Service Ducati!

_Gurra_

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
Ducati 748-02
Skulle vilja ha reda på bra service ställen inom Västra Götaland som servar ducati FÖRUTOM Biscaya. Vill ha reda på lite prisskillnader om någon har det med. :)

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Finns ett ställe i mölndal. Sök genom ducatis hemsida så hittar du. Jag fick ett pris på 4500 kr för 1000 mils service på min monster

_Gurra_

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
Ducati 748-02
Teinvall skrev:
Finns ett ställe i mölndal. Sök genom ducatis hemsida så hittar du. Jag fick ett pris på 4500 kr för 1000 mils service på min monster

Det är bra pris. Det är just 1000 mila servicen som ska göras.
Har ett par polare som inte tyckte dom gjorde sitt arbete rätt så det är lite därför men i värsta fall får man åka dit :) . Har hört att dom har höga priser där också....

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
_Gurra_ skrev:
Det är bra pris. Det är just 1000 mila servicen som ska göras.
Har ett par polare som inte tyckte dom gjorde sitt arbete rätt så det är lite därför men i värsta fall får man åka dit :) . Har hört att dom har höga priser där också....

Var det i mölndal som dina polare inte tyckte arbetet gick rätt till?
Man får nog betala några extra slantar för att företagen är listade som auktoriserade verkstäder.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Kan tyvärr inte rekomendera verkstaden Bikecorner i karlstad (som ju annars ligger ganska nära Skövde) då jag fick strul med dom första gången jag lämnade in hojen där.

Jag bokade till att börja med tid för ventiljustering + kamremsbyte, allt det andra gör jag själv. Fick då en tid om 2 veckor, och då förutsätter man att allt ska vara klart tills man kommer dit.

Åker dit och lämnar in hojen på tisdagen, och får höra att hojen kan hämtas dagen efter. Senare på måndagen så ringer verkstaden och säger att de visst saknade de schimsen som behövdes för ventiljustering.
De får därför beställa dessa från huvudlagret i Holland, och säger i samma vända att om de där nere gör vad de ska så skall schimsen finnas hos dom i mitten på veckan. Först en och en halv vecka senare anländer schimsen till Karlstad, och jag hämtar ut hojen dagen efter.

De är överhuvudtaget inte intresserade av att ge nån form av rabatt då de strulat till det så jag haft hojen ståendes i 1,5 vecka, och säger samtidigt att även fast de ökat upp sitt reservdelslager, så kan de inte garantera att de har de rätta schimsen hemma nästa gång heller.... schims är ju SÅ utrymmeskrävande.. :va

Inte nog med det... på vägen hem stannar jag för att tanka, men när jag ska iväg startar inte hojen över huvud taget. Bensinpumpen drar dock igång, men förövrigt är det dött.
Ringer till verkstaden som trots 200 signaler inte svarar (är så i princip varje gång man ringer dit), och försöker istället att ringa till butiken där jag får tag på en hjälpsam försäljare som springer ut till verkstaden och frågar.

Han får höra från verkstaden att min hoj tydligen har en glapp startknapp, något som de inte ens nämnt för mig, och jag har ALDRIG haft problem med startknappen så det vet jag inte vart de fått det ifrån.

När jag står där under taket på macken i ösregn så kollar jag givetvis alla säkringar m.m. efter vad jag tror är ett el-relaterat fel. Helt plötsligt hittar jag en kabel på högersidan vid kamremsskydden som inte sitter i helt, jag trycker in den och hojen startar på första försöket. De har helt enkelt missat att trycka tillbaka just den kabeln, och det var ju en jäkla tur att jag inte hade några kåpor monterade, för då hade jag fått köra hem hojen på släp.

En kompis hade dessutom problem med samma verkstad några veckor senare, då han lämnade in sin SV1000 för service + bakhjulsbyte när den ändå stod där.

På hemvägen tyckte han att det lät konstig om hojen och till sin fasa fick han se när han väl var hemma att de missat att dra åt skruvarna till kedjespännarna. De var överhuvudtaget inte ens åtdragna, och när man mätte var på svingen som bakre hjulaxeln var fastdragen, så skiljde det 2cm!! mellan vänster och höger sida.
Pga av detta så satt alltså bakhjulet snett, och kedjan hade därför börjat knaga in i kolfiberhuggern/kedjeskyddet som kompisen har. Han hade en jävla tur att det inte vart något värre.

Så från min synpunkt så kan jag inte rekomendera verkstaden, det blir Biscaya eller något annat för min del nästa gång, och kompisen kommer kolla med nån annan firma han med.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag ska göra 2000-mila-service på min 2-ventilade SS i.e. och har kollat runt priser på olika ställen. Slutligen har jag bokat tid på Marcussen MC, som drivs av en dansk vid namn Peder Marcussen. Han ska vara en av de absolut bästa meckarna i halland o håller vad han lovar. T.o.m. besiktningsmannen i Halmstad rekommenderade Marcussen. Det är alltså en enmansverkstad och därför är det 3-4 veckors kö.

Men priset på en 2000-service med ventiljust, kamrem, stift, olja, bromsvätska, oljefilter, bränslefilter, synkronisering insprutning kostar det ~3500 kr. Dvs 1500-2000 kr billigare än hos Halmstad Gustav, Claessons Bromölla, Biscaya m.m.

Och jag litar fan så mycket mer på Marcussen än de auktoriserade verkstäderna! Många MC-dewdz i Halmstad säger att Marcussen är the man. Och för min del så är hojen endå 5 år gammal så en auktoriserad stämpel eller ej är skitsamma. Huvudsaken att det blir ett bra jobb!

Jag fick ett pris på ca 5000-5500kr på 2000-mila-service INKL drivpaket (kedja o kuggar + montering).

Slå det!

:)

Nummret till Marcussen MC är 035-46485, och det ligger 3-4 km utanför Halmstad. Vägbeskrivning kan ges vid behov. Hyfsat lätt o hitta dit.

Edit: 100 stavfel.

Last edited:

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Zee skrev:
Jag ska göra 2000-mila-service på min 2-ventilade SS i.e. och har kollat runt priser på olika ställen. Slutligen har jag bokat tid på Marcussen MC, som drivs av en dansk vid namn Peder Marcussen. Han ska vara en av de absolut bästa meckarna i halland o håller vad han lovar. T.o.m. besiktningsmannen i Halmstad rekommenderade Marcussen. Det är alltså en enmansverkstad och därför är det 3-4 veckors kö.

Men priset på en 2000-service med ventiljust, kamrem, stift, olja, bromsvätska, oljefilter, bränslefilter, synkronisering insprutning kostar det ~3500 kr. Dvs 1500-2000 kr billigare än hos Halmstad Gustav, Claessons Bromölla, Biscaya m.m.

Och jag litar fan så mycket mer på Marcussen än de auktoriserade verkstäderna! Många MC-dewz i Halmstad säger att Marcussen är the man. Och för min del så är hojen endå 5 år gammal så en auktoriserad stämpel eller ej är skitsamma. Huvudsaken att det blir ett bra jobb!

Jag fick ett pris på ca 5000-5500kr på 2000-mila-service INKL drivpaket (kedja o kuggar + montering).

Slå det!

:)

Nummret till Marcussen MC är 035-46485, och det ligger 3-4 km utanför Halmstad.

Otur att man inte bor i halmstad

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Teinvall skrev:
Otur att man inte bor i halmstad

Det går inte o fixa på någe sätt då? Om du kör ner tidigt som fan så han kan serva den o att du kör hem sent på kvällen?

Det är ju rätt mycket stålar o spara på det..

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Zee skrev:
Det går inte o fixa på någe sätt då? Om du kör ner tidigt som fan så han kan serva den o att du kör hem sent på kvällen?

Det är ju rätt mycket stålar o spara på det..

Hur lång tid tar servicen att göra? Har han öppet på helgen?

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Teinvall skrev:
Hur lång tid tar servicen att göra? Har han öppet på helgen?

Vet ej, men han sa att han fixar min hoj över en arbetsdag. Jag ska lämna in den innan stängning en Måndag och han säger att jag kan hämta den dan efter på em ngn gng. Jag erbjöd mig att ha hojen där ett par dagar om han behövde den, men det va inga prob enligt honom. 1 dag räckte.

Helgöppet vetifan, men det kanske går att lösa. Han vill ju jobba ju! :)

Ring o hör med hnm, han är rätt ok att ha att göra med (har jag som uppfattning än så länge).

Last edited:

Olander

Olander
Gick med
12 Jan 2005
Hoj
CRF 450 X / R1
_Gurra_ skrev:
Skulle vilja ha reda på bra service ställen inom Västra Götaland som servar ducati FÖRUTOM Biscaya. Vill ha reda på lite prisskillnader om någon har det med. :)

Halmstad-Gustav
eller
Marcussens mc

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Hur går det Teinvall? Bestämt dig för vart du ska serva den?

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
_Gurra_ skrev:

Gör inte Mc-kopmaniet det billigt o bra ??
Min va billig för Millen tyckte jag.. :banana

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Zee skrev:
Hur går det Teinvall? Bestämt dig för vart du ska serva den?

De lutar nog åt att serva den i mölndal. Kostar ju endå en del att köra den till halmstad och tillbaka igen.

Måste byta däck också och de kunde dom göra där. Dom vill ha 1454 inkl montering för ett dunlop 208 fram. Vet inte om det var med eller utan moms.

_Gurra_

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
Ducati 748-02
Mr San skrev:
Gör inte Mc-kopmaniet det billigt o bra ??
Min va billig för Millen tyckte jag.. :banana

Dom kan göra det men tiden för att få hem grejjer samt att "ha och göra med något dom igentligen inte brukar ta i" blir för lång. :pannkyss

Zee han verkar ju faktiskt helt oki. Var lite rädd för att gå över 2000 mil eftersom tron på att det skulle rinna vägen över 10000 lappen. Men nu kan man ju rulla över den utan problem. Synd bara att han är själv på det, vill ha det gjort ganska så snart och jag fick nämligen en tid hos Biscaya på tisdag redan pga återbud.
Ska nog iaf ta och slå han en pling och kika läget lite.
Prata med dom i Mölndahl idag och eftersom dom är Auktoriserade så håller dom ungefär samma pris som Biscaya.

Vet inte om man kanske även tjänar ett par kronor på det lättare arbetena som olja filter etc.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln