Serva/besikta brandsläckare - Är det värt det?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Satt på dass och lästa nån båttidning där de gick igenom X antal brandsläckare som de lånade ur slumpmässigt valda fritidsbåtar vid en marina. Typ 23 av 25 blev underkända och en del var så opålitliga att de inte ens kunde testas av säkerhetsskäl.

Insåg att jag inte så mycket som tittat på brandsläckaren i min båt och jag har svårt att tro att föregående ägare tittat på den han heller...

Så, frågan är då, var lämnar man lämpligen in den?
...Eller är det ens lönt? Är det enklare & billigare att köpa en ny brandsläckare?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ingen aning, men en ny brandsläckare kostar inte särskilt mycket. Kolla med ditt försäkringsbolag. Ibland har de subventionerade priser för att få folk att investera i säkerhet. Kolla upp om det skiljer sig åt på brandsläckare i marin miljö än vanliga. Själv har jag funderat på att skaffa en brandsläckare att ha i bilen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
249:- för 2 kilo pulver hos Clas Ohlsson. Svårt att se att en service skulle kunna bli särskilt mycket billigare. Hrm.. Nåja, man for väl fortsätta slit-å-slänga..
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
2 kilo är ingenting. Köp 5 kilos eller låt bli. Har en svåger som är brandman. Hans tips är att vända brandsläckarna uppochned ibland. Det ska räcka för att de ska bibehålla funktionen. Det gäller dock endast pulver. Men varför ha något annat....
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
För att det riskerar att bi en himla massa pulver överallt när man använder den?

Det blir en jävla massa pulver överallt :D
Omöjligt att sanera bort skiten.

Bäst är att ha en stor pulversläckare o en liten skum eller nåt hemma så man slipper spruta ut pulver som man får sanera i 10 år ifall de börjar brinna i nåt smått.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
249:- för 2 kilo pulver hos Clas Ohlsson. Svårt att se att en service skulle kunna bli särskilt mycket billigare. Hrm.. Nåja, man for väl fortsätta slit-å-slänga..

Elda lite gamla trasor med brännolja i en liten tunna och träna lite med den gamla släckaren, det ger dig (och alla andra som e med) en aning om hur mycket man kan släcka med en sådan!
Gillar du laga mat så kan du ju även passa på och ta ut brandfilten och öva lite med den med!
 

xrt

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM
När dom servar pulversläckarna på jobbet så vänder dom dom upp o ner några gånger och lyssnar om det rör sig i den ... gör det inte det så dunkas den i golvet nån gång tills det släpper sen får man ett nytt märke som gäller i ett år till.
 

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Det blir en jävla massa pulver överallt :D
Omöjligt att sanera bort skiten.

Bäst är att ha en stor pulversläckare o en liten skum eller nåt hemma så man slipper spruta ut pulver som man får sanera i 10 år ifall de börjar brinna i nåt smått.

Fast mitt försäkringsbolag sa till mig att de hellre tog saneringskostnaden än kostnaden för att bygga ett nytt hus när de sålde mig pulversläckare till hela huset. :7peta :banana:banana
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Du behöver ju inte tömma hela pulversläckaren om det inte är nödvändigt. Sätt tummen framför så sprutar det inte överallt.

Folk verkar tro att en pulversläckare tömmer sig helt bara man nuddar handtaget!!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fast mitt försäkringsbolag sa till mig att de hellre tog saneringskostnaden än kostnaden för att bygga ett nytt hus när de sålde mig pulversläckare till hela huset. :7peta :banana:banana

Jag bor i en 3a på 75kvm o har en 6kilos pulver.
Det jag mena var det att när man har en hyffsat kontrollerad brand, tex sambons fina arrangemang med värmeljus startar en mindre brand på vardagsrumsbordet, inget man blåser ut men kanske inte heller är nåt man vill spruta pulver på även fast man bara gör ett kort tryck på den stora så är det fortfarande massa pulver att sanera ur soffan o den stora 6kilos släckaren är bara o ta med för underhåll o påfyllning.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fast mitt försäkringsbolag sa till mig att de hellre tog saneringskostnaden än kostnaden för att bygga ett nytt hus när de sålde mig pulversläckare till hela huset. :7peta :banana:banana

Jag bor i en 3a på 75kvm o har en 6kilos pulver.
Det jag mena var det att när man har en hyffsat kontrollerad brand, tex sambons fina arrangemang med värmeljus startar en mindre brand på vardagsrumsbordet, inget man blåser ut men kanske inte heller är nåt man vill spruta pulver på även fast man bara gör ett kort tryck på den stora så är det fortfarande massa pulver att sanera ur soffan o den stora 6kilos släckaren är bara o ta med för underhåll o påfyllning.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag bor i en 3a på 75kvm o har en 6kilos pulver.
Det jag mena var det att när man har en hyffsat kontrollerad brand, tex sambons fina arrangemang med värmeljus startar en mindre brand på vardagsrumsbordet, inget man blåser ut men kanske inte heller är nåt man vill spruta pulver på även fast man bara gör ett kort tryck på den stora så är det fortfarande massa pulver att sanera ur soffan o den stora 6kilos släckaren är bara o ta med för underhåll o påfyllning.

Kombinera släckaren med en brandfilt:tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolsyresläckare är perfa för små skitbränder och behöver inte laddas om då man duttat lite i stekpannan,tven,papperskorgen eller eller vid svetsning då det tatt sig i underredsmassan och så.

Nu är dom väldigt värdelösa mot bränder med glöd , man slår ut lågorna och måste fort eftersläcka med vatten -men då slipper man ju pulverdammet.

Spara pulversläckaren till det övertända rummet...

Många räddningstjänster använder t.ex 12kg pulversläckare som första insats för och slå
ned branden innan slangen är framme , även i stora övertända rum - effektiva men smutsiga
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Jag hade hellre haft en skumsläckare än en pulversläckare.
Pulver släcker bäst, helt klart, men som dom skitar ner... Man dammsuger inte direkt rent utan det är saneringfirma och hotell som gäller. Känns inte så värt när en gardin brinner, vilket är vad man har att göra med på sin höjd...om man har brandvarnare
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag hade hellre haft en skumsläckare än en pulversläckare.
Pulver släcker bäst, helt klart, men som dom skitar ner... Man dammsuger inte direkt rent utan det är saneringfirma och hotell som gäller. Känns inte så värt när en gardin brinner, vilket är vad man har att göra med på sin höjd...om man har brandvarnare

Just därför man ska komplettera med en liten släckare av annan sort eller brandfilt =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top