöka nå nollvisionen i stället för att bygga riktiga fyrfiliga motorvägar.

I går skrev Aftonbadet om de hårt kritiserade vajervägarna och Claes Tingvall försvarade dem som "det bästa de någonsin gjort", med tanke på budgeten.

Han erkänner att de struntat i underhållskostnaderna när räckena köpts in.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab

"Det bästa vi någonsin gjort"


Well, nu kanske Trafikverket äntligen kan börja saneras från Tingvalls skräckvälde, och folk våga börja säga vad dom tycker och tänker utan risk att bli utmanövrerade?

Tingvalls kronprinsar är utplacerade och förankrade på olika nyckelpositioner bland försäkringsbolag och annat där dom "forskar" mm. Kanske finns det chans nu för några andra, som bär på en helhetssyn att få göra sin stämma hörd...?



Nå, sedan 2011 har det funnits vetenskapliga belägg för att vajerräcken varit fel väg att gå för att uppnå hållbar trafiksäkerhet ur det krasst ekonomiska perspektivet.
Ändå har man öst ut pengar över ett litet fåtal aktörer - varav vissa ENDAST har haft just vajerräcken i sitt sortiment.

Hur fan är det möjligt att vräka iväg pengar på något som alla vet är fel? År efter år?
De sista 5 åren går det bara inte att friskriva sig ansvar ifrån, Trafikverket.

Hur mycket har det kostat?
Hur många kunde har räddats med riktiga räcken?
Hur många har dött i onödan?
Vad kommer det att kosta att ställa det tillrätta igen...?

Trafikverket är antingen urbota inkompetent, eller genomkorrumperat.
Troligen en nasty combo av båda - men ingen kommer att ställas till svars för det dom ställt till med.


Tjänstemannansvaret åter!
Nu!
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...och redan nu verkar det som Minisann hunnit slå till.

Länken i TS där man "skrotar" räcken pga reparationskostnader är för höga är nu död.

Här har vi den nya vinkeln:
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/trafikverket-tvekar-om-vajerräcken-kan-bli-för-dyrt-3611053

Man "tvekar" och skall "utreda" - men har hittat någon som sjunger räckenas lov efter att inte kunnat hantera sin bil.

Bil bil bil - hela reportaget nämner bara bil.
Inte MC, och inte lastbilar - vars olyckor ofta förvärras av felaktigt dimensionerade och placerade räcken.


Men, vad var att vänta?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är antagligen billigare att placera ut betong-grisar/-Barriärer efter vägarna.
det luktar korruption bakom vajerräcken :gnissla
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Finns det inte statistik på hur någon skyddad grupp (kvinnor, invandrare, vargar, etc) drabbats av dessa vajerräcken?

Det är väl föga förvånande att några förlorade medelålders vita män inte värderas särskilt högt i dagens debattklimat...?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gör bygdeväg av alla 3+1 vägar istället. Då behövs inga räcken. :tummenupp


:crash


Ja, eller 3+1 av motorvägarna!


Förslaget innebär att knappt 130 mil av landets totalt cirka 160 mil motorväg under en tioårsperiod ska byggas om till mötesfria vägar med vajerräcke, eller 2+1-vägar som vägtypen kallas i folkmun. Detta betyder även att hastighetsbegränsningarna på olika vägavsnitt sätts till 100 km/h i stället för 110 respektive 120 km/h som det är i dag.

http://teknikensvarld.se/svenska-motorvagar-ska-bli-21-vagar-128925/


Kul Aprilskämt 2009, men idag vete fan om det ligger så långt borta...?
Speciellt det där med att göra kollektivkörfält av dödutrymmet känns som ett klockrent MP-förslag...
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det är väl föga förvånande att några förlorade medelålders vita män inte värderas särskilt högt i dagens debattklimat...?

Är det inte just medelålders vita män som har mest nytta av vajrarna?

Jag är en medelålders vit man, kör som en Gud och tycker det är bra att det finns nåt som håller mötande trafik borta från mitt körfält
 

Täppas

Guest
Är det inte just medelålders vita män som har mest nytta av vajrarna?

Jag är en medelålders vit man, kör som en Gud och tycker det är bra att det finns nåt som håller mötande trafik borta från mitt körfält

Hur definierar man medelålders resp. vit ?
Känner mig lite osäker på min identitet....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur definierar man medelålders resp. vit ?
Känner mig lite osäker på min identitet....

medelåldern verkar vara ett 20 års tidsspann som startar vid väldigt varierande ålder.
Allt från 30 till 50 år verkar anses som starten för medelålder. Och med tanke på att de flesta verkar tycka att det varar 2 decennium blir det ju lite fånigt att olika kontext kan förskjuta medelåldern en hel medelålder.
Vit är väl beige egenligen. Eller grisrosa.
Så, är du nånting mellan 30 och 70 (beroende på kontext) och av en färg mellan beige och grisrosa, och har en snopp så är du nog en medelålders, vit man.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tänk ifall Trafikverket kunde jobba med att förhindra att olyckor uppstår med ökad snittfart istället för att sakta skicka oss tillbaka till häst & vagnfart.

Folk har för dålig respekt för min brådska.

För övrigt så är det bra att få bort vajerräcken.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ser mer intressanta saker på SMCs sida angående TV4-inslaget:


Stämmer verkligen de siffror TV4 fått från Trafikverket?

Reportern i inslaget har fått en uppgift från Trafikverket att investeringar i mitträcken kostat 550 miljoner kronor och att underhållskostnaderna är 75 miljoner kronor per år. Detta stämmer inte enligt de siffror SMC fått ta del av genom åren.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Vajerracken-utreds-hoga-underhallskostnader/


Planterar Trafikverket vilseledande information hos våra medier?
Är dagens "reportrar" för blåögda för att inse när dom blir körda?

SMC pekar på miljardsummor i räckesutbyggnad redan för mer än 10 år sedan, och att siffran idag bör ligga över 5 miljarder, snarare än 550 miljoner som Trafikverket försöker få ut.

Reparationskostnaden ligger på minst det dubbla mot vad Trafikverket vill att folk skall tro.

Vet inte Trafikverket vilka kostnader man har? Fattar man nya beslut på dessa underlag?
...eller ljuger dom oss rakt upp i TV-rutan?

Det är så sjukt mycket prestige nedplöjt i detta med räcken, och bland civiliserade länder är det bara Trafikverket som envisats med att fortsätta sätta upp just vajerräcken.
Tror fan att tjänstemän som känner marken bränna under dem försöker att motivera sitt handlande på alla upptänkliga sätt - men att ljuga med siffror och försöka göra media till nyttiga idioter som trummar ut ett falskt budskap åt dem...?

Nä, det är nog mer så att Trafikverket inte vet vad dom talar om.
Igen.







Edit:
"Miljard" är sannerligen överanvänt, och har liksom förlorat sitt verkliga värde i det det dagliga samtalet.

Om vi översätter "miljard" till tid så hampar det sig så att en miljard minuter i själva verket är 1900 år...

Fundera på den liknelsen när ni hör en summa nämnas på nyheterna med "miljard" följandes efter. Egentligen borde vi sitta käpprakt upp i TV-soffan och bara skrika rakt ut över summorna det bollas med.
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Finns en annan sida att se på det här med vägräcken, lätt att fokusera på dom olyckor som sker med mitträcken men dom gör något gott också.
Den 23 December 2004 så körde min mamma tillsammans med en lillasyster längs en sträcka på E4 som hade väldigt hög prioritet på mitträcke och viltstängsel men projektet hade stoppats pga pengabrist.
En mötande bil väjde för en älg och nu i kväll på allhelgona ska jag åka och tända ett ljus på mammas grav.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Finns en annan sida att se på det här med vägräcken, lätt att fokusera på dom olyckor som sker med mitträcken men dom gör något gott också.
Den 23 December 2004 så körde min mamma tillsammans med en lillasyster längs en sträcka på E4 som hade väldigt hög prioritet på mitträcke och viltstängsel men projektet hade stoppats pga pengabrist.
En mötande bil väjde för en älg och nu i kväll på allhelgona ska jag åka och tända ett ljus på mammas grav.

Beklagar din mammas tragedi, men vajerräcken är inte rätt väg att gå då de är livsfarliga. I en perfekt värld så hade vi haft 2m höga betongfundament som avskiljare längs Sveriges ALLA vägar.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns en annan sida att se på det här med vägräcken, lätt att fokusera på dom olyckor som sker med mitträcken men dom gör något gott också.
Den 23 December 2004 så körde min mamma tillsammans med en lillasyster längs en sträcka på E4 som hade väldigt hög prioritet på mitträcke och viltstängsel men projektet hade stoppats pga pengabrist.
En mötande bil väjde för en älg och nu i kväll på allhelgona ska jag åka och tända ett ljus på mammas grav.


Inte så sugen att tjafsa med dig, med tanke på vad du just berättade - men tyvärr är det så att Trafikverkets räckesutbyggnad lägger hämsko på uppsättningen av viltstängsel.

Man prioriterar mittenräcken, och låter dessutom sidoräcken ersätta viltstaket.

Viltolyckor
Varje år sker ett antal viltolyckor på vanlig landsväg och på 2+1-vägar, där viltet stängs in mellan mitt- och sidoräcken. Samtidigt ersätter sidoräcken viltstängsel. MC-olyckor med dödlig utgång vid kollisioner med vilt är 5,3 gånger högre än deras andel av fordonsbeståndet. *Det finns ingenting i underlaget som behandlar val av sidoområdesåtgärd och förekomst av viltstängsel.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-.../SMC-sager-nej-till-sankta-hastighetsgranser/

Trafikverkets strategi slår hårt mot oss oskyddade trafikanter, och den slår som ett rakblad med bladen på rad: mitträckets alla nakna stolpar är döden för oss, men kostar så mycket att sätta upp och underhålla att man sparar in på viltstängsel istället. Dubbeldöd för oss, och när man sedan plussar på med sidoräcken dessutom så ökar risken för oss mångfallt ytterligare.

Jag är inte emot mittenräcke, men utformningen av det skall inte ta säkerhet från oss och ge till bilisterna.
Det skall inte prioriteras högre än viltstängsel, och man skall inte sätta upp helt onödiga sidoräcken där några timmars schaktarbete faktiskt hade skapat högre säkerhet för ALLA trafikanter.

Jag slåss för att den lilla passiva säkerhet vi motorcyklister förfogar över inte skall rövas bort ifrån oss och delas ut till någon som inte verkar förstå värdet av den.
Samtidigt är jag angelägen att vi skall få behålla så mycket som möjligt av vår aktiva säkerhet - även om alltför många av oss verkligen inte synes förstå värdet och vikten av just det heller.

...men jag vill ju inte döda någons mamma heller. Verkligen inte.



23 december.
Livet är skört, brukar man säga när man inte vet vad man skall säga...
Ni förtjänade inte den julen, och inte att bli påminda om det som hände, varje jul framgent heller.

Men 9 motorcyklister, bara i år, kan inte heller sägas ha förtjänat det dom råkade ut för.
Dom kraschade in i räckets baksida, det som på ena sidan är till för att rädda bilister - men som skoningslöst sliter isär oss motorcyklister bara genom myndighetens halsstarriga prestigetänkande.

Det finns räcken som är mer rättvisa, som inte tar säkerhet från den ena och ger till den andra. Som betalar sig genom lägre underhållskostnader och fler räddade liv.
Det är dom räckena vi skall ha. Skulle ha haft från start.

Varför behöver vi ens argumentera för något så självklart?
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Beklagar din mammas tragedi, men vajerräcken är inte rätt väg att gå då de är livsfarliga. I en perfekt värld så hade vi haft 2m höga betongfundament som avskiljare längs Sveriges ALLA vägar.

Skulle dock bli en rätt trist upplevelse att ge sig ut på småvägar för att åka hoj men du kanske bara menade de större vägarna :)
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Inte så sugen att tjafsa med dig, med tanke på vad du just berättade - men tyvärr är det så att Trafikverkets räckesutbyggnad lägger hämsko på uppsättningen av viltstängsel.

Man prioriterar mittenräcken, och låter dessutom sidoräcken ersätta viltstaket
Jag menade mest att jag på större vägar hellre ser mitträcken än inga alls...utformningen av dom skulle dock gärna få vara bättre anpassade för oss på två hjul, exempelvis den där utformningen med en bred platt balk upptill för jag inbillar mig att lättaste sättet att hamna i räcket är vid omkörning och att man blir prejad och hamnar uppe på räcket. med vajerstolpe slits man itu.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top