Segstyrd till en början!

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
Honda CR 250r
Tjena Tjena!

Tänkte höra om någon kan ge mig lite tips vad som kan va fel på min styrning. När hojjen har stått still ett tag så blir styrningen nästan stum. Tar man i lite grann så lossnar stumheten och sen rör den sig som vanligt.

Är det så enkelt att lagrena är slut eller kan det vara nått annat? Det känns så konstigt om lagrena vore slut för jag tycker att den borde vara trögstyrd hela tiden då alt. stum. Har aldrig varit med om liknande.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lagren saknar fett och rostar fast och sen drar du loss rosten kanske. Eller gammalt fett som är stenhårt.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Sätter en peng på att det är gammalt fell som stelnar.

Brukar vara samma problembild på styrvajergenomföringen på utombordaren på vårarna. Man ser många nysjösatta båtar som bara styr rakt fram över fjärden :)

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
Honda CR 250r
Okej, tack för hjälpen!
Vilet sorts fett ska jag smörja in med? Går det med en vanlig fett spruta eller kanske vapenfett?

Måste jag ta lös lagrena för att smörja in dom?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Okej, tack för hjälpen!
Vilet sorts fett ska jag smörja in med? Går det med en vanlig fett spruta eller kanske vapenfett?

Med risk för att låta tråkig tycker jag du skall byta styrlager. Inte så mycket mer jobb än att plocka ner och rengöra.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Plocka isär lagren och inspektera, är det slitet byter du. Är det i bra kondition men torrt på smörjmedel rengör du och smörjer in det.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Okej, tack för hjälpen!

Du lär få ta loss framhjul och sedan framstötdämparna för att kunna lossa styrkronan för att kunna komma åt det nedre lagret. Det övre kommer du åt genom att lossa den övre styrkronan. Vanligt eller vapenfett, bör du inte använda, utan du ska använda lagerfett. Känns det för jobbigt lämna in.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Plocka isär lagren och inspektera, är det slitet byter du. Är det i bra kondition men torrt på smörjmedel rengör du och smörjer in det.

Kolla extra noga att du inte fått 'flatspots' från rullarna (eller kulor) då det är ganska vanligt. Då fastnar rullarna i groparna och du får lite fenomen som du beskriver.

Freddyf

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
Honda CR 250r
Perfekt tack för all info!

Har aldrig behövt montera isär lagrena i styret tidigare så det blir en förstagångs upplevelse:tummenupp

En sista fråga: behöver jag nått speciellt verktyg för att få lös och sätta tillbaks lagrena på plats?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...