Q_Ball_Racing
Gasar hellre än bra
- Gick med
- 18 Jun 2008
Intressant fråga det där med service och garantier. Det har relativt nyss kommit en dom där Meca stämde Kia för att bryta mot konkurrenslagstiftningen. Baserat på en EU-dom från 2010 så vann Meca i rätten vilket i praktiken innebär att man får serva sitt fordon med bibehållen garanti varsomhelst bara det utförs fackmannamässigt.
Du kan alltså serva din hoj hos Nisses Svets och Korv bara han har en verkstad och en F-skattsedel, garantin gäller. Sen kommer det säkert att uppstå diskussioner utifrån det faktum att Nisses Svets inte har tillgång till ex. Hondas dator med alla systemuppgraderingar, dock får Honda inte neka Nisse att köpa en sådan om han vill, tvivlar på att Honda skulle våga skörta upp Nisse med fantasipriser eftersom det säkert skulle innebära en sväng i rätten men man vet ju aldrig. Lagligt sett så får Nisse serva med mig som kund, hur det blir i praktiken vid ett eventuellt garantiärende vet jag ju inte...
Jag läste något om någon som servade själv också och kunde bevisa att det var fackmannamässigt och garantierna gällde men jag minns inte var.
Från Konkurrenseverkets sida:
Kan en biltillverkare kräva att service och reparation av min bil måste utföras av en ”riktig” märkesverkstad för att garantier ska gälla?
Svar: EU-kommissionen har beslutat om regler för biltillverkarna i form av ett gruppundantag (inklusive tilläggsriktlinjer) för att förbättra konkurrensen bland bilverkstäderna. Biltillverkarna följer också dessa riktlinjer för sina respektive fabriksgarantier.
Under den tid som nybilsgarantin (också kallad fabriksgarantin) gäller, vanligen 2 – 3 år, kan du göra service och reparera bilen där du själv vill utan att det påverkar garantin. Arbetena måste dock alltid vara fackmannamässigt utförda för att garantierna ska fortsätta att gälla.
I vissa fall kan biltillverkare ge förlängda garantier. Marknadsdomstolen har i ett avgörande konstaterat att en biltillverkares krav på att servicen ska vara utförd hos av dem auktoriserade verkstäder i samband med en förlängd nybilsgaranti, strider mot konkurrensreglerna.
allt det du skriver är helt rätt och riktigt. att fria verkstäder har full rätt att serva bilar inom garanti och kunden behåller fulla garantier om arbete är fackmanna mässigt utfört.
det du däremot glömmer är att det som verkstaden ska kolla/göra/byta vid service måste vara samma saker som den auktoriserade verkstaden har med i sitt protokoll för servicen. plus att det måste vara av biltillverkaren godkända oljor/vätskor som används.....
det är väääldigt få fria verkstäder som gör allt som dom ska vid service och servar enligt schema som stämmer överens med tillverkarens. vilket i sin tur gör att kund blir utan garanti.... det som däremot är bra i sverige är att OM garantierna försvinner pga att fordon ej är servat som det ska, så går det oftast att ta på maskinskada via försäkring om något skulle hända.