Servicekostnad!

Intressant fråga det där med service och garantier. Det har relativt nyss kommit en dom där Meca stämde Kia för att bryta mot konkurrenslagstiftningen. Baserat på en EU-dom från 2010 så vann Meca i rätten vilket i praktiken innebär att man får serva sitt fordon med bibehållen garanti varsomhelst bara det utförs fackmannamässigt.

Du kan alltså serva din hoj hos Nisses Svets och Korv bara han har en verkstad och en F-skattsedel, garantin gäller. Sen kommer det säkert att uppstå diskussioner utifrån det faktum att Nisses Svets inte har tillgång till ex. Hondas dator med alla systemuppgraderingar, dock får Honda inte neka Nisse att köpa en sådan om han vill, tvivlar på att Honda skulle våga skörta upp Nisse med fantasipriser eftersom det säkert skulle innebära en sväng i rätten men man vet ju aldrig. Lagligt sett så får Nisse serva med mig som kund, hur det blir i praktiken vid ett eventuellt garantiärende vet jag ju inte...

Jag läste något om någon som servade själv också och kunde bevisa att det var fackmannamässigt och garantierna gällde men jag minns inte var.

Från Konkurrenseverkets sida:

Kan en biltillverkare kräva att service och reparation av min bil måste utföras av en ”riktig” märkesverkstad för att garantier ska gälla?
Svar: EU-kommissionen har beslutat om regler för biltillverkarna i form av ett gruppundantag (inklusive tilläggsriktlinjer) för att förbättra konkurrensen bland bilverkstäderna. Biltillverkarna följer också dessa riktlinjer för sina respektive fabriksgarantier.
Under den tid som nybilsgarantin (också kallad fabriksgarantin) gäller, vanligen 2 – 3 år, kan du göra service och reparera bilen där du själv vill utan att det påverkar garantin. Arbetena måste dock alltid vara fackmannamässigt utförda för att garantierna ska fortsätta att gälla.

I vissa fall kan biltillverkare ge förlängda garantier. Marknadsdomstolen har i ett avgörande konstaterat att en biltillverkares krav på att servicen ska vara utförd hos av dem auktoriserade verkstäder i samband med en förlängd nybilsgaranti, strider mot konkurrensreglerna.

allt det du skriver är helt rätt och riktigt. att fria verkstäder har full rätt att serva bilar inom garanti och kunden behåller fulla garantier om arbete är fackmanna mässigt utfört.

det du däremot glömmer är att det som verkstaden ska kolla/göra/byta vid service måste vara samma saker som den auktoriserade verkstaden har med i sitt protokoll för servicen. plus att det måste vara av biltillverkaren godkända oljor/vätskor som används.....

det är väääldigt få fria verkstäder som gör allt som dom ska vid service och servar enligt schema som stämmer överens med tillverkarens. vilket i sin tur gör att kund blir utan garanti.... det som däremot är bra i sverige är att OM garantierna försvinner pga att fordon ej är servat som det ska, så går det oftast att ta på maskinskada via försäkring om något skulle hända.

Höll på att få en chock när jag såg vad de tog i timpris. Strax under 1000:-/h
500mil service på en KTM 690 08:a
3000:- för arbete
1350:- för material.

Inte väldigt hög timkostnad? Vad har ni andra betalat för er service?

Hade inne min 690 på 1000mil service och det gick på drygt 3200:- Så det du skulle få betala känns lite väl i överkant.

Jag, liksom många andra, vill gärna veta i förväg vad det kommer att kosta innan jag lämnar in mitt fordon.
Därav verkstädernas schablondebitering på vanliga jobb. I de flesta fallen kommer det inte ta tre timmar att serva hojen, men om det skulle strula eller man måste konsultera kunden för eventuella åtgärder rinner timmarna snabbt iväg.

Har du tur kanske din hoj är extra krånglig och du kan räkna hem ett antal gratistimmar :crash

Anledningen till den stora tidsåtgången är att den inkluderar kontroll av ventilspel vilket inkluderar att man plockar ner väldigt mycket för att komma åt. Tittar man på de modeller där man inte kontrollerar ventilerna regelmässigt vid service går de på 60-80min istället. Men du har ju ändå ingen garanti på din cykel så gör jobbet själv.

Problemet är som med de flesta yrken där hantverk är inblandat och arbetet man betalar för är baserat på tid men man betalar en fast avgift.
Verkstäder/ hantverkare/ konsulter bör försöka röra sig ifrån att använda begreppet "timmar/ anslagen tid". Det som retar konsumenter är inte det faktum att det är dyrt, utan att de känner sig lurade:fakta

"Saltade räkningar" säger man då till varandra:tummenupp

Simpel psykologi:)

allt det du skriver är helt rätt och riktigt. att fria verkstäder har full rätt att serva bilar inom garanti och kunden behåller fulla garantier om arbete är fackmanna mässigt utfört.

det du däremot glömmer är att det som verkstaden ska kolla/göra/byta vid service måste vara samma saker som den auktoriserade verkstaden har med i sitt protokoll för servicen. plus att det måste vara av biltillverkaren godkända oljor/vätskor som används.....

det är väääldigt få fria verkstäder som gör allt som dom ska vid service och servar enligt schema som stämmer överens med tillverkarens. vilket i sin tur gör att kund blir utan garanti.... det som däremot är bra i sverige är att OM garantierna försvinner pga att fordon ej är servat som det ska, så går det oftast att ta på maskinskada via försäkring om något skulle hända.

Exakt detta råkade jag ut för. Servicekostnad hos Opel skulle bli drygt 5000kr och hos Mekonomen fick jag en skriftlig offert på 2700kr. Fick också bekräftat i mailet att originalgarantier från bilteillverkarenfortfarande gällde och att det var exakt samma service och kontroll som hos min auktoriserade verkstad men till ett mycket bättre pris. Var inget konstigheter alls och inget konstigt, olja filter, bromsvätska och lite andra småsaker.

Ett par månader senare så kom rosten på bakluckan. Naturligtvis vägrade dom ta det på garanti för att det fanns en kontrollpunkt som skulle ha varit ifylld på karosskontroll som Mekonomen högaktningsfullt skitit i.

Inga problem tyckte jag. Jag visade Mekonomens mail där dom garanterade att alla garantier fortfarande gäller och begärde ett dokument av generalagenten varför dom inte accepterade garantiåttagandet för att sätta lite press på Mekonomen istället. Slutade med att garantin trots allt gällde och Opel fixade allt kostnadsfritt. Hade varit kul att se hur Mekonomen hade hanterat det.

Ett par månader senare så kom rosten på bakluckan. Naturligtvis vägrade dom ta det på garanti för att det fanns en kontrollpunkt som skulle ha varit ifylld på karosskontroll som Mekonomen högaktningsfullt skitit i.
Karosskontroll som ingår i en bils rostgaranti måste ALLTID utföras av auktoriserad märkesverkstad.
Det vet personalen om på Mekonomen, så det har dom inte skitit i, utan har inte rätt att utföra detta om rostgarantin ska gälla.

Karosskontroll som ingår i en bils rostgaranti måste ALLTID utföras av auktoriserad märkesverkstad.
Det vet personalen om på Mekonomen, så det har dom inte skitit i, utan har inte rätt att utföra detta om rostgarantin ska gälla.

Har du säkert rätt i, jag är dåligt insatt i ämnet. Bara jävligt skönt att knäppa till Opelverkstaden så det sved i ballarna på dom. Jag har en riktigt bra Mekonomenverkstad 1km från jobbet med en riktig gammal räv till bilmeck så där servar jag bilarna numera.

Men i det aktuella fallet så måste då Opel göra karossinspektion så då är det ingen fri avreglerad marknad trots allt? Jag måste likförbannat lämna in bilen till Opel och betala dom för karosskontroll (som står med i serviceboken) trots att jag har papper på att Mekonomens service är identisk med Opels?

Men i det aktuella fallet så måste då Opel göra karossinspektion så då är det ingen fri avreglerad marknad trots allt? Jag måste likförbannat lämna in bilen till Opel och betala dom för karosskontroll (som står med i serviceboken) trots att jag har papper på att Mekonomens service är identisk med Opels?
Ja, för att "rostskyddsgarantin" ska gälla, det är ju generalagenten som betalar i de fall man får ersättning.
Missad kontroll så kan dom säga blankt nej.
Ska ske årligen har jag för mig på Opel?

Det var precis detta som Meca stämde KIA om och fick rätt för. Kia hade en sju års förlängd garanti som hade som krav att man måste gå till en auktoriserad Kia verkstad för att den skulle gälla. Detta fastställde domstolen var fel eftersom det uteslöt andra verkstäder enligt konkurrensdomen från EU, Meca fick göra alla grejer som krävdes för att sjuårs garantin skulle kunna hävdas, i detta ingår även rostskyddet...

Ja, för att "rostskyddsgarantin" ska gälla, det är ju generalagenten som betalar i de fall man får ersättning.
Missad kontroll så kan dom säga blankt nej.
Ska ske årligen har jag för mig på Opel?

Borde vara var 20:e minut om du frågar mig.....

Men är rostskyddsgarantin nåt som generalagenten står för och inte tillverkarn? Har svårt att se varför det inte faller under samma avreglerade regler som resten av service gör?

Och varför inte verkstäderna som påstår att man har full garanti upplyser om just en sådan sak?

Opel tog utbytet på bakluckan på min bil efter lite tjafs och då hette det lackskador eller lacksläpp. Sen hade bilen varit på reparation efter en krockskada 3månader tidigare och då reparerades den på Opelverkstad, hade troligtvis kunnat hänvisa till den reparationen och besiktningen för att rostgarantin skulle gälla med tror jag.

Det var precis detta som Meca stämde KIA om och fick rätt för. Kia hade en sju års förlängd garanti som hade som krav att man måste gå till en auktoriserad Kia verkstad för att den skulle gälla. Detta fastställde domstolen var fel eftersom det uteslöt andra verkstäder enligt konkurrensdomen från EU, Meca fick göra alla grejer som krävdes för att sjuårs garantin skulle kunna hävdas, i detta ingår även rostskyddet...
Då vet du mer än jag just nu.

Har du säkert rätt i, jag är dåligt insatt i ämnet. Bara jävligt skönt att knäppa till Opelverkstaden så det sved i ballarna på dom. Jag har en riktigt bra Mekonomenverkstad 1km från jobbet med en riktig gammal räv till bilmeck så där servar jag bilarna numera.

det är visst en fri och avreglerad marknad. däremot så är varken meca eller mekonomen verkstäderna intresserade av sånt som har med kaross jobb att göra och därför ej kan/får kontrollera då dom ej har "rätta kunskaperna" enligt tillverkare. däremot är du ju fri att själv lämna in bil till en bilplåtverkstad för denna kontroll....

det vi ska komma ihåg är att det faktiskt är en fri och avreglerad marknad i sverige/eu. men däremot så har fortfarande tillverkarna rätt att ställa krav på vad för smörjmedel och vätskor som är godkända att använda och vilka kunskaper dom som servar bilen ska ha (även en fristående verkstad) för att det ska räknas som ett fackmannamässigt utfört arbete.
dessa krav har tillverkarna varit väldigt snälla med att ställa hittills på dom fria verkstäderna när det är fråga om garanti ersättningar eller fortsatta garantier....
däremot tror jag att det kommer ändras snart då hybrid bilar och högvolt system och även el bilar blir vanligare och detta ställer i sin tur helt nya krav på dom som ska serva en bil då en service inte bara är byta olja och filter utan en massa andra saker med som t.ex har med hybrid paket att göra. och för att få jobba med hybrid delen eller något som har med hybrid delen att göra så måste man enligt svensk lagstiftning har något som kallas för högvolts utbildning..... och sen behöver du en hybrid utbildning med. och har du tur i det läget så räcker en generell hybrid utbildning. men vill tillverkarna så kan dom ställa krav på att man ska ha gått just deras utbildning för hybrid....

så JA det är en avreglerad och fri marknad. och det fick dom fria verkstäder för dom kände sig undanträngda och kunde ej hävda sig mot dom auktoriserade verkstäderna. och då genomfördes "grupp undantaget" som det kallas och det vart en fri marknad och helt avreglerad.
däremot så trampade dom fria verkstäderna sig själva på tårna lite då det är väldigt få eller inga som skickar sitt folk på utbildningar eller produkt uppdateringar eller utbildning på nya system eller vad det nu må vara dom skrek om att dom ej hade tillgång till innan det vart en avreglerad marknad.

dom ville ha en fri marknad och det fick dom, det dom missade var att helt plötsligt så ställs det/kommer ställas samma krav på dom fria verkstäderna som på dom auktoriserade när det gäller utbildning och kunskap...

för en sak ska alla veta, i och med marknaden vart avreglerad och fri så har dom fria verkstäderna tillgång till samma utbildningar som dom auktoriserade verkstäderna.
biltillverkarna/importörerna är skyldiga enligt lag att tillhandahålla utbildningar för alla verkstäder idag auktoriserade så som fria verkstäder till skäliga priser...

hittills har jag ej sett en enda fri verkstad på någon märkes specifik/fordons specifik utbildning. utan enbart på generella utbildningar.

men som jag skrev innan så har tillverkarna hittills varit väldigt snälla med att lämna garantier till fordon som är servade på fristående verkstäder.
men jag tror att detta kommer ändras inom några år..

Nu har vi ju olika jobb! Men personligen kostar jag 1000:- /h ex moms... och blir inte miljonär på cupen :näsblod
Lokaler + utrustning + införsäljning + skatt blir en del....
Alla borde testa vara egenföretagare en gång i livet för att få perspektiv på vad saker o ting faktiskt kostar och är värda :tummenupp
Men för att sen kan man ju alltid diskutera tidsfaktorn.... 1 timmer för dig kanske är 2 timmar för någon annan. Kanske dags att lyfta fram dom som är väldigt duktiga på sitt jobb och därför tar själva utförandet mindre tid...

Nu har vi ju olika jobb! Men personligen kostar jag 1000:- /h ex moms... och blir inte miljonär på cupen :näsblod
Lokaler + utrustning + införsäljning + skatt blir en del....
Alla borde testa vara egenföretagare en gång i livet för att få perspektiv på vad saker o ting faktiskt kostar och är värda :tummenupp
Men för att sen kan man ju alltid diskutera tidsfaktorn.... 1 timmer för dig kanske är 2 timmar för någon annan. Kanske dags att lyfta fram dom som är väldigt duktiga på sitt jobb och därför tar själva utförandet mindre tid...

bra skrivet.
en annan sak med att tänka på är att service kostnader och tid debiteringar, framförallt vid service är det "fast tid" på, det vill säga att tillverkaren har räknat ut att en viss service vid ett visst mil tal där vissa saker ska bytas tar si eller så lång tid.
detta gör att det kanske är anslagen tid på t.ex 2 timmar vid service. men en van tekniker som kanske gjort ett antal servicar gör jobbet på 1 timma... det är där som företaget börjar tjäna pengar. och samtidigt då folket börjar gnälla.
för även om dom fått offert/pris på 2 timmars jobb så vill dom ej betala det då jobbet bara tog 1 timma..... men om nu denna teknikern skulle gjort jobbet på 3 timmar istället för två. med kundens resonemang så skulle då verkstad få ta betalt för 3 timmar. men det skulle kunden aldrig gå med på att betala. så kunderna är ganska fula av sig dom med. därför är det enklast att som verkstad hålla sig till tidlistan som tillverkaren skrivit då vissa jobb gör man snabbare än utsatt tid och vissa jobb gör man på längre tid och oavsett vilket så tar man betalt enligt tidlista.

500mils servicen på en 690 ska inte ta mer än en timme...
Det är endast oljebyte och luftfilter.
Jag blev trött på alla hycklare inom mc branschen och gör nu min service själv på 690n.
Lämnade tex in min 690 på 1000mila service vid 920mil (ventilkontroll skall ingå) och betalade 3700kr.
Kollade sedan ventilerna själv efter 170 mil och då var en ventil så pass off att de kunde orsakat stora motorskador om jag inte upptäckt det... Kollade dom ens ventilerna?
I övrigt så tar de ca 60 min max att kolla ventilerna på 690 och ytterliggare 30min om du behöver shimsa om..
Nej jag servar själv och sparar all dokumentation samt kvitton så vet jag att det är gjort!
Att den stora servicen på 1000 mil debiteras med 3-4.000kr är ok tycker jag eftersom det ingår rätt mycket så som : Bromsvätskebyte, kylarvätska , oljebyte med filter , ventilkontroll osv.

Beror väl på vart man utför service.. men är det bra utfört arbete och god kundservice är iaf jag beredd att betala för det.

Sen finns det ju mekar/tekniker som "tjänar" tid på helt horribla saker.
Det senaste jag hörde va en från en bilverkstad som kom in till mc-verkstaden och lånade ett kedjeverktyg...
Polaren som jobbar i mc-verkstaden och lånade ut verktyget undrade vad han skulle ha det till.
Äh serru det går fortare att bryta kamkedjan och nita ihop den än att göra som man ska...
Detta är ingen liten Runes rundsmörjning eller Alladins kamelservice utan en stor kedja som är auktoriserade på flera olika bilmärken...
Jag har hört och märkt av hur usel kvalitén är på dom så kallade verkstäderna, dom som får betala, det är vi!
/A

Sen finns det ju mekar/tekniker som "tjänar" tid på helt horribla saker.
Det senaste jag hörde va en från en bilverkstad som kom in till mc-verkstaden och lånade ett kedjeverktyg...
Polaren som jobbar i mc-verkstaden och lånade ut verktyget undrade vad han skulle ha det till.
Äh serru det går fortare att bryta kamkedjan och nita ihop den än att göra som man ska...
Detta är ingen liten Runes rundsmörjning eller Alladins kamelservice utan en stor kedja som är auktoriserade på flera olika bilmärken...
Jag har hört och märkt av hur usel kvalitén är på dom så kallade verkstäderna, dom som får betala, det är vi!
/A

Har hört liknande skrämmande historier om BMW-återförsäljares tillhörande verkstad.
Det är garanterat inget unikt BMW om någon nu tror det.

Såg en dokumentär om ett flygbolag som tog genvägar också,
de lossade fästet till motorn och tog ner den så, lyfta upp och ner den med truck eftersom det var färre bultar att lossa.
Slutade med att ett flygplan tappade en motor och samtliga ombord dog pga brott i upphängningen, när flygsäkerhetsmyndigheten sen undersökte samma modell hos andra flygbolag så fann de massor av liknande brott som bara väntade på att orsaka katastrof. Alla tog samma genväg.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...