Serviceintervall R6 supersport

IGNJATOVIC

Guest
Har köpt en banhoj eftersom jag vill börja tävla på sikt. Det är en fullständigt supersporttrimmad R6:a med alla Yamahas kitt delar (132 pollar på bakhjulet enligt säljaren).

Nu undrar jag bara vad det ska vara för serviceintervall på en sådan hoj? Och vad är det som ska göras på servicen?:confused:

Tack!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Oljebyte var 10:e timma, kolla ventilspelen var 20:e timma, hålla koll på kamkedjans skick, vara noga med varmkörning och inte belasta motorn när den är kall. Överhuvudtaget vara rädd om grejorna:tummenupp
 

IGNJATOVIC

Guest
Oljebyte var 10:e timma, kolla ventilspelen var 20:e timma, hålla koll på kamkedjans skick, vara noga med varmkörning och inte belasta motorn när den är kall. Överhuvudtaget vara rädd om grejorna:tummenupp


Fan, jag är utbildad gymnasieekonom med inriktning på företagsekonomi, inte mc-mekaniker:huvet

Oljebyte vart 10:e timma kan jag nog fixa, men gäller det också om man kör lugnt på stan eller? Glömde säga att det är en ban+gathoj.

Hur många Celcius ska det vara på instrumentpanelsgrejen innan det är dags att köra iväg? 60 grader? Vilken olja är bäst? Castrol 4-takt?

Tack för infon :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En sån motor är öht inte lämplig att köra gata med. Motortempen ska ligga på ca 75 grader, under 60 ska du inte köra alls. Gatåka med en sån motor är som att använda en ferrari att dra plogen med.
 

IGNJATOVIC

Guest
En sån motor är öht inte lämplig att köra gata med. Motortempen ska ligga på ca 75 grader, under 60 ska du inte köra alls. Gatåka med en sån motor är som att använda en ferrari att dra plogen med.

Hur tänker du då?:confused: Man behöver ju inte ligga på fullgas på stan? Klart att den här hojen tål lite lugnare tempo också.

Anledningen till varför jag köpte denna är att jag inte har råd med en gathoj plus en banhoj eftersom jag snart ska bli student.

Sen sitter inte gasen på höger sida av styret, precis som min signatur säger:D
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hur tänker du då?:confused: Man behöver ju inte ligga på fullgas på stan? Klart att den här hojen tål lite lugnare tempo också.

Anledningen till varför jag köpte denna är att jag inte har råd med en gathoj plus en banhoj eftersom jag snart ska bli student.

Sen sitter inte gasen på höger sida av styret, precis som min signatur säger:D

Jo, motorn tål det, men med de korta serviceintervallen kommer du att skruva lika ofta som du kör. Dessutom är motorkaraktären på en supersporthoj ganska intensiv, du har ett ganska litet användbart register för att åka på gata. En standardhoj är bättre på låga varv, medan en supersport är optimerad för fullgas. Tror du kommer att tröttna ganska snart om du använder den på gata. På bana däremot är det hysteriskt roligt.
 

IGNJATOVIC

Guest
Jo, motorn tål det, men med de korta serviceintervallen kommer du att skruva lika ofta som du kör. Dessutom är motorkaraktären på en supersporthoj ganska intensiv, du har ett ganska litet användbart register för att åka på gata. En standardhoj är bättre på låga varv, medan en supersport är optimerad för fullgas. Tror du kommer att tröttna ganska snart om du använder den på gata. På bana däremot är det hysteriskt roligt.

Tja, jag ställde mig bredvid min granne som har en gevär och startade 3 sekunder efter att han avfyrat skottet och jag kom ifatt kulan efter 5 sekunder :squid så visst stämmer det där med att den är optimerad för fullgas :arsele

Nä, men för att vara seriös en sekund - menar du alltså att jag måste byta olja var 10:e timma trots att jag bara kommer att köra på stan i ca 2 månaders tid innan jag beger mig ut på bana?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag skulle uppskatta fler kommentarer, tack!

Lyssna på Nr:18. :tummenupp

Själv köpte jag en standard GSX-R 600, den är dock inte godkänd för gatbruk men hittills har den visat sig fullt tillräcklig på bana. Jag kommer inte skaffa nåt fulltrimmat förrän jag vet att jag kommer fortsätta tävla. Ska du köra gata OCKSÅ är min rekommendation att skaffa antingen en hoj till eller en standard R600.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Fan, jag är utbildad gymnasieekonom med inriktning på företagsekonomi, inte mc-mekaniker:huvet

Oljebyte vart 10:e timma kan jag nog fixa, men gäller det också om man kör lugnt på stan eller? Glömde säga att det är en ban+gathoj.

Hur många Celcius ska det vara på instrumentpanelsgrejen innan det är dags att köra iväg? 60 grader? Vilken olja är bäst? Castrol 4-takt?

Tack för infon :tummenupp


köra på gata är nog bara att glömma!
vad har du för årsmodell?
 

IGNJATOVIC

Guest
Lyssna på Nr:18. :tummenupp

Själv köpte jag en standard GSX-R 600, den är dock inte godkänd för gatbruk men hittills har den visat sig fullt tillräcklig på bana. Jag kommer inte skaffa nåt fulltrimmat förrän jag vet att jag kommer fortsätta tävla. Ska du köra gata OCKSÅ är min rekommendation att skaffa antingen en hoj till eller en standard R600.


Inte en chans att jag har råd med en till, det är helt och hållet ekonomiskt omöjligt för mig.

Samma fråga här - varför inte gata för? Om jag kör på lite högre varv då? Hjälper det om jag justerar upp tomgången lite? :confused:

Nu ska jag ut och åka inlines i det fina vädret :D

köra på gata är nog bara att glömma!
vad har du för årsmodell?

Jaha, vad alla var negativa då. Why not?

Det är en 2000.
 
Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Inte en chans att jag har råd med en till, det är helt och hållet ekonomiskt omöjligt för mig.

Samma fråga här - varför inte gata för? Om jag kör på lite högre varv då? Hjälper det om jag justerar upp tomgången lite? :confused:

Nu ska jag ut och åka inlines i det fina vädret :D



Jaha, vad alla var negativa då. Why not?

Det är en 2000.

ja...varför du inte ska åka gata?
för att motorn inte håller för det! den motorn går inte så länge utan service!
vad kostar det att byta olja säg var 10:E timme eller kanske ännu snabbare beroende på trimmgrad. du åker ut och kör en dag sen får du i princip byta olja, kolla ventiler etc.
det är inte värt. men självklart kan du provköra lite på gatan och kanske ta mindre turer men i det långa är det inte värt!

Det första (minsta)du bör göra på en 00:a supersport är att riva motorn och kolla ventilerna, helst bör du ta bort toppen och kolla av ventilerna ifall de tätar också, du kommer säkerligen att få byta ut några tätningar, men det kostar inte så mkt.
kolla av kamkedjan också när du ändå är igång!

kör hårt! :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Inte en chans att jag har råd med en till, det är helt och hållet ekonomiskt omöjligt för mig.

Samma fråga här - varför inte gata för? Om jag kör på lite högre varv då? Hjälper det om jag justerar upp tomgången lite? :confused:

Nu ska jag ut och åka inlines i det fina vädret :D



Jaha, vad alla var negativa då. Why not?

Det är en 2000.

Inte gata pga servicen som en sån motor kräver, och bristen på mellanregister. Det är som att kyssa sin syrra; man kan göra det , men det blir inget knulla ändå.

Varför inte skaffa en standardmotor och byta motor för gatbruk? En beggad standardmotor R6 från -00 får du för 10-12K och ett motorbyte tar 4 timmar första gången man gör det. Nästa gång tar det 2 timmar att byta motor.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det första (minsta)du bör göra på en 00:a supersport är att riva motorn och kolla ventilerna, helst bör du ta bort toppen och kolla av ventilerna ifall de tätar också, du kommer säkerligen att få byta ut några tätningar, men det kostar inte så mkt.
kolla av kamkedjan också när du ändå är igång!

Kolla lager vore nog inte så dumt heller.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte för att strö salt i såren men jag tror inte du ska räkna med några 132 hk på bakhjulet på en sju år gammal SS600, om den inte är grymt hårt trimmad och väldigt välskött.
Du kommer säkert ha kul med den ändå, dock.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Jag måste tyvärr instämma. Ingen bra hoj att ha med studentekonomi.

Två alternativ:

1) Sälj den och köp en kraschkåpeförsedd orginalgathoj. Det borde finnas en del till bra pris att välja på eftersom std 600 klassen har funnits nu några år.

2)Kör gata vetja utan att serva men bered dig på ras till slut isf med motorbyte som bra alternativ.

Lycka till
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
De flesta supersporthojar har ingen generetor heller, då kommer du inte så långt på gatåkat. Du skulle köpt en standardhoj, den räcker lååångt på bana också!
 

IGNJATOVIC

Guest
Har pratat med säljaren nu och litar på att han har rätt i det han säger. Hojen är supersporttrimmad men den är också anpassad så att man kan göra den på gatan som en vanlig hoj...

Så jag kör på det han säger... men jag tackar så hemskt mkt ändå för alla kommentarer.

Nu kan jag andas ut igen :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top