Boven är många ggr strålkastare med projektorlins istället för konventionell reflektor, mest fiasko blir det när tillverkaren snålat in på separat helljusstrålkastare och nöjt sig med enbart En lins för både halv och helljus.
Fenomenet är dock inget nytt, en för skarp ljusbild, vilket xenon ofta resulterar i blir inte användarvänlig för de flesta. Detta vet tillverkarna sedan gammalt, ex. Opel och även BMW för den delen har haft tydliga exemplar av strålkastare/ljusbilder där antingen svagare sken tillåts ovanför övre linjen eller att den medvetet gjorts något diffus/ej skarp eller rak linje.
När Volvo kom med xenon som tillval implementerade man detta i konventionella reflektorstrålkastare, detta är bland de bättre original xenonstrålkastare som funnits på marknaden. Dessa vinklar upp hela reflektorn vid helljus + separat helljuslampa dock halogen. Problemet finns tyvärr även här eftersom ljusbildens övre kant är knivskarp och ägarna upplevde förvisso väldigt bra ljus men kontrasten där ljuset tar slut blir så påtaglig att det känns som att köra mot en svart vägg, typ.
Sen krävs det ingen raketforskning för o lista ut att det en liten lins kontra en stor reflektor kommer att ge skillnad i egenskapen om att få ut ljus ur strålkastaren. Man kan dock undra hur många försök med slutprodukt som krävs innan det blir bra...
Utöver rena egenskaper som man kan tycka si eller så om är det bra många bilmärken som har strul med linsstrålkastare, inte helt otänkbart från samma tillverkare men förmodligen inte alla ggr. Det mest påtagliga felet är att på ganska kort tid så levererar strålkastaren svagt ljus vilket inte beror på någon defekt eller felmonterad lampa utan att strålkastaren skadats utan yttre åverkan. Brukar pratas om någon reflektor för linsen alt. att själva linsen i sig blir mjölkig och inte helt självklart att det finns reservdelar för detta utan lösningen blir att byta ut en eller två kompletta strålkastare. Bevis på detta är att just så ofta har skett vid garantiärenden och om de kunnat lösa det med reservdelar/billigare sätt så hade de gjort som så, kan man tro.
Ok, så de flesta bilarna idag har dåliga strålkastare? Kanske lite hårt dömt men tyvärr inte långt ifrån sanningen, tyvärr tror jag marknaden gått till dessa p.g.a. tveksamma grunder som; Design och billigare teknik att styra ljuset (men bevisligen inte för att behålla det). Däremot är just adaptiv belysning för kurvor, automatisk avbländning o,s,v imponerande vilket har lett till möjlighet till att få 0% nedvinkling godkänt.
Jag har personligen aldrig varit särskilt imponerad av xenon eftersom det är en ganska komplex, känslig och dyr teknik som sällan håller måttet för att väga upp kostnaderna, då tror jag 11 gånger av 10 mer på led-strålkastarna. Naturligtvis används linsstrålkastare inte enbart för xenon utan även halogen och led för den delen. Led använder dock en annan teknik där vanligtvis ljuset från två linser skapar en ljusbild.
Om skiten inte lyser svagt, är det en duglig strålkastare då? Jovars, det finns dom som fått skapligt tryck och spridning av ljuset även med lins men om man tittar på ljusbilden från en flong ny strålkastare så räcker inte ljusspridningen till allt som oftast. Detta blir särskilt tydligt när man jämför med reflektor, alltså ljusbildens övre del, säg ungefär från hälften och till det sämre har bra styrka men under detta så är ljusstyrkan närapå obefintlig för att se med och detta är konstruktivt..? Reflektorstrålkastaren skickar istället ut en jämn styrka över hela ljusbildens tänkta område.
Alltså, detta riktade ljus som en linsstrålkastare levererar är inget för det mänskliga ögat i trafiken många gånger. Jämför med att använda en Superbright Daylight XL.China ledficklampa där ni tror att grannens gardiner kommer fatta eld men utanför spotlightljuset är det mörkt som i graven.