Seriösa tråden ang ny hoj 1000cc 2008....?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Snikmodell (när man kör 16 år gammal 125:) 174900 Kr:)
S- 214900
Tri-239900
R- ca 350000
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Har faktiskt hamnat i samma dilemma eftersom jag också tänker införskaffa
ny hoj 2008, Här är några av mina summeringar:
Suzuki: jädra härlig motor. Kortare service intervaller, lite sämre kvalite
och inte så snygg tycker jag. Bra med växelindikator och elektronisk
styrdämparen fungerar bra tycker jag. Saknar laptimer
R1: Bra kvalite, längre service intervaller, lite tråkigare/seg motor (pga att
datorn skall tänka) än Suzuki men kommer rejält på topp, saknar växelindikator, har laptimer
Kawa går bort, tycker den är ful och jag sitter personligen inget bra
på den samt att jag "känner mig inte hemma på den" Har aldrig gjort det
på någon Kawa.
Honda: Deras nya verkar ju vara väldigt strippad (10kg lättare fulltankad
jämfört med K7 samt 7kg lättare än R1) men fortfarande lite färre hästar
och utseendet får ett frågetecken jämfört med konkurrenterna. Hondas
kvalite överlägsen. Känns lite tråkig och ingen direkt "vilde" faktor jämfört
med R1 och K7. I och för sig så skall nya firebladen ha fått ett mycket
bättre mellanregister än tidigare.
Ducati: lite sämre prestande än konkurrenterna, långa service intervaller,
kvalite ?, det är ju ingen dussin hoj så det är ju en bra fördel. Känns
lite billigare (kvalite på grejorna) än jappsarna tycker jag när man sitter och kör den men utseendet är ju ett stort plus. garantin dock sämre än jappsarna
och oftast längre väntan på reservdelar än jappsarna samt dyrare i inköp
och vid omkullkörning.

Övriga tankar:
Skall man ta den som man kör snabbast på och tycker är ful
eller...
skall man ta en som man tycker är snygg och man kör lite långsammare
sitter sämre på.....
 

Dark_Messenger

Guest
Hade vi talat -07:ans modeller hade jag sagt att CBR står ut på så sätt att det är den SNYGGASTE cykeln. Inget snack. Men -08> kan jag bara hålla med dig. CBR har väl egentligen ingenting att hämta längre? Prestanda har den ju aldrig varit känd för och utseendet har de ju lyckats fucka upp nu så den går bort. Köp en r1 vetja. Mest bang for buck! :tummenupp
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
För mig är det viktigare hur det känns när man sitter på hojen, inte när man står bredvid och tittar, så det blev en Sucka igen. Sicken motor o låda:yoparty .
Testade en R1 -07 och 1098 också, 1098 hade gott mellanregister men när man trodde det roliga skulle börja kom varvstoppet, det fattades något för en radfyreknarkare. R1 kändes som en 600 i mellanregistret men gott om adrenalin på topp. Chassiet på dom 3 är långt bättre än vad en amatör som jag, klarar att utnyttja fullt. Skulle jag köpa för utseendet hade det blivit Duccen. Bara att testa, smaken är som :arsele .
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Snikmodell (när man kör 16 år gammal 125:) 174900 Kr:)
S- 214900
Tri-239900
R- ca 350000

Offtopic: Okej ni får hålla på och retas, men om sisådär 20-30 år då får ni hålla undan med rullatorn när jag wheelar förbi :hihi

Jaså det kommer 4 modeller, någon teknisk spec på de olika modellerna?
Finns inget på Ktms hemsida som jag hittade.:)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Dom har testat Kawan nu och den ska tydligen utan tvivel ha mest effekt. Snackas om 15+ hästar mer än den gamla modellen.
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Hade vi talat -07:ans modeller hade jag sagt att CBR står ut på så sätt att det är den SNYGGASTE cykeln. Inget snack. Men -08> kan jag bara hålla med dig. CBR har väl egentligen ingenting att hämta längre? Prestanda har den ju aldrig varit känd för och utseendet har de ju lyckats fucka upp nu så den går bort. Köp en r1 vetja. Mest bang for buck! :tummenupp

Sant, tycker 07:ans CBR i Repsol färgerna eller den röda och vita är grymt snygg. Sedan har den ju bra prestanda, det såg man ju i Bikes test iallafall. Alla testförare tyckte att hojen var riktigt bra. Dock var väl bromsarna lite oroliga.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Dom har testat Kawan nu och den ska tydligen utan tvivel ha mest effekt. Snackas om 15+ hästar mer än den gamla modellen.

Knepigt...de säger att de inte jobbat vidare på effekten, borde de inte meddelat att de lyckats höja effekten med 15 hk, tala om säljargument som de isåfall inte bryr sig om att marknadsföra:va .

Var har du fått dessa fakta?

/D.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Knepigt...de säger att de inte jobbat vidare på effekten, borde de inte meddelat att de lyckats höja effekten med 15 hk, tala om säljargument som de isåfall inte bryr sig om att marknadsföra:va .

Var har du fått dessa fakta?

/D.


188 hk och 200 hk med ramair, enligt svenska Bike och engelska MCN.
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Man behöver inte säga mer :tummenupp

ducati_1098_s_1.jpg

ducati_1098_s_detail1_g.jpg
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Du ska köpa en blade -08 helt klart...

Den kommer inte vara vassast men klart bästa totalpaket gissar jag på...

Sen så kan den mkt möjligt bli lättast oxå...

Att du sen kan köra hela sommaren istället för att åka in och ut på garantirep med hojen ser då iaf jag som ett plus...
 

sukkatony

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2005
Ort
stenungsund
Hoj
suzuki k7 fjr1300 husaberg 650
Efter att testat alla hojar utan 1098 så fick det bli en k7 ? har haft en del mc (har). men det är lätt om man är nöjd me föregående köp att det blir detsamma, om man inte har några som helst problem, k1 k3 har funkat klander fritt, om man tittar på kvalite så tror jag att den ligger på topp? håller det på banan så håller det på vägen. om man diggar en hoj känns det direkt så det är bara att gå på känslan.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Börjar bli jävligt sugen på sporthoj igen. Får se hur ekonomin ser ut framåt våren/sommaren, annars får man väl vänta ett år. Blir det nåt så blir det iaf en R1 -07.

Så förbannat snygg hoj.
 

Bifogat

  • R107.jpg
    R107.jpg
    71.9 KB · Visningar: 115

IronMike

Guest
R1an tycker jag e nice.. Men så vanlig, iofs mkt bra hoj. Beroende på ekonomi, hur det ser ut till våren - om det inte blir en ducce, så skulle jag nog köpa en R1 07/08 eller K7a.

Cbr'en ser ut som stryk... Kawan kanske kan vara ett "wildcard" den nya verkar ganska rå :p

Ang prestandan, så tycker jag det inte är märkbart om jag jämför R1 & 1098s, provkörde båda 2006. Duccen verkar dels vara drevad för acc, sen ska man ju inte glömma dom där extra kubiken som borde komma väl till användning när luftmotståndet ökar? Kanske har fel, men jag tyckte duccen gick svinbra, imponerad...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top