http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab– Sveriges vajervägar är ett fattigdomsbevis. Det är ett snålt sätt att försöka nå nollvisionen i stället för att bygga riktiga fyrfiliga motorvägar.
I går skrev Aftonbadet om de hårt kritiserade vajervägarna och Claes Tingvall försvarade dem som "det bästa de någonsin gjort", med tanke på budgeten.
Han erkänner att de struntat i underhållskostnaderna när räckena köpts in.
Gör bygdeväg av alla 3+1 vägar istället. Då behövs inga räcken.
Förslaget innebär att knappt 130 mil av landets totalt cirka 160 mil motorväg under en tioårsperiod ska byggas om till mötesfria vägar med vajerräcke, eller 2+1-vägar som vägtypen kallas i folkmun. Detta betyder även att hastighetsbegränsningarna på olika vägavsnitt sätts till 100 km/h i stället för 110 respektive 120 km/h som det är i dag.
Det är väl föga förvånande att några förlorade medelålders vita män inte värderas särskilt högt i dagens debattklimat...?
Är det inte just medelålders vita män som har mest nytta av vajrarna?
Jag är en medelålders vit man, kör som en Gud och tycker det är bra att det finns nåt som håller mötande trafik borta från mitt körfält
Hur definierar man medelålders resp. vit ?
Känner mig lite osäker på min identitet....
Finns det inte statistik på hur någon skyddad grupp (kvinnor, invandrare, vargar, etc) drabbats av dessa vajerräcken?...?
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Vajerracken-utreds-hoga-underhallskostnader/
Stämmer verkligen de siffror TV4 fått från Trafikverket?
Reportern i inslaget har fått en uppgift från Trafikverket att investeringar i mitträcken kostat 550 miljoner kronor och att underhållskostnaderna är 75 miljoner kronor per år. Detta stämmer inte enligt de siffror SMC fått ta del av genom åren.
Finns en annan sida att se på det här med vägräcken, lätt att fokusera på dom olyckor som sker med mitträcken men dom gör något gott också.
Den 23 December 2004 så körde min mamma tillsammans med en lillasyster längs en sträcka på E4 som hade väldigt hög prioritet på mitträcke och viltstängsel men projektet hade stoppats pga pengabrist.
En mötande bil väjde för en älg och nu i kväll på allhelgona ska jag åka och tända ett ljus på mammas grav.
Finns en annan sida att se på det här med vägräcken, lätt att fokusera på dom olyckor som sker med mitträcken men dom gör något gott också.
Den 23 December 2004 så körde min mamma tillsammans med en lillasyster längs en sträcka på E4 som hade väldigt hög prioritet på mitträcke och viltstängsel men projektet hade stoppats pga pengabrist.
En mötande bil väjde för en älg och nu i kväll på allhelgona ska jag åka och tända ett ljus på mammas grav.
Viltolyckor
Varje år sker ett antal viltolyckor på vanlig landsväg och på 2+1-vägar, där viltet stängs in mellan mitt- och sidoräcken. Samtidigt ersätter sidoräcken viltstängsel. MC-olyckor med dödlig utgång vid kollisioner med vilt är 5,3 gånger högre än deras andel av fordonsbeståndet. *Det finns ingenting i underlaget som behandlar val av sidoområdesåtgärd och förekomst av viltstängsel.
Beklagar din mammas tragedi, men vajerräcken är inte rätt väg att gå då de är livsfarliga. I en perfekt värld så hade vi haft 2m höga betongfundament som avskiljare längs Sveriges ALLA vägar.
Jag menade mest att jag på större vägar hellre ser mitträcken än inga alls...utformningen av dom skulle dock gärna få vara bättre anpassade för oss på två hjul, exempelvis den där utformningen med en bred platt balk upptill för jag inbillar mig att lättaste sättet att hamna i räcket är vid omkörning och att man blir prejad och hamnar uppe på räcket. med vajerstolpe slits man itu.Inte så sugen att tjafsa med dig, med tanke på vad du just berättade - men tyvärr är det så att Trafikverkets räckesutbyggnad lägger hämsko på uppsättningen av viltstängsel.
Man prioriterar mittenräcken, och låter dessutom sidoräcken ersätta viltstaket
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |