Serviceintervall - utöver tillverkarens rek.

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Ja,jo, hej,Tja!

Hur är det rimligt att tänka kring slitage o service, oljebyte, utöver tillverkarens rekommendationer.

R1-22, är väl gjord för mer än vad jag förmår nyttja den till.
Varför
det
Ska
Bli
Lite fler bandagar till nästa säsong hoppas jag ( 1 i år hittills)

Saken: Jag har en liten tendens att i bland, några dagar i veckan, sisådär, ha svårt att låta bli..., det finns en snutt på 15 km, som det går att hålla varvtalet på högsta växeln relativt nära 14", vilket är inom det högre delen av skalan. Vad ska jag säga, har typ autobahn, som börjar o slutar 100 meter från garaget.

När jag läser här inne får det mig att fundera på om det vore på sin plats med nåt extra oljebyte, kanske filter också.
Sällan jag är kapabel till att harva alltför länge åt gången i något mer utmanande körning än ca timmen, fast så hamnar jag på den snutten, o försöker stålsätta mig, Låt Bli!
Faaaaaan..så omoget, typiskt nog på hemväg, för på vägen ut är jag en hare, har ju nyss satt mig på hojen, för att återvända i övermod ( som om det nu vore nån bedrift att gasa på motorväg) när jag hunnit bli nån Mr Dunlop på en timma.
Är det onödigt att spekulera, eller kanske dumt att låta bli?

Era inlägg, svar på inlägg, i synnerhet gällande hoj o skruvande, bereder mig ofta med små insikter, och är uppskattade, när jag läser o lyckas relatera.
( Tror jag hittade nåt om att få fjädringen rätt inställd nånstans, tex)
Tack på förhand// Mr knix Gröndal på söndag
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du köt motorn hårt kan det vara värt att byta oljan lite oftare ja.
Hur ser däckslitaget ut med höghastighetsrepor rakt fram? Måste åta rätt mycket på mitten av däcket.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jösses, det där var många vikter.
Ja svänger gör du nog med, tänkte mest att i höga hastigheter spinner bakhjulet och äter rätt mycket däck på att köra rakt fram, jag brukar få en rätt påtaglig platå efter ett par hundra mil redan när jag kör så. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter läst den här
har jag bytt olja efter 200 till 300 mil när hojen är hemma i garaget och efter varje bandag.
Och oljefilter varannan gång.
Har kört med OKQ8 10W-50 inhandlad i 20liters dunk på SWEDOL
och oljefilter från ADDEMOTO, tar hem 4 åt gången. Så det alltid finns filter hemma.
Och när sista installeras beställs 4 filter.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jösses, det där var många vikter.
Ja svänger gör du nog med, tänkte mest att i höga hastigheter spinner bakhjulet och äter rätt mycket däck på att köra rakt fram, jag brukar få en rätt påtaglig platå efter ett par hundra mil redan när jag kör så. :hihi

Efter läst den här
har jag bytt olja efter 200 till 300 mil när hojen är hemma i garaget och efter varje bandag.
Och oljefilter varannan gång.
Har kört med OKQ8 10W-50 inhandlad i 20liters dunk på SWEDOL
och oljefilter från ADDEMOTO, tar hem 4 åt gången. Så det alltid finns filter hemma.
Och när sista installeras beställs 4 filter.
Tack!
Jo, ska göra en bedömning o så är det den här djungeln m oljor, Yamalube- vad jämför jag mot etc.., men det blir byte åtminstone nån gång mellan service.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Jösses, det där var många vikter.
Ja svänger gör du nog med, tänkte mest att i höga hastigheter spinner bakhjulet och äter rätt mycket däck på att köra rakt fram, jag brukar få en rätt påtaglig platå efter ett par hundra mil redan när jag kör så. :hihi
Blev lite nyfiken på din observation! För det var vad killen som skifta däck slogs av.
Varför gick det åt fler vikter än det han tog bort?
Jag har inte känt nån obalans varken före eller efter? Han bad mig att köra en tur och komma tillbaka för att försäkra sig att det inte blev tokigt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blev lite nyfiken på din observation! För det var vad killen som skifta däck slogs av.
Varför gick det åt fler vikter än det han tog bort?
Jag har inte känt nån obalans varken före eller efter? Han bad mig att köra en tur och komma tillbaka för att försäkra sig att det inte blev tokigt.
Han balanserade inte fälgen?
Men ofta är sporthojar så välbalanserade att man inte behöver vikter alls om man kränger på däcket rätt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Han balanserade inte fälgen?
Men ofta är sporthojar så välbalanserade att man inte behöver vikter alls om man kränger på däcket rätt.
Instämmer när det gäller Metzeler och Pirelli. Men med Michelin som är så bra tillverkade att man inte märker ut lättaste punkten på däcket, där har jag fått klämma dit kanske 40 gram.
Och det är väl ett skäl till att det aldrig blivit några fler Michelin ....
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Instämmer när det gäller Metzeler och Pirelli. Men med Michelin som är så bra tillverkade att man inte märker ut lättaste punkten på däcket, där har jag fått klämma dit kanske 40 gram.
Och det är väl ett skäl till att det aldrig blivit några fler Michelin ....
Jag har balanserat bakfälgen på min VFR. När jag monterade på mitt Pilot Road 5 behövdes inga extra vikter, det var perfekt balanserat direkt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Instämmer när det gäller Metzeler och Pirelli. Men med Michelin som är så bra tillverkade att man inte märker ut lättaste punkten på däcket, där har jag fått klämma dit kanske 40 gram.
Och det är väl ett skäl till att det aldrig blivit några fler Michelin ....
Samma här, med Michelin blir det max 40g, beroende på hur däcket hamnar på fälgen...

Har kollat fälgarna utan däck och de har en liten, liten grundobalans.
Skulle såklart kunna ta bort den men då däcken oftast inte är 100% så använder jag det till att ta ut varandra...

Fast shit the same, vikter finns ju där av en anledning så när det är rätt är det ju det..

Vet inte om jag är ensam om det men ganska ofta brukar jag "stödbalansera" när däcket är halvslitet.
Byter däck själv och vanligen rör det sej om 10g +/-, jag vet, petigt men det är så snart gjort och jag gillar känslan när det är balans.

------
När det gäller olje o filterbyte har jag, som ett "experiment", gjort det endast var 1000mil (enl bok) på R1an och den har gått ganska långt ändå...
Inte jättemånga banmil dock...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Samma här, med Michelin blir det max 40g, beroende på hur däcket hamnar på fälgen...

Har kollat fälgarna utan däck och de har en liten, liten grundobalans.
Skulle såklart kunna ta bort den men då däcken oftast inte är 100% så använder jag det till att ta ut varandra...

Fast shit the same, vikter finns ju där av en anledning så när det är rätt är det ju det..

Vet inte om jag är ensam om det men ganska ofta brukar jag "stödbalansera" när däcket är halvslitet.
Byter däck själv och vanligen rör det sej om 10g +/-, jag vet, petigt men det är så snart gjort och jag gillar känslan när det är balans.

------
När det gäller olje o filterbyte har jag, som ett "experiment", gjort det endast var 1000mil (enl bok) på R1an och den har gått ganska långt ändå...
Inte jättemånga banmil dock...
För att få reda på "grundobalansen" brukar jag balansera den tomma fälgen och märka ut "tyngsta punkten", den punkt som alltid hamnar nedåt, med röd tejp på fälgen eller rött nagellack.
För det brukar inte vara vid ventilen. Utan inom ventilen + - 90 grader. Och sedan med lättaste punkten på däcket mot "tyngsta punkten" på fälgen brukar det räcka med 10 gram vikter. Med Metzeler / Pirelli / Dunlop.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Tack, verkligen!
Det uppenbara är det inte förrän det kommer till en.
Givetvis, balansera fälgen först!
Just detta m slitage av motordelar och oljans betydelse tycks inte vara helt enkelt. Min grundfråga kändes lite genant att ställa, men om jag talar klarspråk ( lite bekvämare)
Att köra full gas och max hastighet flera gånger i veckan, i synnerhet då det är det sista som blir gjort, om inte det rullas runt en stund för att låta hojen dämpa sig lite, för att undvika eftervärmen( ibland), tycker jag rimligen borde utmana en del mer än att inte göra det.

Det är tyvärr inga självklarheter för mig, som inte hållit på och jämfört förbrukade oljor mot varandra, och till råga på det haft en -87:a FZR 1000, som upplevdes nästintill odödlig, o tog sig över sista siffrorna på mätaren var gång avsikten fanns, innan den började dra oroväckande mängder olja häromåret. En del slarv periodvis m service dessutom.
Gärna fler erfarenheter att ta del av, berikar ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Verkstadsmanualen anger 1000 mil som serviceintervall för både olja och filter och detta är - enligt min egen åsikt - lika delar teoretisk vetenskap och marknadsföring…

Jag skulle dock aldrig köra en modern, högvarvig lågfriktionsmotor, med vipparmar i kamdriften dessutom, så långt på samma olja. Visst, det går säkert att göra en långresa med enbart lugn gatkörning utifrån detta intervall. Men jag är uppväxt i den gamla skolan som förespråkar frekventa oljebyten och jag körde själv 250-300 mil på den sista R1’a jag hade 2015-2017.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Verkstadsmanualen anger 1000 mil som serviceintervall för både olja och filter och detta är - enligt min egen åsikt - lika delar teoretisk vetenskap och marknadsföring…

Jag skulle dock aldrig köra en modern, högvarvig lågfriktionsmotor, med vipparmar i kamdriften dessutom, så långt på samma olja. Visst, det går säkert att göra en långresa med enbart lugn gatkörning utifrån detta intervall. Men jag är uppväxt i den gamla skolan som förespråkar frekventa oljebyten och jag körde själv 250-300 mil på den sista R1’a jag hade 2015-2017.
Tack!
Ju mer jag tänker på det, desto mer framstår allt annat än tätare byten som "önsketänkande". ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Inte så lätt men tycker nog man ska tänka till lite....

Vet inte om R1motorerna blivit nämnvärt skörare efter -08 men vore de haveribenägna skulle nog inte Yamaha erbjuda 5års garanti, eller bibehålla 1000mila serviceintervall...

Det mesta handlar om vad oljan utsätts för, använder man hojen på ett sätt och i en miljö Yamaha utgår från att en R1 används får man anta att 1000mil är baslinjen (inkl säkerhetsmarginal).
Utöver det mer extrem användning (vad det nu är) borde rimligen minska bytesintervallet...

Kör man få mil har täta bytesintervall inte så stor praktisk betydelse men ur ett miljöperspektiv är det synd att vi fortfarande har så trubbiga verktyg som tid och körsträcka som "avgör" när oljan är dålig...

Både saaben från -99 och audin från -09 har ganska ok beräkningsalgoritmer som skattar oljans kvalité och talar om när det är lämpligt att byta olja.

Förutom en ökad miljöpåverkan...
Hade jag bytt olja o filter (motul 7100 + originalfilter) var 300 mil hade det kostat 40-50kkr (~185Liter) hittills.

Nu har jag haft sån tur att hojen fortfarande funkar och bytena, var 1000mil, har då kostat 12-16kkr (~55Liter).
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Som nämnts, vilka preferenser bör tas i beaktande, egentligen, vilket i detta fall borde handla om vad gör oljan när den är som bäst, och hur bedömer vi tolerans av dess reducerade effekt utifrån det, och hur starkt påverkas livslängd, prestanda etc av att vi får betala mer vid tätare byten, men inte mer än att det kan anses optimalt för den typ av belastning var och en utsätter sin maskin för, dvs hur den körs.
Det skulle jag vilja ha, ett enkelt mätinstrument att göra analys av oljan med ?

Fan, sen spelar väl soppa kvalitet in och den är väl hursomhelst nuförtiden.
Ja, Hmm, uppenbarligen en svävande vetenskap ..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte så lätt men tycker nog man ska tänka till lite....

Vet inte om R1motorerna blivit nämnvärt skörare efter -08 men vore de haveribenägna skulle nog inte Yamaha erbjuda 5års garanti, eller bibehålla 1000mila serviceintervall...

Det mesta handlar om vad oljan utsätts för, använder man hojen på ett sätt och i en miljö Yamaha utgår från att en R1 används får man anta att 1000mil är baslinjen (inkl säkerhetsmarginal).
Utöver det mer extrem användning (vad det nu är) borde rimligen minska bytesintervallet...

Kör man få mil har täta bytesintervall inte så stor praktisk betydelse men ur ett miljöperspektiv är det synd att vi fortfarande har så trubbiga verktyg som tid och körsträcka som "avgör" när oljan är dålig...

Både saaben från -99 och audin från -09 har ganska ok beräkningsalgoritmer som skattar oljans kvalité och talar om när det är lämpligt att byta olja.

Förutom en ökad miljöpåverkan...
Hade jag bytt olja o filter (motul 7100 + originalfilter) var 300 mil hade det kostat 40-50kkr (~185Liter) hittills.

Nu har jag haft sån tur att hojen fortfarande funkar och bytena, var 1000mil, har då kostat 12-16kkr (~55Liter).
Jag tänker som du. Hade det varit så att man inte fick köra annat än lugnt gattempo för att det uppställda oljebytesintervallet skulle kunna klaras så hade manualen varit full av disclaimers som förbjudit det ena och det andra.

Min Ducce anger 1500 mil eller 1 år. Då har de troligen räknat på det och inser att det intervallet är tillräckligt för att de inte ska överhopas av garantiärenden.

är det med det sagt dåligt att byta olja 3 eller 5 ggr så ofta? Nej, såklart inte, dvs utom för plånboken då.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I VWs verkstadsmanualer så finns det en massa specialregler för var bilen körs någonstans, det är olika bytesintervaller på allt från remmar till oljor och filter beroende på i vilka länder och på vilken sorts vägar man kör på.

Hur ser det ut för hojar, har dom liknande, eller är det 10000km/6000miles oavsett vars i världen man kör?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top