Servicekostnader

Nix.

Företagaren åtar sig att betala in skatten åt sin anställda. Företagaren kan lika bra strunta i att betala skatten men då åker arbetstagaren på en slutskatt vilket inte brukar vara så poppis... Dvs den anställdes skatt träffar aldrig bolagets resultaträkning.

33% låter som innan jobbskatteavdragen kickar in? Skatten för en med lön under ca 42 tkr i månaden brukar landa på ca 25%.

I övrigt håller jag såklart med dig om att det är dyrt med lön, vilket för de flesta också är den största posten avseende kostnader.
Mera OT (sista inlägget?):
Nu såg jag att flera hade invänt mot detta. Men ändå, för sakens skull. :krama :fakta:krama

- Som jag skrev, "matteexempel, utan hänsyn till grundavdrag, jobbskatteavdrag etc:". Lite förenklat exempel, javisst.
- Om man lägger till ordet "extra" så blir det tydligare T ex "om du har en extralön på 10 000 åker du på kommunalskatt på c:a 3300 kr (33 %)" osv...
- Både sociala avgifter och löntagarens skatt belastar resultaträkningen. Jag bokför själv i mitt bolag, så jag vet.

1630826589086.png

Slut på kursen i bokföring! :)
 
Mera OT (sista inlägget?):
Nu såg jag att flera hade invänt mot detta. Men ändå, för sakens skull. :krama :fakta:krama

- Som jag skrev, "matteexempel, utan hänsyn till grundavdrag, jobbskatteavdrag etc:". Lite förenklat exempel, javisst.
- Om man lägger till ordet "extra" så blir det tydligare T ex "om du har en extralön på 10 000 åker du på kommunalskatt på c:a 3300 kr (33 %)" osv...
- Både sociala avgifter och löntagarens skatt belastar resultaträkningen. Jag bokför själv i mitt bolag, så jag vet.

View attachment 463776

Slut på kursen i bokföring! :)
Ot igen... Men arbetsgivare avgifterna hamnar självklart i bolagets resultaträkning. Men löntagarnas skatt hamnar ju endast på ett skuld konto ( 2710)utan att mötas av en kostnad på debet sidan.



Skatten som du bokför upp är ju endast preliminär och avgörs först i samband med slutskatten. Håller med om att sk extra lön brukar man dra enligt tabell om det gäller en person som normalt inte bär lön av bolaget av den enkla anledningen att man inte vet vilka andra inkomster personen har.

Hur som haver är det väl dags att lämna detta otroligt tråkiga ämne...
 
Ot igen... Men arbetsgivare avgifterna hamnar självklart i bolagets resultaträkning. Men löntagarnas skatt hamnar ju endast på ett skuld konto ( 2710)utan att mötas av en kostnad på debet sidan.



Skatten som du bokför upp är ju endast preliminär och avgörs först i samband med slutskatten. Håller med om att sk extra lön brukar man dra enligt tabell om det gäller en person som normalt inte bär lön av bolaget av den enkla anledningen att man inte vet vilka andra inkomster personen har.

Hur som haver är det väl dags att lämna detta otroligt tråkiga ämne...
Löntagarens skatt betalas in månadsvis av arbetsgivaren och dras från bruttolönen. Bruttolönen + arbetsgivaravgifter är det totala löneutrymmet. Räkneexemplet som du citerade är korrekt. Exemplet gör inte anspråk på att vara exakt under alla omständigheter.
 
Löntagarens skatt betalas in månadsvis av arbetsgivaren och dras från bruttolönen. Bruttolönen + arbetsgivaravgifter är det totala löneutrymmet. Räkneexemplet som du citerade är korrekt. Exemplet gör inte anspråk på att vara exakt under alla omständigheter.
Kanske läste Tmax inlägg lite hastigt.

Vi menar samma sak.

Återgår till att prata hoj igen. Det är roligare.
 
Från servicekostnader till beräkningsgrund för skattetryck... Vart fan är sporthoj på väg kan man ju undra ;)
Ja jösses vad sporthoj växt upp. ? När jag reggade mig var det med dagens mått tramsigt, omoget och kränkande. I vissa lägen sörjer jag den utvecklingen, i andra inte.
 
Ja, som den gamla ekonomhistoriker/statsvetare som jag är var jag påväg att ge mig in i skattetrycksdiskussionen men kom lyckligen till insikt om att detta inte är rätt forum ;) för den typen av diskussioner. Nån måtta på präktigheten får det ju ändå vara, vi är ju här för att köra hoj för fan! :)
 
Ibland saknar man tiden när man ägde en Honda 50HK utombordare. Service varje höst kostade 2200kr, storservice vart tredje år kostade 3000kr. Storservice var byte av impeller och kontroll av ventilspel. En bekant hjälpte mig en gång att byta kamrem och spännrulle på den, det tog 30 min.
 
Var nyss å körde hem min från Skogås. Sthlm mc servicecenter.
Dom kolla ventiler (dom låg inom värdet. Dom bytte olja å gjorde ren luftfiltret. Bytte även stiften.
Väldigt bra verkstad
Den kan jag rekommendera
8025:- kosta det. Jag har ju ringt runt. Å det variera rätt mycket
Så helnöjd?
 
Ibland saknar man tiden när man ägde en Honda 50HK utombordare. Service varje höst kostade 2200kr, storservice vart tredje år kostade 3000kr. Storservice var byte av impeller och kontroll av ventilspel. En bekant hjälpte mig en gång att byta kamrem och spännrulle på den, det tog 30 min.
Liite dyrare idag. 4-5000 för årlig service för att hålla en Honda 100Hk inom garantin. Allt går upp!
 
... Förutom lönen....

41ed25079dad26e9ba4cd1a9c97f056f.png
 
Ja, på något sätt har vi mer pengar idag jämfört med min ungdom.
På 80-talet, när jag blev tonåring, och även fyllde "moped", då fanns det det inte en enda ny cykel eller moped på skolgården.
Så.....mer pengar i plånboken, eller större lånebild, något av det.
 
Jag räknade om bensinpriset från när jag fick körkort 1978 till nu relativt min lön och bensinen nu är billig.
 
Ja, på något sätt har vi mer pengar idag jämfört med min ungdom.
På 80-talet, när jag blev tonåring, och även fyllde "moped", då fanns det det inte en enda ny cykel eller moped på skolgården.
Så.....mer pengar i plånboken, eller större lånebild, något av det.

Lånebilden var ruggig även under 70/80-talet då inflationen var hög. Då ”lönade” det sig bättre att ha lån än lön. Vi som var med minns kriserna, nedläggningarna, den bristande framtidstron osv.

En reallöneökning på 69% på några decennier är inte illa så det är klart att det märks - för alla som fått del av den. Men den kräftgång som svensk ekonomi upplevde under 70/80-talen hoppas jag vi slipper igen.

Feldt förtjänar lite cred såhär efteråt.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top