Separering av avgaspulser???/turbo bygge!

meanmachine

för lite tid!!
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Hd Superglide
Tjenare!!

Har förstått att det finns mycket kunskap på detta forum, så jag tänkte ställa några frågor!!!

Tänkte turbo konvertera v-rodden i vinter, med Td04hl16T aggregat (Eller annat lämpligt?), marklund sprut, cp pistons 8.5:1 smidda lågkompkolvar, tänkte satsa på runt 200hk.

Läste en artikel där marklund har turbo konverterat v- rod. Han hade pulsseparerat avgaserna hela vägen till turbons fäst platta, är det något som måste göras??/ Hur gör man??(Räcker det att man separerar rören hela vägen till turbon?)

Är det någon som har gatreggat hojen med turbo??/ Hur då???

Vet att det ska gå om man bygger om den i sådan grad att den kan reggas som ombyggtfordon???

Många frågor på en gång!!! Tacksam för svar!!!!!!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Separera avgaspulserna är lämpligt, ända fram till turbon. Ett bättre aggregat för 200 hästar är ett TD04-13 med avgashus 6 eller 7 (spelar ingen egentlig roll vilket). Huvudsaken det inte är en lättrycksturbo. Gatregga med turbo funkar bra om du har bänkpapper (cerfifierat) på att du inte har ökat effekten någonting. Sen vad effekten bli EFTER registreringsbesiktningen spelar mindre roll. Finns flera andra gamla trådar här på SH om vad man gjort för att få turbohojar genom nålsögat.

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Låter som ett skoj bygge! Eftersom du, precis som jag, har twin postar jag några bilder på hur jag separerade flödet.

Flänsen svarvas om så det blir två hål bredvid varandra som går in i varandra. För att underlätta svetsningen då rören måste komma med vinkel mot varandra svarvades dessa hål snett in i flänsen. Efter rören är snedkapade i ändarna och inpassade är det lämpligt att fälla in en plåtvägg mellan rören för att separeringen skall nå hela vägen. Vill man kan man även låta denna plåtvägg gå förbi rören en bit ner i inloppet till turbon för att ytterligare försöka hålla isär pulserna. Bara att prova sig fram. Lycka till med bygget!

Bifogat

• fläns.JPG
    fläns.JPG
    140 KB · Visningar: 58
  • fläns_pipor.JPG
    fläns_pipor.JPG
    140 KB · Visningar: 57
  • fläns_klar_under_II.JPG
    fläns_klar_under_II.JPG
    68.6 KB · Visningar: 62
  • fläns_klar_utsida.JPG
    fläns_klar_utsida.JPG
    134.9 KB · Visningar: 80

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Separera avgaspulserna är lämpligt, ända fram till turbon. Ett bättre aggregat för 200 hästar är ett TD04-13 med avgashus 6 eller 7 (spelar ingen egentlig roll vilket). Huvudsaken det inte är en lättrycksturbo. Gatregga med turbo funkar bra om du har bänkpapper (cerfifierat) på att du inte har ökat effekten någonting. Sen vad effekten bli EFTER registreringsbesiktningen spelar mindre roll. Finns flera andra gamla trådar här på SH om vad man gjort för att få turbohojar genom nålsögat.

Är inte V-rod väl ny och har helfordonsgodkännande och tjafs?

Bänkpapper på lågeffekt fungerar väl bara på hojar pre helfordons?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Andersbrink>> Antingen missuppfattar jag helt eller?, vad exakt är skillnaden mellan en "lättrycksturbo" och en reguljär tuRbo? I min trångsynta värd handlar det om pur inställning av WG, alternativt styrprogram och inget mekaniskt i skillnad..Ex så finns ju TD04-13 i diverse LTT applikationer.

BorisJR>> Ja reggning med tuRbo på en "helfordonsgodkänd" farkost är i princip hopplöst då det kräver tillverkarintyg.. Hade det däremot varit en orginal HD turbo-sats (om sådan nu funnits) med medföljande miljöcertifiktat, effektprov yada-yada och EU-godkännande hade saken varit något enklare. men...

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
16T blir nog bättre , eftersom färre cylindrar gärna kräver lite större aggregat för en tänkt effekt

meanmachine

för lite tid!!
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Hd Superglide
Tack för svaren , Jag har mailat min Sfro man, och ska se vad han säger om att regga som ombyggt fordon med turbo.. Jag hade tänkt rejka om gaffel kronan för att ändra hjulbasen, och så har jag skaffat dubbla tockio 6kolvs ok från en gsxr1000-02..Får se vad han säger??? Innan jag handlar grejer för 30 000kr!!!!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Att få en hoj tillverkad efter 17 juni -99 reggad med turbo är kört om den är i övrigt original. Men jag tror inte att det räcker att regga den som ombyggt fordon för att få den godkänd med turbo, snarare amatörbyggt. Men om en rejkning av styrhuvudet räcker för det vet jag inte, men jag tror inte det. Det krävs ganska omfattande rammodifieringar mm för att få ett fordon klassat som amatörbyggt. Ombyggt fordon blir det om du t.ex. byter till längre sving och reggar, eller annan gaffel, hjul etc. Dvs. inga större ingrepp.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för svaren , Jag har mailat min Sfro man, och ska se vad han säger om att regga som ombyggt fordon med turbo.. Jag hade tänkt rejka om gaffel kronan för att ändra hjulbasen, och så har jag skaffat dubbla tockio 6kolvs ok från en gsxr1000-02..Får se vad han säger??? Innan jag handlar grejer för 30 000kr!!!!

Hej
Antar att du redan funderat över det nya kompressorkitet från sprintex till V-rod? http://www.sprintex.com.au/news.asp?NID=11
De monterar ett sådan på en hoj i senaste numret av MCM.
Ett sånt kit är nog bättre för andrahandsvärdet på en HD

/J

meanmachine

för lite tid!!
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Hd Superglide
Jag väntar på svar från min sfro man, jag lovar att berätta vad han säger i frågan!!

Detta finns att läsa på sfro´s hemsida..

Här finns information om hur du skall gå till väga om du vill bygga om ditt fordon.

Det finns 3 nivåer för ombyggnad av fordon.

1. Ändrat/uppbyggt fordon. Här skall SFRO egentligen inte vara involverat över huvud taget. Men i vissa fall vill Bilprovningen att SFRO skall göra en enklare besiktning. Om inte provkörning behövs och det inte behövs något återbesök kostar denna besiktning 2000:-.

2. Ombyggt fordon. Här är ingreppen eller ändringarna på originalfordonet så omfattande att det behövs en sk "stor" besiktning med provkörning och bromsprov. Som ombyggt blir fordonet fortfarande av samma årsmodell somm original. Kostnad 4000:-.

3. Amatörbyggt fordon. I vissa fall kan änndringarna och ombyggnationen vara så omfattande att fordonet blir amatörbyggt. Årsmodell ändras till när det besiktigas. Kostnad 4000:-.

Nedan ger vi er en "lathund" på vad som är vad!

1. Ändrat/uppbyggt fordon.
a. Motorbyte utan ytterligare ingrepp.
(Max 20% ökning av effekt och eller vridmoment)
b. Motorbyte enl. ovan plus anpassning av huvudramen f^r detta, i en omfattning som kan anses ringa.

2. Ombyggt fordon.
a. Byte/längdförändring av framgaffel som medför förändring av; längd, lutning, axelavstånd eller försprång.
b. Byte eller modifiering av svängarm bak.
c. Ombyggnad från stel till fjädrad bakram, och vise versa.
d. Byte av bromssystem eller del därav, som påverkar prestanda. (Gäller H-cyl, ok eller skiv/trumdiameter.
e. 2-Hjulig Mc ombyggd till trike.
f. Mc modifierad för permanent monterad sidvagn.
g. Byte till annat däck och/eller annan hjuldimension (mer än 5% avvikelse från original rullningsomkrets).

3. Amatörbyggt fordon.
a. Tidigare registrerad Mc där huvudramen ändrats i en omfattning som ej är att anse som ringa.
(Gäller ej ringa anpassning till ny motor, ringa ändring vid ombyggnad till fjädrad/ofjädrad eller anpassning vid ombyggnad till 3-hjulig mc)
b. Mc, två eller flerhjulig, byggd på ram av egen tillverkning eller s.k. aftermarketram.

Och om jag har fattat rätt som krävs att minst 2 av saker är uppfyllda, sedan är det upp till besiktningsmannen (Sfro) att avgöra om han tycker ser bra ut och är tillräckligt omfattande!!!

Får se vad han säger!!!

Har tittat på kompressorkittet men det kostar ca 60 000kr, och jag tror jag ska klara mig med 20 000kr med turbo. Kompressor kittet lämnar max 160hk med stora rem hjulet.(Går säkert skaffa större iåf). sen är det mycket enklare att justera effekten med turbo än med kompressorn tror jag...

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hej
Antar att du redan funderat över det nya kompressorkitet från sprintex till V-rod? http://www.sprintex.com.au/news.asp?NID=11
De monterar ett sådan på en hoj i senaste numret av MCM.
Ett sånt kit är nog bättre för andrahandsvärdet på en HD

/J

Festligt , Jag hadde faktiskt i uppdrag att mappa denna cykel i bänk

145 vilda bakhjulshästar blev det:D

Men visst va de snyggt:tummenupp

Det pratades visst om större hjul , så vi får väl se om dom återkommer

Krävs ju helt ny mappning när man växlar upp kompressorn

Men det känns ändå som turbo är mer för pengarna

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Festligt , Jag hadde faktiskt i uppdrag att mappa denna cykel i bänk

145 vilda bakhjulshästar blev det:D

Men visst va de snyggt:tummenupp

Det pratades visst om större hjul , så vi får väl se om dom återkommer

Krävs ju helt ny mappning när man växlar upp kompressorn

Men det känns ändå som turbo är mer för pengarna

Vad roligt! Världen är liten :)

Jag känner inte killen med den hojen men pratade senare idag med en duktig HD-trimmare som även gjort flera V-Rodmotorer . Han tyckte som du, kompressorkitet gav lite bang for the buck jämfört med tex Marklunds kit till V-rod som han var lyrisk över. Det är väl bara synintrycket som stör mig, som fortfarande är ovan vid alla dessa rör och prylar som kutar runt den vackra motorn vid många turbobyggen :gnissla

Ang separerade avgaspulser så kan jag tipsa om riktigt fina rostfria tunnväggiga rörkrökar, kollektorer, diffusorer mm från firman Burns Stainless http://www.burnsstainless.com/MergeCollectors/mergecollectors.html

Med hjälp av tex deras turbokollektorer (som är skitsnygga även i verkligheten, speciellt invändigt) kan ju den som känner osäkerhet inför svetsningen komma ur det svåraste momentet.

Supertwin i Älvsjö (08-641 24 18) är återförsäljare för Burns Stainless.
Riktigt vackra saker måste jag erkänna.

/J

Last edited:

meanmachine

för lite tid!!
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Hd Superglide
Tjena!

Jag har pratat med min sfro man idag..
Han säger att om man uppfyller kraven för ombyggtfordon så ska det inte vara några problem att regga med turbo, man kan nämligen få dispanser då!!!.....

Men han kunde ju inte säga exakt vad man behöver göra för att få den reggad, ska åka o visa upp hojen för han på Tisdag så ska vi prata igenom vad jag bör göra!!!

Jag åter kommer ner jag vet mer!!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...