Snowman89
Guest
Precis. Köper en beg Sprint RS med 6 månaders "Trafiksäkerhetsgaranti" i Skåne. Efter 2 månader och 200mil lägger hastighetsmätaren av. Det som hänt är att det lilla magnethjulet av hårdplast som snurrar på framhjulaxeln har skurit mot plastlocket med "spolen" och lagerdistansen på höger sida av gaffeln. Jag kontaktar säljaren. Som frågar har du bytt däck? Ja det har jag. Ja då är det ingen garanti. För då har de satt ihop hjulet fel i samband med däckbytet.
Däckbytet var gjort på en MC-firma här i Göteborg där jag lämnat in hojen för däckbyte.
Så det blev ju bara för mig att slanta upp 1400kr för ett nytt plastlock och magnethjul.
Som jag satte dit själv. Hojen har nu rullat nästan 3000 mil. Med mig i sadeln.
Och jag har bytt framdäck 2 gånger. Utan att hastighetsmätaren lagt av.
Andra exempel: När mammas nya Honda Civic går dåligt efter 6 månader är det sprucket fördelarlock. Ingen garanti på fördelarlock. När kamaxeln är slut efter 4000mil på hennes Mercedes.
Ingen garanti på kamaxel. När kopplingen traditionsenligt är slut på hennes Mercedes efter 2000mil. Och den "nya" kopplingen också är slut efter 2000 mil. Ingen garanti. Kan jämföras med att hennes gamla Mercedes gick 15000 mil utan mera krångel än byte av glödstift (diesel).
Så vad har ni som skriver här på tråden fått på garantin?
Jag har idag en Skoda Octavia -10 som är servad enligt boken på Skoda-verkstad.
Efter att jag köpt den så visade det sig att den drog kopiösa mängder olja, varav bilen lämnades in på en auktoriserad verkstad.
Där visar det sig att bilen "behöver" nya kolvar samt vevstakar.
De kommer också plocka ur motorn och gå igenom den för att byta allt som kan ha tagit skada.
Kostnaden för detta kommer Skoda/verkstaden stå för till större delen då bilen just varit servad på auktoriserad verkstad tidigare.
Då har denna bil inte ens garanti, utan detta har gått på goodwill.
Några tidigare bilar (Seat samt Skoda) har fått nya högtalare, nytt infotainmentsystem och lite andra blandade grejer utan några som helst bekymmer.
En bekant har en VW transporterbuss där dubbelmassesvänghjulet gav upp efter 3000mil, det byttes på garantin.
Samt att samma bekant haft bekymmer med lite andra chassidetaljer och rost, allt har fixats utan minsta gnäll på garanti.
Så jag litar faktiskt ganska mycket på tillverkarnas garantier.
Sen kan jag väl hålla med om att jag inte heller skulle serva en bil/hoj på verkstad när den väl passerat en viss ålder/mil.
Som exempel kommer jag inte serva Skodan mer på auktoriserad verkstad, då jag kan göra samma jobb för 1/5 av deras pris och nu kommer det inte påverka värdet på bilen då den ändå sjunkit så mycket.
Pratar vi däremot om bilar/hojar som fortfarande är inom garantitiden 1-5år gammal, då tycker jag absolut att man bör serva dem på auktoriserad verkstad.
När det gäller hojarna så har jag bara gamla häckar där värdet inte påverkas av att jag gör servicen själv. Så där gör jag allt jobb själv då jag har både utrymme och verktygen för det.