Service fråga gällande KTM lc4 640

vitablixten_kil

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Ktm
liten smådum frågan, men dock så viktig. hur mycket motorolja ska man sätta in när man tömt den? hört någonstans om att det ska vara 0,6L.kan det stämma?

fråga 2. stämmer det att man fyller på genom att skruva bort en skruv från vänstersida(ungefär 2o cm från styret) i höjd ,med kylarn?

tack för svaren

_raffe_

Inte som alla andra
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ktm 640 bling bling edition
Har en 05:a! Just läst i instruktionboken- 1,3 liter i motor och 0,6 liter i ramen.....skumt men så står det! MEN i dataspecifikasionen står det 2,1 liter totalt....skumt vart är resterande 2dl =)

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
_raffe_: Kan hålla med dig, när jag hade en dragstar så stog det i instruktionsboken följande:

Mängd olja utan filterbyte:2,6
Med filterbyte: 2,8
Totalt: 3,2L

Så det är nått jag funderat på också! Även fast man räknar med oljan i kardanen så kommer man inte upp i några 3,2 L

vitablixten_kil

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Ktm
OKey, nu börjar det bli lite klarare, men man ska mao sätta i ramen samt i motorn, enligt min instruktionsbok nämns inget med att sätta i mororn, verkar som om det räcker med att sätta i motor. Dock känns det inte rätt så alternativet gällande att sätta 06.l i ramen och sen 1.3 liter i motorn känns bäst.
frågan blir då bara: ska man sätta in oljan var man oljestickan sitter?

fråga 2. undra var fan de övriga 2 dl ska vara..någon?

MoniZ

Mewtarder
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Ducati Monster S2R -07
OKey, nu börjar det bli lite klarare, men man ska mao sätta i ramen samt i motorn, enligt min instruktionsbok nämns inget med att sätta i mororn, verkar som om det räcker med att sätta i motor. Dock känns det inte rätt så alternativet gällande att sätta 06.l i ramen och sen 1.3 liter i motorn känns bäst.
frågan blir då bara: ska man sätta in oljan var man oljestickan sitter?

fråga 2. undra var fan de övriga 2 dl ska vara..någon?

Du fyller på i överkant på ramen tills det "nästan" svämmar över och sedan fyller du på resten i hålet vid oljestickan, ca 1,3 liter som du sa...bara o kolla oljestickan lite då och då så ska du se att du får rätt mängd!!:tummenupp

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
I filtret häller du i lite olja, kanske e 1-2 dl.

Förresten, nån som vet hur ofta man behöver se över/byta kamkedja?

dr.käfer

Proffesor i vw
Gick med
7 Feb 2005
Hoj
KTM 640 sm
Du ska hälla i 1.3 liter i motorn sen ta bort pluggen i ramen o fylla på 0.6l där. Sen startar du hojen och har den igång tills det rinner ur olja ur hålet i ramen då är det bara att stänga av hojen och dra i pluggen.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har en 05:a! Just läst i instruktionboken- 1,3 liter i motor och 0,6 liter i ramen.....skumt men så står det! MEN i dataspecifikasionen står det 2,1 liter totalt....skumt vart är resterande 2dl =)

Det stannar kvar i motorn.. 2,1L gäller alltså vid torr motor (delat motorn)

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Jag tratta i 2 L i motorn, startade sen tills det rann ut genom luftningshålet i ramen
" obs gör detta på tummgång o håll koll på när det kommer olja, för när det kommer så kommer det med besked o man vill gärna inte ha olja över hela hojen."

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Kört lite mindre än 200 mil på befintlig olja och tänkte nu byta eller fylla på, tycker den beter sig lite konstigt i oljefönstret. Är detta normalt, ny olja efter 200mil?

Ska man satsa på att fylla på ny olja eller helt byta motoroljan? Oljan ser i övrigt fin ut.

Jag tänker inte byta filter nu denna gången, men finns det andra silar i systemet?

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Klurade också lite på det men glömde då bort att man ska fylla oljefiltret för att det ska bli 2,1 liter.. 1,3 (imotorn) + 6dl i ramen + 2dl i främre oljefiltret = 2,1l

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kört lite mindre än 200 mil på befintlig olja och tänkte nu byta eller fylla på, tycker den beter sig lite konstigt i oljefönstret. Är detta normalt, ny olja efter 200mil?

Ska man satsa på att fylla på ny olja eller helt byta motoroljan? Oljan ser i övrigt fin ut.

Jag tänker inte byta filter nu denna gången, men finns det andra silar i systemet?

Nopp om du menar sil så är det bara den under motorn medan den andra under motorn är en magnetplugg.

Återigen är det någon som kan förklara om motorn verkligen tar skada om man fyller i olja enbart i oljepåfyllningshålet och inte en del i rambenet då motorn inte går under belastning?

Jag fyller i ca 1,7 - 1,8 i vanliga påfyllningslocket sen startar jag igång hojen och låter allt cirkulera runt till olja kommer ut ut hålet upp på rambenet. Sen kontrollerar jag hur mkt mer jag behöver fylla på!

legionRider

Nu med fetaste larmet installerat...
Gick med
25 May 2005
Hoj
ca 8
Det är vad de flesta servicemekaniker gör vid service av hojen, likaså jag. Då har man ju en extra oljemängd i motorn som sedan skjuts upp i systemet, allstå motorn bör inte ta skada. Vissa påstår att detta är ett knep från KTM för att ovana ska lämna in hojen på service... Tror inte det dock, är nog en tanke med det, om än onödig ...

Nopp om du menar sil så är det bara den under motorn medan den andra under motorn är en magnetplugg.

Återigen är det någon som kan förklara om motorn verkligen tar skada om man fyller i olja enbart i oljepåfyllningshålet och inte en del i rambenet då motorn inte går under belastning?

Jag fyller i ca 1,7 - 1,8 i vanliga påfyllningslocket sen startar jag igång hojen och låter allt cirkulera runt till olja kommer ut ut hålet upp på rambenet. Sen kontrollerar jag hur mkt mer jag behöver fylla på!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM