Service-kostnader

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
Hejsan!
Är ganska ny här på sporthoj o rätt så ny när det gäller mc också.Det är nämligen så att jag vill göra en service på min kawasaki zx6r -98 eftersom förra ägaren hade gjort service på den sa han(tappatbort serviceboken) o jag litar inte helt på att dom har gjort det. Så jag tänkte göra en riktig service där dom kollar allt då så jag vill veta ungefär vad det skulle kunna kosta mig

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Allt, dvs inkl ventiljustering? Räkna med 5000+

Låter den inte illa så byt alla vätskor, kör ock var glad! :yoparty (mitt tips)

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98

jag tycker inte den låter illa men sen tror jag att det kan vara någon packning som e kass för det läcker olja ´har jag märkt nu...som sagt är inte kunnig alls med meckande så det får bli att man lämnar in den

R61999

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Yamaha XT660X- 08
Jag köpte nyligen en yamaha r6 1999 som jag lämnade in på service.
Hojen har gått 688 mil och dom gjorde 1 000 milar service på den där dom
bytte olja, filter, bromsvätska, kylvätska m.m... dom gick ju igenom hela hojen men kollade inte ventiler och det kostade 4,011 kr

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag köpte nyligen en yamaha r6 1999 som jag lämnade in på service.
Hojen har gått 688 mil och dom gjorde 1 000 milar service på den där dom
bytte olja, filter, bromsvätska, kylvätska m.m... dom gick ju igenom hela hojen men kollade inte ventiler och det kostade 4,011 kr

En 99a som inte ens gått 1000 mil.... :va

Sorry för OT.

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
fan det är ju dyrare än att lämna in sin bil på service ju....byta bromsvätska o kylvätska är jag mest rädd för för att byta för jag vill ju tömma allt helt o är rädd för att det ska komma luft i bromsarna...olja är ingen fara att byta för det har man ju gjort några gånger på bilar

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Finns dyra och billiga hojmekar precis som det finns inom bilvärlden, du är ju ändå inte ute efter någon stämpel.

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Zx6-r -99
fan det är ju dyrare än att lämna in sin bil på service ju....byta bromsvätska o kylvätska är jag mest rädd för för att byta för jag vill ju tömma allt helt o är rädd för att det ska komma luft i bromsarna...olja är ingen fara att byta för det har man ju gjort några gånger på bilar

Hur långt har cykeln gått?

jag betalade 2600 för ventiljustering samt byte av olja och filter

/stefan

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
Hur långt har cykeln gått?

jag betalade 2600 för ventiljustering samt byte av olja och filter

/stefan

den har rullat 4500 nu..så jag tycker det är bra om man skulle lämnat in den så att dom kan kolla allt...Annars får det bli att man skaffar sig en haynes manual o göra det själv

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45

Låter den inget, kolla ventilspelet. Ventilspelet försvinner med tiden eftersom ventilskaften förlängs, ventilerna och ventilsäten slits. Tryckare-kamaxel slits mindre.

Det är dessutom omöjligt att höra om det är nollspel på en eller två ventiler, så kolla om du inte vet om/hur den är servad.

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
Låter den inget, kolla ventilspelet. Ventilspelet försvinner med tiden eftersom ventilskaften förlängs, ventilerna och ventilsäten slits. Tryckare-kamaxel slits mindre.

Det är dessutom omöjligt att höra om det är nollspel på en eller två ventiler, så kolla om du inte vet om/hur den är servad.

det roliga är att jag kan inte ett piss om hur man kollar olika saker på en mc...så det var därför jag skrev att man kanske skulle skaffa sig haynes gör det själv bok

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Jag rekommenderar att du köper en verkstadshandbok och gör servicen själv, kanske kan vara läskigt i början men det mesta som har med vanlig service att göra är inte svårt.

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Zx6-r -99
den har rullat 4500 nu..så jag tycker det är bra om man skulle lämnat in den så att dom kan kolla allt...Annars får det bli att man skaffar sig en haynes manual o göra det själv

Det som kan vara klurit att göra själv är ventilspelet och synkningen av förgasarna, resten av servicen kan du utan problem göra själv.
han som jag lämnade hojjen till skulle ha 2000 för ventil koll och 1000 för synkning + matrial

/stefan

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...