Service KTM 790 Duke

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Varför byter man kylvätska/bromsvätska vid 600mil?

Hur ofta byter ni kylvätska och bromsvätska på bilen och varför?

Hur ofta justerar ni ventilerna på bilen?

Okej, en MC motor är en högtrimmad motor, och bromsarna får jobba lite hårdare än på Agdas Kia Picanto, men det är ju rent löjliga intervaller
Ja, olja och filter är jag med på, det ska bytas varje år oavsett mil, men hur har glykolen blivit förstörd på 600mil? Bromsvätskan?

Jag kan väl tänka mig att KOLLA bromsvätskans kokpunkt/vattenhalt vart femte år och byta den vid behov.

Dessutom tycker jag att man ska utföra årsservicen på hösten innan man ställer bort, så står hojen med fräsh olja och inte med olja som är full med slaggprodukter och sur
Kylarvätska menar jag håller minst fem år. Bromsvätska i vart fall 2-3 år. Brukar byta när den mörknar. Tar ju inte lång tid och kostar typ 50kr.

Ventiler justeras inte på bilar men på hojar behövs det ibland då de inte har hydrauliska ventillyftare.

Att man behöver byta motorolja och filter varje år är bara en stor scam. Oljan blir dålig av användning, inte av tid.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Z800 -14 kostade så här hos Johans mc

100mil kostade 3400kr, olje- och oljefilterbyte

1000mil, 2017, kostade 4800kr, olje- och oljefilterbyte, fukthalt i bromsvätska kontrollerades, fryspunkt kylvätska kontrollerades.

Känns som dyra oljebyten. Jag har inget med det här att göra, det var föregående ägare. Nu ligger servicekosnaden på 1000:- och utförs av mig själv.

christerbo

Ny medlem
Gick med
10 May 2022
Hoj
KTM 790 Duke
Enligt Motorrads långtest så är det service vid 100, 1500 och 3000 mil. 1500 mila kostade 3300,- och 3000 mila kostade 7200,-
Varför det ska göras service vid 600 förstår jag inte?

För att garantin ska gälla.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Tänk på att du även har en maskiskadeförsäkring, kolla bara så den gäller i 8år vid hemmamekande...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår