Servicekostnader

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det nya svarta verkar vara att tycka istf att argumentera, som att någon ska bry sig om vad någon annan tycker utan argument. Att fly när man får frågor från folk som inte håller med en, ibland kombinerat med en sista kommentar som missar målet men låter käck, tillhör också det nya svarta.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kort så är arbetstid på verkstad riktigt djävulskt dyrt. Tyvärr så lär inte snubben som svingar nycklarna och sitter på kompetensen se mycket av slantarna...

Det gör inte ägaren eller aktieägarna heller. Skattetrycket när man försöker driva företag är helt horribelt. Tjänar man 100kr så får man i bästa fall behålla 45kr men oftast bara 25kr.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även hobbyverksamheten ska man betala skatt för om den ger en vinst oavsett hur liten den är. Visst kan det kännas fånigt, men det är så regelverket ser ut.
Det där har dom ändrat sen jag bråkade med SKV senast, då fanns det ett schablonavdrag på hobbyverksamhet, men, det gällde bara sånt som inte krävde speciella kunskaper eller investeringar, jag fick alltså inte programmera ett litet program som hobby, men fota grannens bröllop gick utmärkt :huvet Lite som att man inte får använda friskvårdsbidraget till att vara med i en RR-klubb som aktiv tävlande, men att betala medlemsavgiften i valfri supporterklubb för att dricka öl går bra :dummer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det gör inte ägaren eller aktieägarna heller. Skattetrycket när man försöker driva företag är helt horribelt. Tjänar man 100kr så får man i bästa fall behålla 45kr men oftast bara 25kr.
Tyvärr är det en konst att vara företagare också. Och snårskogen av regler finns ju bara för att många annars inte alls skulle göra rätt för sig.

Men en företagare har i vart fall möjligheten att forma sin arbetsdag själv, hitta möjligheter och sedan manövrera genom skattesystemet så att du får ett bättre utfall än i ditt exempel ovan. Det är bara synd att det kräver både energi och kunskaper som annars hade kunnat läggas på kärnverksamheten.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Så jävla svettigt är det faktiskt inte att vara företagare längre. För närvarande ligger bolagsskatten på 20,6%

Ägarna till sk mindre bolag har förmånliga utdelningsregler iom de sk 3:12 reglerna.
Därmed inte sagt att det inte är en utmaning att driva eget.

Men det gamla tjafset om att alla pengar går upp i rök är inte riktigt sant. Har du inga pengar så har du inte en lönsam verksamhet. Även internationellt sett så är inte det svenska skattetrycket så våldsamt högt längre.

För att knyta lite till Mäkinens infall om fusk. Skatteverket har kastat ut pengar till alla. Permitteringarna runda 1 var ju ett jävla skämt - bara att söka så hade du 300 tkr på bolagetskonto dag nr 2. Ingen direkt kontroll huruvida bolaget de facto behövde pengarna.

Omställningsstödet, ett jävla skämt det också. Skicka in en godtycklig ansökan på att du tappat 35% av omsättningen så får du upp till 100 tkr av staten utan krav på kontroll. Inte svårare än att man ändrar fakturadatum....

Lite som att be om att mindre moraliska småföretagare ska fuska...

Men att en mekaniker tjänar lite vid sidan är skitsamma... Sveriges ekonomi skulle nog fallera ganska hårt om allt svartarbete försvann över en natt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Visst har det förekommit fusk med de olika stöden, men det har även varit alldeles för långa handläggningstider i många fall. Detta har sen kombinerats med att man får extremt kort tid på sig att överklaga. Det jag tycker är skevt är när man själv vill undvika att betala, men ändå anser sig ha rätt till stöd.

För många år sen anlitade jag själv hemmapulare för att skruva med saker, men flera av mina vänner har bilverkstäder och jag vill inte ge dem osund konkurrens så det har jag slutat med.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tyvärr är det en konst att vara företagare också. Och snårskogen av regler finns ju bara för att många annars inte alls skulle göra rätt för sig.

Men en företagare har i vart fall möjligheten att forma sin arbetsdag själv, hitta möjligheter och sedan manövrera genom skattesystemet så att du får ett bättre utfall än i ditt exempel ovan. Det är bara synd att det kräver både energi och kunskaper som annars hade kunnat läggas på kärnverksamheten.
Så är det absolut också. Kan ge ett exempel på vad en service kan kosta
Jag tar 520kr/timmen plus moms. dvs 650kr En service som tar 1 timme tex byta motorolja och filter samt kontrolera luftfilter och kolla igenom hojen om något annat behöver åtgärdas. Säg att oljan och filtret kostar 800kr vilket det gör på tex en yamaha om man väljer orginal filter samt yamalube 4L. Tror inte ett företag som har 3 - 4 anställd mekare samt butik och lager med mera skulle kunna lägga sig så mycket lägre än vad dom redan ligger på. Sen tar aldrig någon service en timme utan oftast 2 speciellt om hojen har kåpor. Ja service är dyrt det tycker till och med jag som försöker leva på det! Men idag så klarar gemeneman i bästa fall av att fylla på spolarvätska i bilen. Och det kommer inte bli bättre i framtiden när dom generationer efter oss blir äldre pga dom är 100% digitaliserade och klarar av i stort sett ingenting om det innte finns en app för det. PS ja jag är bitter för att sommaren är över.

Ni som kan räkna kan ju räkna ut hur många kronor en service skulle ge mig efter skatt osv.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Så är det absolut också. Kan ge ett exempel på vad en service kan kosta
Jag tar 520kr/timmen plus moms. dvs 650kr .... Ni som kan räkna kan ju räkna ut hur många kronor en service skulle ge mig efter skatt osv.
Det är ju billigt! Var har du verkstan? Rosvik i Piteå eller Rosvik i Lysekil? :)
Johans Mc och Kenneths Mc i Göteborg tar 1500-1600/timma. Man blir alldeles matt när de vill ha 10-12000 för att serva min scooter.

OT:
Och jo, skattetrycket är högt. Ett matteexempel, utan hänsyn till grundavdrag, jobbskatteavdrag etc:

Om du har en lön på 10 000 åker du på kommunalskatt på c:a 3300 kr (33 %), samtidigt som din arbetsgivare får betala arbetsgivaravgifter (också en skatt oavsett om man kallar den "avgift") på 3142 kr.

Alltså 6442 kr till staten för en bruttolön på 10 000 kr. 64 %!
Löntagaren får ut 6700 kr (67 %) efter skatt.
Alltså måste företaget betala in 6442 kr för att ge sin anställde 6700 kr.

... då har vi inte ens nämnt moms och punktskatter.

Nog med OT! :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Så är det absolut också. Kan ge ett exempel på vad en service kan kosta
Jag tar 520kr/timmen plus moms. dvs 650kr En service som tar 1 timme tex byta motorolja och filter samt kontrolera luftfilter och kolla igenom hojen om något annat behöver åtgärdas. Säg att oljan och filtret kostar 800kr vilket det gör på tex en yamaha om man väljer orginal filter samt yamalube 4L. Tror inte ett företag som har 3 - 4 anställd mekare samt butik och lager med mera skulle kunna lägga sig så mycket lägre än vad dom redan ligger på. Sen tar aldrig någon service en timme utan oftast 2 speciellt om hojen har kåpor. Ja service är dyrt det tycker till och med jag som försöker leva på det! Men idag så klarar gemeneman i bästa fall av att fylla på spolarvätska i bilen. Och det kommer inte bli bättre i framtiden när dom generationer efter oss blir äldre pga dom är 100% digitaliserade och klarar av i stort sett ingenting om det innte finns en app för det. PS ja jag är bitter för att sommaren är över.

Ni som kan räkna kan ju räkna ut hur många kronor en service skulle ge mig efter skatt osv.
Du får marknadsanpassa dig, det vill säga göra saker i ett långsammare tempo.
Om samma service tar 3 timmar istället för två, så får du ett lugnare arbetstempo, och mer timmar att debitera :) :fyllisar
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Du får marknadsanpassa dig, det vill säga göra saker i ett långsammare tempo.
Om samma service tar 3 timmar istället för två, så får du ett lugnare arbetstempo, och mer timmar att debitera :) :fyllisar
Mitt största problem just nu är att jag knappt har några kunder alls. Som tur är finns det annat att skruva i än motorcyklar.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det är ju billigt! Var har du verkstan? Rosvik i Piteå eller Rosvik i Lysekil? :)
Johans Mc och Kenneths Mc i Göteborg tar 1500-1600/timma. Man blir alldeles matt när de vill ha 10-12000 för att serva min scooter.

OT:
Och jo, skattetrycket är högt. Ett matteexempel, utan hänsyn till grundavdrag, jobbskatteavdrag etc:

Om du har en lön på 10 000 åker du på kommunalskatt på c:a 3300 kr (33 %), samtidigt som din arbetsgivare får betala arbetsgivaravgifter (också en skatt oavsett om man kallar den "avgift") på 3142 kr.

Alltså 6442 kr till staten för en bruttolön på 10 000 kr. 64 %!
Löntagaren får ut 6700 kr (67 %) efter skatt.
Alltså måste företaget betala in 6442 kr för att ge sin anställde 6700 kr.

... då har vi inte ens nämnt moms och punktskatter.

Nog med OT! :)
Nix.

Företagaren åtar sig att betala in skatten åt sin anställda. Företagaren kan lika bra strunta i att betala skatten men då åker arbetstagaren på en slutskatt vilket inte brukar vara så poppis... Dvs den anställdes skatt träffar aldrig bolagets resultaträkning.

33% låter som innan jobbskatteavdragen kickar in? Skatten för en med lön under ca 42 tkr i månaden brukar landa på ca 25%.

I övrigt håller jag såklart med dig om att det är dyrt med lön, vilket för de flesta också är den största posten avseende kostnader.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det gör inte ägaren eller aktieägarna heller. Skattetrycket när man försöker driva företag är helt horribelt. Tjänar man 100kr så får man i bästa fall behålla 45kr men oftast bara 25kr.
Ja, precis.
Det brukar även finnas kostnader som inte är nödvändiga för att bedriva verksamheten som det ändå finns krav för i lagstiftning, utan att för den delen vara direkt skatterelaterade.
Det går förstås en skatteprocent på de kostnaderna också.

Sedan kan man ju fundera på hur nödvändig en ren ägare som inte jobbar operativt är för att få hojen servad, men eftersom vi etablerat att det är jäkligt dyrt att driva ett bolag så behövs det väl (tyvärr?) en fet andel riskkapital i ryggen också.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Vad jag själv har hört så är det Honda, Yamaha, Suzuki osv som bestämt hur lång tid olika service ska ta att genomföra sen är det upp till verkstan att kalkylera fram ett timpris för att få firman att gå runt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nix.

Företagaren åtar sig att betala in skatten åt sin anställda. Företagaren kan lika bra strunta i att betala skatten men då åker arbetstagaren på en slutskatt vilket inte brukar vara så poppis... Dvs den anställdes skatt träffar aldrig bolagets resultaträkning.

33% låter som innan jobbskatteavdragen kickar in? Skatten för en med lön under ca 42 tkr i månaden brukar landa på ca 25%.

I övrigt håller jag såklart med dig om att det är dyrt med lön, vilket för de flesta också är den största posten avseende kostnader.

Skattetrycket ligger på 42-43 procent, totalt sett. Att tro att skatten slutar på 25% vid en lön om 42ksek per månad är fel. Räknar du in arbetsgivaravgifter, som är en del av ditt löneutrymme, blir det högre. Lägg på moms och punktskatter. Avdrag ska dock göras för den del av arbetsgivaravgiften som går till din pension.

3:12-regeln är inte heller konkurrenskraftig ur en internationell synvinkel. Bolagsskatten om 20,6 procent är inte avdragsgill. Därefter tillkommer kapitalskatt på utdelningsbeloppet. Aktieutdelning lönar sig endast om man tagit ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt. Man går back på att ta utdelning under det beloppet.

Generellt har Sverige ett högt skattetryck. Inkomst av kapital står sig däremot hyffsat internationellt. 30% rak skatt. ISK-konto är även det en stor fördel.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR

Skattetrycket ligger på 42-43 procent, totalt sett. Att tro att skatten slutar på 25% vid en lön om 42ksek per månad är fel. Räknar du in arbetsgivaravgifter, som är en del av ditt löneutrymme, blir det högre. Lägg på moms och punktskatter. Avdrag ska dock göras för den del av arbetsgivaravgiften som går till din pension.

3:12-regeln är inte heller konkurrenskraftig ur en internationell synvinkel. Bolagsskatten om 20,6 procent är inte avdragsgill. Därefter tillkommer kapitalskatt på utdelningsbeloppet. Aktieutdelning lönar sig endast om man tagit ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt. Man går back på att ta utdelning under det beloppet.

Generellt har Sverige ett högt skattetryck. Inkomst av kapital står sig däremot hyffsat internationellt. 30% rak skatt. ISK-konto är även det en stor fördel.
Totalt sett ja, men men det är väl intressant vilken plånbok, knegaren eller företagarens man betalar skatt ifrån? Bolaget står för skatten som kommer från arbetsgivaravgifterna, knegarna står för löneskatten.


Det vore väl väldigt konstigt av bolagetsskattekostnad skulle vara avdragsgill, då har vi 0 % skatt?
Skatten vi betalar på utdelning från 3:12 blir ju 20% och vi betalar inte arbetsgivaravgifter nånstans öht.

Stämmer att brytpunkten för nyttja löneregeln ligger högt, men du kan nyttja förenklingsregeln som är ca 170 tkr per år som inte är kopplat till bolagets löner.. Hur menar du att man går back? Tänker du på de sociala förmåner man ev missar?

Månadslön 42 + 170 i utdelning per år är inga hiskeliga belopp för en relativt lönsam småföretagare.

Backar vill tillbaka till det glada 90 talet med löntagarfonder mm, då kan vi snacka skattetryck...

Jag försvarar verkligen inte skattetrycket men vill bara försöka nyansera det lite.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad jag själv har hört så är det Honda, Yamaha, Suzuki osv som bestämt hur lång tid olika service ska ta att genomföra sen är det upp till verkstan att kalkylera fram ett timpris för att få firman att gå runt.
Dom bestämmer inte, dom har skapat ett underlag med uppskattade tider för olika arbeten för att underlätta verkstädernas offertarbeten, och för att hålla uppe en rimlig nivå av kvalitet, så att inte verkstäder/meckar känner sig pressade att stressa igenom arbeten för att det ser dyrt ut/hinna med mer jobb. Men sen är det ju ändå upp till den enskilde att utnyttja det. Däremot brukar inte importörer gilla att deras ÅF konkurrerar ut varandra.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Totalt sett ja, men men det är väl intressant vilken plånbok, knegaren eller företagarens man betalar skatt ifrån? Bolaget står för skatten som kommer från arbetsgivaravgifterna, knegarna står för löneskatten.


Det vore väl väldigt konstigt av bolagetsskattekostnad skulle vara avdragsgill, då har vi 0 % skatt?
Skatten vi betalar på utdelning från 3:12 blir ju 20% och vi betalar inte arbetsgivaravgifter nånstans öht.

Stämmer att brytpunkten för nyttja löneregeln ligger högt, men du kan nyttja förenklingsregeln som är ca 170 tkr per år som inte är kopplat till bolagets löner.. Hur menar du att man går back? Tänker du på de sociala förmåner man ev missar?

Månadslön 42 + 170 i utdelning per år är inga hiskeliga belopp för en relativt lönsam småföretagare.

Backar vill tillbaka till det glada 90 talet med löntagarfonder mm, då kan vi snacka skattetryck...

Jag försvarar verkligen inte skattetrycket men vill bara försöka nyansera det lite.
Arbetgivaravgiften är fortfarande en del av ditt löneutrymme, oavsett vem som betalar.

Jag tror du fått avdragsgillt om bakfoten. Om en mobiltelefon i företaget är avdragsgill så blir den inte gratis. Arbetsgivaravgifter är avdragsgilla för arbetsgivaren och de är inte gratis. Läs på om 3:12. Om du tror att man kan göra en vinst på hundra ksek i bolaget och få ut 80 i näven så har du väldigt fel.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Arbetgivaravgiften är fortfarande en del av ditt löneutrymme, oavsett vem som betalar.

Jag tror du fått avdragsgillt om bakfoten. Om en mobiltelefon i företaget är avdragsgill så blir den inte gratis. Arbetsgivaravgifter är avdragsgilla för arbetsgivaren och de är inte gratis. Läs på om 3:12. Om du tror att man kan göra en vinst på hundra ksek i bolaget och få ut 80 i näven så har du väldigt fel.
Den biten fattar jag... Tro mig

Men förstår inte ditt resonemang fullt ut.. men vi skiter i detta då det är så jävla off topic det kan bli....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den biten fattar jag... Tro mig

Men förstår inte ditt resonemang fullt ut.. men vi skiter i detta då det är så jävla off topic det kan bli....
Förlåt jag sa fel till dig. Ville få fram att det är utdelningen som inte är avdragsgill mot bolagsskatten. Sorry, hjärnsläpp.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top