Semesterersättning vid uppsägning?

steffe105

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2015
Hoj
kymco
Tja.
Jag har sagt upp mig på nuvarande jobbet. Jag räknade ut att jag tjänat in ca 15-16 dagar semester till nästa år. Får jag ut semesterlön och semesterersättning för dom dagarna eller bara lilla semesterersättning på 12%. Någon som vet? Hittar inget bra svar på detta.
Tacksam för svar.
/stefan

Mr.Tom

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2014
Hoj
-01, Kawasaki, ZR7s | -84, BMW, K100 | -80, Honda, CX500 Custom
När jag bytt jobb har jag fått en slutlön på semesterlön och semesterersättning. Tyvärr brukar det kunna leda till en kraftig punktbeskattning men det får man leva med.

Raderad medlem 51742

Guest
Låter som att du blandar ihop semesterlön, semesterersättning och semestertillägg. Semesterlön är den lön du får ut när du tar semester. Semesterersättning är ersättning för ej uttagen semester som betalas ut i samband med att du avslutar din anställning. Semestertillägg är ett extra tillägg (beroende på avtal) som betalas ut på semesterlönen och som även läggs till semesterersättningen ifall man avslutar anställningen.

Förenklat kan man säga att det belopp du skall få ut är värdet av intjänade semesterdagar minus uttagna semesterdagar sedan du startade din anställning. Till detta läggs semestertillägget. Om du har tagit ut förskottssemester och därmed har en skuld till arbetsgivaren dras denna av från slutlönen (du kan dock aldrig bli skyldig arbetsgivaren om summan blir lägre än 0 på slutlönen). Skulden för uttagen förskottssemester brukar dessutom skrivas ned utifrån hur länge man varit anställd, men det varierar mellan olika avtal.

Visserligen brukar det dras högre skatt av arbetsgivaren när slutlönen betalas ut, men det jämnar ut sig vid deklarationen. Du kan inte få högre skatt i slutändan än för den lön du totalt fått ut under året.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati