Serviceintervall, Ventilljustering Husky 610-96

Ninja M

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
Husqvarna 610 SM
Hej! Nån som vet serviceintervall för en Husqvarna 610 -96 är det timmar eller antal mil man går efter?

Är det svårt att ställa om ventillerna på den? Och hur ofta?

Fundera på att köpa en sånt.En -96:a, ca.200mil med ändast motardfälgar för under 30 000, är det okej? Byta olja och oljafilter kan man ju göra själv. Men ventilljustering har jag aldrig provat.

Kan man få tag på mek-bok till 610:a någonstans?

Tack!!!

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Ninja M skrev:
Hej! Nån som vet serviceintervall för en Husqvarna 610 -96 är det timmar eller antal mil man går efter?

Är det svårt att ställa om ventillerna på den? Och hur ofta?

Fundera på att köpa en sånt.En -96:a, ca.200mil med ändast motardfälgar för under 30 000, är det okej? Byta olja och oljafilter kan man ju göra själv. Men ventilljustering har jag aldrig provat.

Kan man få tag på mek-bok till 610:a någonstans?

Tack!!!
TE eller TC?
Oljebyte efter 10 timmar och ventiljustering 25-50 timmar.
Kolvringsbyte 150-200 tim

Ninja M

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
Husqvarna 610 SM
Var kan man hitta verkstadhandbok till husqvarna 610? Och var kan man köpa reservdelar i närheten av Stockholm? Dyr?

Antar att jag måste lära mig att mecka lite om jag köper den (ventiljustering m.m.)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ninja M skrev:
Var kan man hitta verkstadhandbok till husqvarna 610? Och var kan man köpa reservdelar i närheten av Stockholm? Dyr?

Antar att jag måste lära mig att mecka lite om jag köper den (ventiljustering m.m.)

Verkstadshandböckerna till 570'n iaf är svindyr & tydligen inte värd pengarna. Sök lite så kan du säkert hitta partsmanual på nätet, där har du sprängskisser mm.

I instruktionsboken står det hur du ställer ventiler. Det är enkelt, men kan vara lite knivigt första gången om man inte har full koll. Läs alla trådar här på SH & läs noga igenom instrutionerna i boken så är det inga problem. Har du någon som kan visa dig första gången är det ju att föredra.

Halvardsmotor i Eskilstuna är super att ha att göra med. Dom skickar delar fort & hjälper gärna till att svara på frågor mm. (Tfn 016-351046)

Last edited:

Ninja M

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
Husqvarna 610 SM
Även om jag inte är hemma på 570 motorn så tror jag nog att han måste mena kamkedja. Eller?? :lol

Har hört att Halvards Motor i E-tuna ska vara pålitligt, pratade med ägare och han sa att Halvards Motor har servat hojen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024