En bekant kör lastbil och är ute på vägarna dagligen. All skit han berättat att han ser folk göra och hur sällan han ser polisen får mig att allvarligt fundera på hur prion ligger hos myndigheten.
Inte ovanligt att folk kör om en bil och släp precis där det går från 2 till 1 fil på vajerväg. Som att spela tärning med sitt liv. Hur fasen ska en lastbil på 60t kunna stoppa i tid om något händer där?
Jag körde tur och retur till Västerås från Hbg under en sommar. 60 mil enkel resa. Inte en enda polisbil på hela sträckan upp eller ner. 120 mil motorväg och inte en enda kontroll eller synlig bil. Visst det fanns kanske civilbilar men tanken med målade bilar är ju att visa folk att de finns, de kollar och de kan ta oss.
Berlin har fler poliser i sin stad än Sverige har totalt för hela landet.
Hade de höjt lönerna, gjort jobbet mer attraktivt, betalt lön under utbildning och ffa. ställt upp för sina poliser när något går åt helvete så hade nog bra många fler sökt.
En polis tjänar idag ca 26500:- som ingångslön. Detta är vad ingångslönen är i industrin ca. Enligt mig skulle det vara rimligt med 36500:- i ing-lön som polis före OB mm. med en garanterad slutlön på 50000 efter 5 år. Givetvis kan detta skilja sig mellan olika avdelningar inom kåren.
Om folk menar på att det blir för dyrt så tänk att vi hade en migration och etableringskostnad som översteg hela budgeten för Sveriges försvar och hela rättsväsendet tillsammans... Kanske man skulle banta den där liberala migrationspolitiken och ta pengar därifrån? Fast det lär ju inte ske när 4% partiet miljöfanatikerna håller oss andra 96% som politisk gisslan!