Serva/besikta brandsläckare - Är det värt det?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fan vad jag saknar halonet.

Det gör inte ozonsiktet.

Sen är halonet värdelöst som hemsläckare , släcker du bränder med glöd som trä,textiler och fibrer så bildas giftgas:näsblod

Det var mest populärt inom flyg,fordon,datahallar och liknande där vikt,effektivitet och ren släckning var prioritet ett - samt att brandrisken inte i huvudsak bestod av glödbränder.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det gör inte ozonsiktet.

Sen är halonet värdelöst som hemsläckare , släcker du bränder med glöd som trä,textiler och fibrer så bildas giftgas:näsblod

Det var mest populärt inom flyg,fordon,datahallar och liknande där vikt,effektivitet och ren släckning var prioritet ett - samt att brandrisken inte i huvudsak bestod av glödbränder.

Möjligt, men vi hade iaf. bättre väder förr.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Kolsyresläckare är perfa för små skitbränder och behöver inte laddas om då man duttat lite i stekpannan,tven,papperskorgen eller eller vid svetsning då det tatt sig i underredsmassan och så.

Nu är dom väldigt värdelösa mot bränder med glöd , man slår ut lågorna och måste fort eftersläcka med vatten -men då slipper man ju pulverdammet.

Spara pulversläckaren till det övertända rummet...

Många räddningstjänster använder t.ex 12kg pulversläckare som första insats för och slå
ned branden innan slangen är framme , även i stora övertända rum - effektiva men smutsiga

Har både pulver och kolsyra plus brandfiltar hemma och i verkstan.
Men i TV:n eller annan elprodukt hade jag inte tagit kolsyran utan pulver, såvida jag inte lyckats dra ut sladden först.


Smutsiga ja, men samtidigt den bästa anser jag ivf.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har både pulver och kolsyra plus brandfiltar hemma och i verkstan.
Men i TV:n eller annan elprodukt hade jag inte tagit kolsyran utan pulver, såvida jag inte lyckats dra ut sladden först.

Smutsiga ja, men samtidigt den bästa anser jag ivf.

Bästa valet är en 6kg/12kg pulver vid dörren för katastroflägen

Toppa detta med brandfilt eller CO2 släckare i köket - detta kan man även hämta
i mindre katastrofala lägen.0

Skum

Skumsläckare är i stora drag en vattensläckare med skumvätska - den har en stor fördel och
det är om du spiller ut bensin och måste köra på det så kan du släcka det genom att skummet kväver branden - sprutar man vatten på en bensinbrand lägger sig bensin/oljan ovanför det - och brinner - skummet lägger sig ovanför skiten och kväver det.

Det kan vara en fördel och ha en skumsläckare i en verkstad om man råkar ut för ett bensinspill , i förebyggande syfte så kan man lägga skum matta över tills man funderat ut hur man skall bli av med skiten.

Skumsläckare har även en annan fördel - det är typ YES i det - trä och glödbrandsmaterial suger åt sig det vattnet - men det har en nackdel - strålen är smal - en ovan användare sprutar på lågorna - ingen effekt

Rent generellt så är rådet katastrofsläckare av pulvertyp vid dörren minst 6kg - stor kåk 2 st vid olika ingångar , sedan brandfilt eller CO2 i köket

Det grejar biffen om det skiter sig om man vet hur det funkar:tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Bästa valet är en 6kg/12kg pulver vid dörren för katastroflägen

Toppa detta med brandfilt eller CO2 släckare i köket - detta kan man även hämta
i mindre katastrofala lägen.0

Skum

Skumsläckare är i stora drag en vattensläckare med skumvätska - den har en stor fördel och
det är om du spiller ut bensin och måste köra på det så kan du släcka det genom att skummet kväver branden - sprutar man vatten på en bensinbrand lägger sig bensin/oljan ovanför det - och brinner - skummet lägger sig ovanför skiten och kväver det.

Det kan vara en fördel och ha en skumsläckare i en verkstad om man råkar ut för ett bensinspill , i förebyggande syfte så kan man lägga skum matta över tills man funderat ut hur man skall bli av med skiten.

Skumsläckare har även en annan fördel - det är typ YES i det - trä och glödbrandsmaterial suger åt sig det vattnet - men det har en nackdel - strålen är smal - en ovan användare sprutar på lågorna - ingen effekt

Rent generellt så är rådet katastrofsläckare av pulvertyp vid dörren minst 6kg - stor kåk 2 st vid olika ingångar , sedan brandfilt eller CO2 i köket

Det grejar biffen om det skiter sig om man vet hur det funkar:tummenupp

Ja det finns ju en anledning till att bilbränder som räddningstjänsten släckt ser ut som en nattklubb på ibiza..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det finns ju en anledning till att bilbränder som räddningstjänsten släckt ser ut som en nattklubb på ibiza..

Ofta används skum för att vattentanken på basbilarna är relativt liten - nu går det ju utmärkt att gå på vätskebränder och så med vattendimma och trycka ned det och slå ut det.

Det är vilket som - skum ger dock men lite längre effekt när det hindrar soppan från att dunsta och ta fjuff.

Vattensläckare med AFFF är dock king när det gäller och isolera vätskebränder - det är det flygplatsbrandbilarna kört med - extremt effektivt - bara dom hinner fram i tid....:crash

http://www.youtube.com/watch?v=X6UOkjltpeo
 
Last edited:

aliquis

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2016
Ort
Örebro
Hoj
249:- för 2 kilo pulver hos Clas Ohlsson. Svårt att se att en service skulle kunna bli särskilt mycket billigare. Hrm.. Nåja, man for väl fortsätta slit-å-slänga..
Just nu kan man köpa en 120x180 cm brandfilt för 49 kr och en 2 kg pulversläckare för 99 kr på Jula.

Ville mest bara säga det.

IKEAs brandfilt är lite mindre och kostade nog 99 och 2 kg pulversläckaren 149 och då var de rabatterade där med.

148 kr för filt + mindre släckare kändes ju billigt iaf .. (ABC pulver.)
 

aliquis

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2016
Ort
Örebro
Hoj
2 kilo är ingenting. Köp 5 kilos eller låt bli. Har en svåger som är brandman. Hans tips är att vända brandsläckarna uppochned ibland. Det ska räcka för att de ska bibehålla funktionen. Det gäller dock endast pulver. Men varför ha något annat....
6 kg är ju rekommenderat men 2 kg är ju bättre än att inte ha något ..

Men jag borde ju till att börja med ha en brandvarnare ;)

Visserligen ser jag att Harald Nyborg hade 6 kg för 249 kr så det är kanske ett bättre köp med tanke på att om den faktiskt behövs kanske det räcker bättre då.. 150 kr mer för en som faktiskt gör jobbet är ju bättre.
http://www.harald-nyborg.se/brandslackare-rod-6-kg-43a.html
http://www.harald-nyborg.se/brandslackare-vit-6kg-43a-desi.html
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker förvisso inte att det är svårsanerat efter en pulversläckare.

Visst man får inte upp allt pulver på en gång med dammsugaren, men man får upp 90% i första dammsugningen och sedan kommer man att få upp lite mer varje gång man städar (jag förutsätter att om det har brunnit i en soffa så kastar man ut den istället för att sanera den), men visst, ett fint damm kommer att sippra fram varje gång man stöter i golvlisten i ett års tid, men det är ju inte värre än att man får fram några barr från julgranen fram till midsommar...

Vatten/skum orsakar vattenskador utöver brandskadorna, Kolsyra är bra för det dunstar oftast helt utan spår.

En 2kg släckare kan släcka enorma brandhärdar, i händerna på en brandman.
En 12kg kan inte släcka en övertänd adventsstake i händerna på en hysterisk person utan kunskaper.

Anledningen till att jag vet allt detta är just en adventsstake och en hysterisk person med en 2kg pulversläckare (där anlitades ingen saneringsfirma och det blev bra), och en brandövning/utbildning i det militära där jag fick se hur effektivt en tränad person jobbar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top