Service till Ducati i Gbg?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det finns ju en ducatihandlare nära mölndahls sjukhus. Samma byggnad som harley davidsson. (Edit: Den som ni pratat om ser jag nu)

Väldigt trevliga och tillmötesgående. Var där i sommras när jag tyckte att hojen visslade konstigt. Mekanikern kände igen mig från sporthoj. (Kan väl inte vara annat än positivt att killen e medlem här va? :näsblod )

Han tog en titt och sa vad han trodde även om han inte hade tid. Sen ringde jag biscaya och fick en tid dagen därpå.
Åkte dit och efter att ha väntat ett tag så plockade dom lite med hojen, justerade ena kammen och provkörde.
-Den låter ju fint. Hittade inget knas med den förrutom att ena kammen var konstigt justerad.

-150 spänn kostade det att få köra med gott samvete den sommaren.

Har alltså goda, men små erfarenheter av båda. (Kanske ska tillägga att den inte låter konstigt längre.)
 
Last edited:

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Jag har inte nån Ducce men jag har haft en suzuki och MC-shopen har varit och ÄR min favorit ställe... trevliga personal och jag har alltid fått bra priser och väl bemötande. Så nu ska jag tvinga de att serva en Yamaha..de tyckte sådär om det.. :D men tyvärr har jag inte hört så många bra rykte om yamaha c*****r (cencur) här i gbg men det var inte vad inlägget handlade om! :)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag tycker nog att man ska pallra sig iväg till Biscaya om man har en Ducati. Mer erfarenhet än vad dom har om dom hojarna finns knappt.

Va där med min dåvarande hoj (en Triumph Daytona -97) i sommras,för att provköra en "mille". Då frågade han (Pantha) varför jag inte var nöjd med triumphen.
Då berättade jag att den var lite "vinglig" i höga farter när det svänger.
Ja ja, men kör ner den till verkstan så kan vi kolla lite, fick jag till svar då.
Så justerade han dämparna så gott han kunde helt kostnadsfritt.

Summa kardemumma. Jag tycker dom är jätte-bra, och kommer lämna in min hoj där när det behövs.
 

Valentino

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S
Grymmt med så många svar, även om erfarenheterna skiftar kraftigt :rolleyes:

Känns som Nol får bli mitt första val till våren i alla fall... Kom gärna med fler tips, ideer och erfarenheter... :tummenupp
 

BA

Gammelman racing (GMR) #9
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Hönölulu
Hoj
Ducati 999 (lägg bud), Ducati 1198s
Tråden är gammal men ändå aktuell.
Jaa , vad säger rman, vore det inte för Kjell och Patrick så.. vete fan.
Ta betalt det kan han som sätter priset. Den gubben skulle behöva prya på andra sidan disken.
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Hoppad bara det ordnade sig för trådstartaren så han slapp packa sig iväg till NOL, om han nu fick för sig att prova biscaya.

För er som inte känner till detta mekka så ligger det i HOL.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Någon som kan rekommendera verkstad/enkelmansfirma för rembyte på 1098?
Tack på förhand
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Elit MC i hisings-Backa (Gamla Bike) är auktoriserade. De har gjort bra jobb åt mig och trevligt bemötande. Det var första gången jag servade en hoj på 20 år som jag inte behövde rätta till saker själv efteråt. Sedan skall de ha heder åt att när jag ringde i våras och vill byta remmar så var de ärliga nog att upplysa mig om att Ducati förlängt intervallen på min hoj, istället för att bara ta emot jobbet. Det enda negativa är att det ofta är långa väntetider när man väl kommer dit, de jobbar inte på ackord bakom disken...

Gällande Biscaya är mitt intryck att de är väldigt kunniga men har vett att ta betalt för det. Därmed förväntas man uppskatta både dem och märket på ett sätt som jag tycker hör hemma på en golfklubb (och det finns inget positivt med golf eller dess utövare...).
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Elit MC i hisings-Backa (Gamla Bike) är auktoriserade. De har gjort bra jobb åt mig och trevligt bemötande. Det var första gången jag servade en hoj på 20 år som jag inte behövde rätta till saker själv efteråt. Sedan skall de ha heder åt att när jag ringde i våras och vill byta remmar så var de ärliga nog att upplysa mig om att Ducati förlängt intervallen på min hoj, istället för att bara ta emot jobbet. Det enda negativa är att det ofta är långa väntetider när man väl kommer dit, de jobbar inte på ackord bakom disken...

Gällande Biscaya är mitt intryck att de är väldigt kunniga men har vett att ta betalt för det. Därmed förväntas man uppskatta både dem och märket på ett sätt som jag tycker hör hemma på en golfklubb (och det finns inget positivt med golf eller dess utövare...).

Tack!
Skall fråga efter en offert.
Cykeln har gått 300 mil sedan sist byte så det känns ganska tråkigt. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack!
Skall fråga efter en offert.
Cykeln har gått 300 mil sedan sist byte så det känns ganska tråkigt. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Hur gamla är de? Elit MC bytte mina remmar 2018, tyvärr har en trist hemmasituation förhindrat körning så cykeln har gått 200 mil sedan dess. När jag ringde fick jag svaret att det numer är andra remmar med längre intervall så de rekommenderade att jag väntade tills nästa år. Jag ringde även IBC (som Biscaya men trevligare) och fick samma svar där.
 

Jakrabat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2023
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati scrambler 1100 Special -18
Jag kan ju tillägga att precis som vissa andra här så har jag inte speciellt bra erfarenhet av Biscaya (tyvärr).

Enligt min erfarenhet så har de varit väldigt dryga, absolut inte haft tid för mig (ingen kundservice), utan kort och bestämt gett mig en tid och när jag sedan servat den där (1200mil-service) så var det bara att betala (12 500kr) och dra, gärna så snabbt som möjligt. Jag passade på att kolla lite andra hojar, men blev mer eller mindre avhyst från platsen, då han tänkte äta. Jag är själv säljare i yrket och tycker de verkar ha väldigt nonchalant stil/kundbemötande där; och dessutom ta BRA betalt för det.

Jag hann bara åka någon mil därifrån när jag började upptäcka problem: service-"mätaren" (kalendern) var ej nollställd, ABS-lampan började lysa och när jag kom hem märkte jag att hela bakgaffeln knorrar som f*n. När jag direkt kontaktade dem om detta så var det bara "kom förbi och lämna in den, så kollar vi på det, men säg gärna till en dag innan" varpå jag försökte säga att det inte var så lätt att bara "komma förbi och lämna in den" då det är en bit, tar ganska mycket tid och jag behöver ordna med skjuts om jag ska behöva lämna mitt fordon.

Nu har det gått ett helt år och jag har kollat med dem (igen) om att åtgärda dessa fel som de gjorde förra året, samt att då passa på att göra en årsservice, men tro fanken att de kommer med en ursäkt (någon här som vet?) att service-mätaren (som låg på 1 176 mil) ej gick att återställas om mätaren ej passerat 1 200 mil.

Dessutom tycker jag det är lite svinigt att ta 1040kr för 3,3L olja, när jag själv (utan att vara auktoriserad återförsäljare/köpa i bulk) kan köpa en dunk (4L) med samma olja för 720kr. De bör ju ha tillräckligt med marginal av att ha samarbete med leverantör, köpa in i bulk och ta betalt för arbete; för att slippa göra en massa påslag på sådana grejer. Totalt 5100kr för en standard årsservice (filter-/oljebyte & koppling-/bromsvätska) tycker jag känns saftigt, speciellt efter att det bör kompenseras för tidigare misstag.

Eller, är jag orättvis?
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Jag kan ju tillägga att precis som vissa andra här så har jag inte speciellt bra erfarenhet av Biscaya (tyvärr).

Enligt min erfarenhet så har de varit väldigt dryga, absolut inte haft tid för mig (ingen kundservice), utan kort och bestämt gett mig en tid och när jag sedan servat den där (1200mil-service) så var det bara att betala (12 500kr) och dra, gärna så snabbt som möjligt. Jag passade på att kolla lite andra hojar, men blev mer eller mindre avhyst från platsen, då han tänkte äta. Jag är själv säljare i yrket och tycker de verkar ha väldigt nonchalant stil/kundbemötande där; och dessutom ta BRA betalt för det.

Jag hann bara åka någon mil därifrån när jag började upptäcka problem: service-"mätaren" (kalendern) var ej nollställd, ABS-lampan började lysa och när jag kom hem märkte jag att hela bakgaffeln knorrar som f*n. När jag direkt kontaktade dem om detta så var det bara "kom förbi och lämna in den, så kollar vi på det, men säg gärna till en dag innan" varpå jag försökte säga att det inte var så lätt att bara "komma förbi och lämna in den" då det är en bit, tar ganska mycket tid och jag behöver ordna med skjuts om jag ska behöva lämna mitt fordon.

Nu har det gått ett helt år och jag har kollat med dem (igen) om att åtgärda dessa fel som de gjorde förra året, samt att då passa på att göra en årsservice, men tro fanken att de kommer med en ursäkt (någon här som vet?) att service-mätaren (som låg på 1 176 mil) ej gick att återställas om mätaren ej passerat 1 200 mil.

Dessutom tycker jag det är lite svinigt att ta 1040kr för 3,3L olja, när jag själv (utan att vara auktoriserad återförsäljare/köpa i bulk) kan köpa en dunk (4L) med samma olja för 720kr. De bör ju ha tillräckligt med marginal av att ha samarbete med leverantör, köpa in i bulk och ta betalt för arbete; för att slippa göra en massa påslag på sådana grejer. Totalt 5100kr för en standard årsservice (filter-/oljebyte & koppling-/bromsvätska) tycker jag känns saftigt, speciellt efter att det bör kompenseras för tidigare misstag.

Eller, är jag orättvis?
Servicelampan går inte att släcka i förväg. Panta brukar hinta om det när man beställer tid. Men man kan göra service, få stämpel i boken å släcka den vid senare tillfälle. Eller så kör du 24 mil till innan du lämnar in den. En tvåtimmars omväg till Hol bara så är det fixat. Jag har någon gång lämnat hojen när dom har stängt. Ställt den på baksidan, låst å slängt in nycklarna i brevlådan. Smidigt om man har svårt att hinna dit under öppettiderna. I övrigt kan jag bara säga att jag tycker att jag blivit både proffsigt o bra bemött. Dom jag träffat i verkstaden har varit jättetrevliga och hjälpsamma, fast lite speciell kan man väl säga att Panta ändå är.
 

Jakrabat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2023
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati scrambler 1100 Special -18
Servicelampan går inte att släcka i förväg. Panta brukar hinta om det när man beställer tid. Men man kan göra service, få stämpel i boken å släcka den vid senare tillfälle. Eller så kör du 24 mil till innan du lämnar in den. En tvåtimmars omväg till Hol bara så är det fixat. Jag har någon gång lämnat hojen när dom har stängt. Ställt den på baksidan, låst å slängt in nycklarna i brevlådan. Smidigt om man har svårt att hinna dit under öppettiderna. I övrigt kan jag bara säga att jag tycker att jag blivit både proffsigt o bra bemött. Dom jag träffat i verkstaden har varit jättetrevliga och hjälpsamma, fast lite speciell kan man väl säga att Panta ändå är.
Ja, det var ju en märklig funktion Ducati har (när de själva säger att man ska göra servicen innan 1200mil ?). Men ja, om jag hade vetat det innan så hade jag såklart kört 24 mil till.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Rg Engineering i Falkenberg, inte auktoriserad Ducati Verkstad.
Men väldigt kunnig och billigare än de stora firmorna.
Hos Panta har jag inte varit sedan de inte skruvade i hop min Multistrada.
IBC är den bästa Ducatihandlaren i Sverige.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ringde Biscaya för ett rembyte på en Ducce. Får som svar i tele att jag ska maila Panta då tjejen i tele visste inte riktigt vad det skulle kosta och när de kunde göra jobbet.

Mailar Panta, inget svar.

Antingen har han för mycket att göra eller så orkar han inte bry sig mer om "småkunder" som inte handlar hoj hos honom?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Har inget ont att säga om just Biscaya men - oavsett vart eller vad man lämnar in så upplever jag att verkstädernas kunskap och bemötande är sjukt bristfälligt!
Om jag ska lämna in hojjen hos någon så vill jag dels att de har kunskap som vida överstiger min egen (vilket inte borde vara svårt för en märkesverkstad) samt att de faktiskt tar sig tid för att svara på kanske idiotiska frågor. Det är ju ändå jag som ska tvångssepareras från ett surt förvärvat och femsiffrigt belopp...
Nu servar jag själv istället, skiter i garantin då jag anser att risken för att något går sönder är större om märkesverkstaden tar in den. Skrivit om det tidigare, men tar upp det igen - Min hoj var inne på märkesverkstad vid 1200mil, då ska ventilkontrollen göras enligt boken. Märkesverkstaden hade inte öppnat avgassidan på vertikala cylindern, misstänker att de inte heller kollade insugssidan. Baserat på det - vad mer har de inte kollat!? Därtill min innerslang full med däckskum!! - kommer aldrig släppa att de antingen återmonterade och fyllde med däckskum eller återmonterade en slang full med däckskum (inte jag som haft i)..

@Bojje - Vet inte vilken typ av hoj du har, men på t.ex. min Scrambler 800 tar det inte mer än trettio minuter, eller max 1 timme att byta remmarna.
Upp på depåstöd, ner med grenrör fram + delen från bakre cylindern, ur med stiften, bort med kåporna över remmarna, ställ i övre dödläge, markera dreven (minst tre markeringar per drev kör jag med), bort med remmar, dit med nya, kolla markeringar, stäm av frekvensen eller kör med insexa (5mm har jag för mig), snurra runt, dubbelkolla, återmontera - färdigt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ringde Biscaya för ett rembyte på en Ducce. Får som svar i tele att jag ska maila Panta då tjejen i tele visste inte riktigt vad det skulle kosta och när de kunde göra jobbet.

Mailar Panta, inget svar.

Antingen har han för mycket att göra eller så orkar han inte bry sig mer om "småkunder" som inte handlar hoj hos honom?
Om det är som på gamla 2-ventilarna så är det som Bäverhyddan skriver - ett enkelt jobb. Har dock hört att frekvenskoll mha telefonen inte är så säkert - körde själv med ett mellanlägg (kan nog ha varit 5mm) mellan spännrulle o rem (blir lite som att kolla med bladmått - man får ha lite känsla i fingrarna, inte pressa in och inte glida in - lagom motstånd gäller). Vet en välmeriterad kille som gör Ducceservicar då o då
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top