Segt gashandtag/smörja gasvajer

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Problemet löst och gashandtaget går lätt och ledigt igen.

Jag hade isär gashantaget och smörjde båda vajrarna(drag och retur).
Jag använde en vajersmörjare från biltema men den vill jag verkligen inte rekommendera, den läckte som ett såll så jag vet inte om det faktiskt kom in nått smörjmedel i kablarna eller om problemet löste sig genom isärtagning och rengörning av gashantaget.

Nästa gång jag smörjer vajrarna köper jag garanterat en annan vajersmörjare. Men jag lärde mig iallafall någonting idag :p
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
En annan sak, som kanske inte hör till detta ämne, även om symptomen är liknande, är om man byter styrände, eller som i mitt fall, monterar styrändsspeglar. Detta gjorde jag i samband med en styrsänkning på min fd Bulldog. Trodde ju bergsäkert att det tröga gashandtaget berodde på för snäva vajerdragningar. Som tur var hann backspegeln på gas-sidan råka ramla dän innan jag började riva vajrarna. Det var alltså spegeln som spökade till det, utan att man ens kunde se att de låg an mot gasrullen. :)
 

Tjita1

Guest
Angående 5-56 har jag tydligt för mig att man inte ska använda det på lås, eftersom det innehåller lite slipmedel. Isåfall borde det väl inte vara speciellt användbart i wirear heller?

Angående flygindustrin har jag aldrig sett att man använder WD40 heller, man använder certifierade smörjmedel som kostar hundratals kronor flaskan..
 

Täppas

Guest
Angående 5-56 har jag tydligt för mig att man inte ska använda det på lås, eftersom det innehåller lite slipmedel. Isåfall borde det väl inte vara speciellt användbart i wirear heller?

Angående flygindustrin har jag aldrig sett att man använder WD40 heller, man använder certifierade smörjmedel som kostar hundratals kronor flaskan..
:va:fyllisar:tummenupp
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Angående 5-56 har jag tydligt för mig att man inte ska använda det på lås, eftersom det innehåller lite slipmedel. Isåfall borde det väl inte vara speciellt användbart i wirear heller?

Angående flygindustrin har jag aldrig sett att man använder WD40 heller, man använder certifierade smörjmedel som kostar hundratals kronor flaskan..

Du ska inte använda 5-56 på lås för att det innehåller olja som drar till sig smuts, en bra låssprej torkar och lämnar kvar en torr film som räcker för att låset ska må bra.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
uploadfromtaptalk1392057477390.jpg

Kan verkligen rekommendera denna till just lås.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Hakar upp mig lika mycket på svepande uttalanden som "...förbjuden att använda inom flygindustrin..." lätt att säga svårare att styrka... Jag har googlat en stund nu för jag blev verkligen nyfiken men har inte lyckats hitta något som styrker sanningshalten i ditt påstående... (fast å andra sidan är ju "flygindustrin" lite odefierat så jag letade kanske på fel ställen...)

Det enda jag hittat är beskrivande datablad på Försvarets materialverk och de verkar inte peka på några farligheter...https://www.fmv.se/FTP/Drivmedel%202013/M7789-000183/datablad/M0722-291000_CRC_5-56.pdf

Personligen tror jag att i princip vilken smörja som helst som man lyckas få in mellan vajer och hölje som inte blir stel vid lägre temperaturer gör nytta, men får nog vara väldig kreativ för att hitta något som gör en kärvande vajer sämre eller som är skadligt...

Så åter igen, tips om saker man vet funkar (duger med empirisk kunskap här tycker jag) :tummenupp , varningar för saker man tror är farligt/skadligt inte så bra (kan bli bra om tror byts mot vet och styrks med fakta:7peta)

Personligen har jag en förkärlek för seg motorolja i en liten påse som tejpas runt vajer höljet, hänger sedan vajern upp och ned över en balja något dygn (älskar när jag slipper fippla utan nyttan sker medans jag gör annat, när olja runnit igenom så brukar lite juckande med vajern resultera i nykänsla :)

Du får inte använda gammal motor olja inom flygindustrin
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
jag använde mig förresten av PTFE lubricant från biltema när jag smörjde vajrarna. Inget kletigt och de ska vara mikroskopiska små plastkulor eller något i den stilen.

När jag köpte vajersmörjaren på biltema stod de i texten att de rekommenderade att man använde den ihop med biltemas kedjespray. Som tur var provade jag lite på fingret i butiken(fy på mig) och det var ju precis som kedjesprayen jag har på kedjan, kletigt som fan. Alltså inget jag hade velat ha på gasvajrarna :S
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top