Service på Vivacity

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ska hjälpa en tjej med service på hennes moppe, men vad ska jag göra?
Service boken säger inget inte heller instruktionsboken. Har dock fått fram att växellådan(variatorn) ska ha 10w40 olja och motorn ska ha en högtemp tålig olja???

Här trodde jag att jag tog på mej ett enkelt jobb, men ack så fel jag hade. Denna högtempraturståliga olja vad är det? Kan någon som meckat mopeder hjälpa mej lite på traven att komma rätt. Min gamla puch behövde endast en liten skvätt olja i växelhuset. Hur svårt kan det här vara?
 

Ozzi

Guest
Är det en fyrtaktare duger vanlig motorolja av god kvalitet.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Rem och belägg i slungkopplingen kanske. Kolla bromsar. Spel i vajrar. Däck-ringtryck. Tvåtaktsoljan skall sannolikt fyllas på i separat behållare (inte lönt att snåla på kvaliteten, resulterar bra i igensotat avgassystem etc).
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jobbar med detta så kan svara på dina frågor.
Intrevallen är idag var 500:e mil för service.
Hur gammal är Peugeoten ? Är den nyare än 2001 så har dom tagit bort avtappningen för växellådsolja för den är inte tänkt att bytas.
Ska du ändå byta den så är det en 75W80 eller 75W90 slutväxellådsolja du ska ha.
Gärna en GL 5 klassad men går bra med GL 3 och 4 med.
Är det en EU modell så har den avgasrening och katalysator och då ska den ha helsyntetiskt 2 taktsolja i tanken.

Tändstift ska bytas
Variatorn med vikter ska kollas och vikterna ska bytas om dom har minst plattsida.
Remmen slits på bredden och ska bytas om den är för tunn. (Minna tyvärr inte måttet nu)
Kolla även efter torrsprickor beroende på hur gammal den är.
Kopplingen bak och remskivornas funktion ska med kollas då det löper lätt och finns material kvar på kopplingsbackarna.
Det som kan vara bra att känna till är att man bör ha ett låsverktyg för variatorn för att kunna lossa muttern som håller ihop det, annars snurrar allt bara med.

Sen är det, det vanliga som redan nämnts, ringtryck, smörja rörliga delar, syranivå i batteriet, justering av vajrar osv...

Lycka till....
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jobbar med detta så kan svara på dina frågor.
Intrevallen är idag var 500:e mil för service.
Hur gammal är Peugeoten ? Är den nyare än 2001 så har dom tagit bort avtappningen för växellådsolja för den är inte tänkt att bytas.
Ska du ändå byta den så är det en 75W80 eller 75W90 slutväxellådsolja du ska ha.
Gärna en GL 5 klassad men går bra med GL 3 och 4 med.
Är det en EU modell så har den avgasrening och katalysator och då ska den ha helsyntetiskt 2 taktsolja i tanken.

Tändstift ska bytas
Variatorn med vikter ska kollas och vikterna ska bytas om dom har minst plattsida.
Remmen slits på bredden och ska bytas om den är för tunn. (Minna tyvärr inte måttet nu)
Kolla även efter torrsprickor beroende på hur gammal den är.
Kopplingen bak och remskivornas funktion ska med kollas då det löper lätt och finns material kvar på kopplingsbackarna.
Det som kan vara bra att känna till är att man bör ha ett låsverktyg för variatorn för att kunna lossa muttern som håller ihop det, annars snurrar allt bara med.

Sen är det, det vanliga som redan nämnts, ringtryck, smörja rörliga delar, syranivå i batteriet, justering av vajrar osv...

Lycka till....

Bra svar.
Det är en 05a om jag inte minns helt galet.
Vilket alltså då betyder, att smörja upp och kika över variatorn och byta stift.

En tvåtaktare får smörjningen genom tvåtaktsoljan som man blandar i bensinen.

Jo men alla tvåtaktare jag pysslat med har haft en växellådsolja. 10w30 har gått i alla puchar och dappar i alla år.

titta under sadeln om det finns 2 st lock där.. är det det så är det mindre locket till för oljan och andra till soppan... så var det på en speedfight jag hade förr...

Ingen direkt service punkt, utan en ägande/drifts punkt.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top