Semestra i Europa?

-Freddy-

Guest
Sitter här och funderar vad man ska hitta på till semestern, 2månader är det kvar men planerna på en Europatripp har funnits i huvudet sen förra årets Norgeresa.

Det som lockar mest är alperna i Österrike & Schweiz, men även Spanien, Frankrike, Italien, Tyskland (Nürnburgring) och har väl tänkt vara borta en-två veckor.

Vad har ni andra för planer? någon som är sugen på att styra upp nåt, med denna korta varsel? Skicka ett PM eller skriv i tråden! :tummenupp

Järven

Loch Ness
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
GSX-R 1100-92(såld) Yamaha FZ1-S
Ja jag är ju på, fick ju 15papp i återbäring att leka med i sommar!
En idé är att ta med sig en karta och en pil och slumpa fram resmålen?
Amsterdam kan man ju åka till och ta sig en kaffe? Eller lite absinthe i Paris?
Sen skulle det ju vara shysst att ta sig ner till medelhavet för ett dopp! Bara hojen håller så kan man ju hitta på precis vad som helst!:tummenupp :yoparty

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Ska ni söderut?
Hör av er om ni behöver sovplats i Lund.
Är jag bara hemma så får ni gärna sova i gästrummet så sparar ni några kronor.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Beroende på hur saker och ting ser ut så är jag eventuellt sugen o köra lite i Europa.. Men som sagt, mycket saker i görningen nu... :gnissla

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Ska ni söderut?
Hör av er om ni behöver sovplats i Lund.

Blir ingen Europaresa för mig. Men jag och sambon har funderat på om vi ska eventuellt åka ner och hälsa på er i Lund några dagar.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Behöver du tips så kan jag bistå, har ju varit på tre Europasvängar. Jag rekommenderar autozug för transport genom kontinenten. Sparar både däck, pengar och arslet.
Finns inget som slår italienska alperna när det kommer till hojkörning.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jomenvisst!
Förlåt sena svaret. Givetvis är ni välkomna.
Kolla bara i förväg, jag är ju lite av en bohem med avseende på om jag är hemma eller borta:)

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Behöver du tips så kan jag bistå, har ju varit på tre Europasvängar. Jag rekommenderar autozug för transport genom kontinenten. Sparar både däck, pengar och arslet.
Finns inget som slår italienska alperna när det kommer till hojkörning.
Vad går ett sån kalas på i runda slängar?

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Tåget eller själve resan som helhet?
Räkna ca 5000-7000 per vecka. Beror helt på hur man vill bo.
Kan bli dyrare också. Men med lite vandrarhem/camping, stuga och ett par hotellnätter så stämmer den budgeten ganska bra. Gäller bara att tänka ekonomiskt. Med 10000 i budget per vecka så mår man kung.

Tåg från Hamburg till Narbonne gick på ca 2000 spänn. Berlin-Munchen minns jag inte men vi hade tvåbäddhytt med egen toa så det blev lite dyrare, men runt 700 spänn har jag för mig.

www.autozug.de

-Freddy-

Guest

Thanx!

Tåg från Hamburg till Narbonne gick på ca 2000 spänn. Berlin-Munchen minns jag inte men vi hade tvåbäddhytt med egen toa så det blev lite dyrare, men runt 700 spänn har jag för mig.

www.autozug.de

Ett alternativ är ju att ta färja från Stockholm till Polen till att börja med för att spara lite däck, om man inte använder sig av Autozug, kikade på det tidigare i våras och det verkade som att man skulle vara ute och boka platser i tid.. :va

Nåväl, vad hade du gjort? finns det nånting att se i norra Europa eller är det bara Italien/Schweiz som man bör satsa på? Och om man nu kör hela vägen ner dit utan tåg, hur lång kan det ta utan att tokstressa?

Last edited:

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Jag var ner en sväng till Schweiz över valborgs helgen är riktigt fint där nere
fina vägar med saknade bara hojen där nere
tror inte du blir besviken över Schweiz

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vi tog båt från stockholm till Gdans i Polen, sen körde vi till Berlin och tog tåget till Munchen. Vi sov på färja och tåg och sparade in mycket tid på det.
Tyskland har mycket fint att se om man håller sig från autoabn, men det är mycket trafik. Södra Polen, Tjeckien och Bayern i forna östtyskland är fint.
Tyskland vid Nurburgring är toppen, mozelfloden och de trakterna där är fina.
Kul att man varit i Tyskalnds främsta vindistrikt utan att smaka vin. Men de har bra öl i Tyskland...
Frankrike, hojvänligare trafik får man leta efter, de styr nästan ner i diket för att släppa förbi hojar, men där är det också fint.
Man får räkna med mycket trafik, inte som i sverige. Du ska upp i berg och så innan trafiken avtar, men även där kan det va mycket.

Själv skulle jag vilja åka tillbaka till Esland, Lettland och Litauen för att kolla lite mer. Billigt, bra vägar och fina sandstränder.

-Freddy-

Guest
Ja, nu är det inte länge kvar till semestern! Får väl se var man hamnar, som det är nu så är det jag, rikardo och järven som är sugna. Inte mycket är planerat men får jag köra på Nürnburgring så är jag nöjd :yoparty

rikardo_

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
2009, yamaha, r1
Skit i att planera, vi åker iväg och ser vart vinden bär. Jag skulle önska att vi alla tänker ut vårt absoluta viktigaste/roligast resmål och utifrån det bestämmer oss. Mitt alternativ är följade (bara utifrån mina önskemål) att vi drar iväg med bara numburgring i tankarna, är borta tills vi är jäklat bankrutta för att sedan vingla oss hem. Jag skulle helst vilja lämna både klockan och mobilen hemma och bara känna sig fri som en fågel. Om tex ni vill till alperna och Schweiz så är jag ju absolut med på det, det jag menar är bara att jag tror att det skulle vara roligare att slippa känna stress och press. Kommer dock bli kul som faaan

Järven

Loch Ness
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Nån som vet hur noga det är med att ha med sig Pass i europa?:gnissla
Jag har just hittat mitt och det gick ut för 2 veckor sen!:mad: Ska fixa ett nytt idag men det tar väl nån vecka innan jag får det antar jag.
Det ska väl vara ok med körkort inom EU, vad är det annars för mening att vara med?

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Jag har ju inte behövt pass genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike.
Men när jag skulle över till England ville dom se.

Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Du kan ju få ett sånt där "panikpass". Man kan få det på arlanda i alla fall... kostar mer än ett vanligt, men du får det på 5 minuter. Kanske värt att undersöka?

Järven

Loch Ness
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Panikpasset kostar 980:- och gäller begränsad tid. Jag har varit och fixat nytt pass idag för 400:- men det dröjer nog till ons-tors innan jag får det. Egentligen ska man kunna köra fritt med körkort i europa men enligt polisen jag pratade med så funkar det nog inte så som det ska än.

-Freddy-

Guest
Ja nu är det inte länge kvar, imorrn drar vi söderut, så jävla nice det ska bli!

Nurburgring, here we come!

Wish us good luck :yoparty

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende