Serviceintervall R6 supersport

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Lycka till! :tummenupp

Kan säkert fungera utan problem länge, men du vet att folk har varnat dig iallafall.
:)
 

IGNJATOVIC

Guest
Om du har racingambitioner så kommer gatåka bara att förstöra för dig.
Bestäm dig - vill du tävla eller stå utanför korvmojen och se kool ut?

Ta inte illa upp, men det där var bland det dummaste jag hört :tuttar
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om vi nu struntar i "roliga" kommentarer så har No:18 helt rätt. På grund av trimmningsgraden så har du väldigt hög kompression, detta innebär en hög flamtemperatur i motorn. Detta sliter hårt på motorn även om du kör lugnt, lagrena belastas varje gång en cylinder tänder. Dessutom är trimmningsgraden sådan att man använder soppan för att kyla förbränningsrummet, när du då kör lugnt på gata så kommer den lilla trottelöppningen att ge för lite soppa så du får faktiskt en högre flamtemp och högre belastning på motorn...inte bra!

Om du kollar kitmanualen (som jag hoppas att du fick med) så kommer du att hitta ett serviceschema, och det är ingen roligt läsning där till exempel kolvar, stakar, lager, kolvbultar ja allt skall bytas med jämna mellanrum. På min SS600 CBR -01 så var det 300 mil mellan motorklyvningen. Jag följde inte schemat och sprängde motorn, staken som gick av rensade hela blocket, cylindern, startmotor, generator och körde upp två ventiltallrikar i taket på förbränningsrummet...jag kan väl tillägga att jag kunde hålla mej för skratt...

Kort sagt, aldrig en trimmad motor mer. Kitchassie javisst, gärna, men originalmotor är bäst. Dessutom kör du fortare med en originalmotor eftersom den faktiskt har lite vridmoment så att du kan gasa ut ur kurvorna. Det krävs en grovgasande tävlingsförare för att köra en hårdtrimmad 600, är du det så säjer jag bara grattis, då har du rätt verktyg, är du det inte så...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det var länge sen folk var så eniga på det här forumet. Dålig hoj för gatbruk och trång ekonomi är den samlade slutsatsen. Att inte vara en erfaren mekaniker underlättar nog inte heller.

Ta inte illa upp, men det där var bland det dummaste jag hört :tuttar
Men han har faktiskt rätt. Jag kan inte köra hälften så fort som förra sommaren och det är enbart pga att jag kört runt i jeans nere på stan i år.
Kör man inte med folk som är lite snabbare än en själv så tappar man fart.
Om du inte är totalnybörjare såklart, då är väl all träning välkommet. Fast då har du köpt fel hoj.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top