Serviceråds-tråden

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Här tänkte jag man kunde ställa alla sina frågor om service mm. Detta så att de blir samlade på ett ställe.

//M
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag börjar då:) Logiskt va...

Jag skall göra min mellanservice innan 100mila på min 660. Vilekt märke på olja ska jag använda? Jag vet att den ska va mineralolja men i instruktionsboken står ju bara den som man använder efter inkörningen....
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Mingves skrev:
Jag börjar då:) Logiskt va...

Jag skall göra min mellanservice innan 100mila på min 660. Vilekt märke på olja ska jag använda? Jag vet att den ska va mineralolja men i instruktionsboken står ju bara den som man använder efter inkörningen....

Varför skulle det vara mineralolja?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Barrett skrev:
Varför skulle det vara mineralolja?
Det står så i instruktionsboken att man ska köra in den på det...gissar att den smörjer och tätar bättre men klarar inte lika höga varv. Därför ska man inte varva mer än 4500rpm.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ta någon Biltema-olja eller något annat billigt och enkelt. Bara viskositeten är någorlunda rätt och att den inte är avsedd för bilar (innehåller tillsatser som gör att kopplingen slirar på hojen). Tanken med en enkel olja är att det ska nötas in bättre, men jag vet inte jag... När man kör motorn så att man märker skillnaden på bra och dålig olja, så ligger maskinen i riskzonen för haveri ändå. Men en fördel är i alla fall att oljan är billig och kan bytas ofta.
 

BNY

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Ort
Västerort
Hoj
husa 501+XR 500r
olja?

Har köpt mig en husaberg nu och undrar över biltemas olja. biltema sponsrar ju någon snubbe som kör husaberg, så då borde deras olja vara helt okej om han kör med den. men villken olja använder han jag ska ha 5W-50 men det finns inte någon MC olja med dom värdena.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
BNY skrev:
Har köpt mig en husaberg nu och undrar över biltemas olja. biltema sponsrar ju någon snubbe som kör husaberg, så då borde deras olja vara helt okej om han kör med den. men villken olja använder han jag ska ha 5W-50 men det finns inte någon MC olja med dom värdena.
Kolla dom här trådarna. Lite läsning i helgen kanske.......

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66763
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=36075
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Tänkte plocka isär förgasaren och byta lågfartsmunstycke...

Nån som har nån dokumentation? kollade Husaberg manualen lite snabbt, men hittade inget om det...? Har bara haft en Kehin innan, och det e ju inte riktigt samma sak! :rolleyes:
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Wheeliegirl skrev:
Tänkte plocka isär förgasaren och byta lågfartsmunstycke...

Nån som har nån dokumentation? kollade Husaberg manualen lite snabbt, men hittade inget om det...? Har bara haft en Kehin innan, och det e ju inte riktigt samma sak! :rolleyes:
Lossa slangklämmorna före och efter förgasaren såpass mycket att du kan vrida den lite. Skruva loss bottenkoppen. Byt munstycke (ta rätt! ;)). Högervarv på alla grejer. Klart :tummenupp

Bland det enklaste du kan göra på den hojen tror jag ;)
Det svåraste är nog att skaffa rätt munstycke och kanske att använda rätt storlek på mejseln. IBLAND spelar storleken roll...
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Supermoto skrev:
Lossa slangklämmorna före och efter förgasaren såpass mycket att du kan vrida den lite. Skruva loss bottenkoppen. Byt munstycke (ta rätt! ;)). Högervarv på alla grejer. Klart :tummenupp

Bland det enklaste du kan göra på den hojen tror jag ;)
Det svåraste är nog att skaffa rätt munstycke och kanske att använda rätt storlek på mejseln. IBLAND spelar storleken roll...

Storleken spelar alltid roll! ;-)

Jaja, jag ringer dig då, när jag står där och är blond! :D

Trodde det var huvudmunstycket som satt där....? :rolleyes:
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Wheeliegirl skrev:
Storleken spelar alltid roll! ;-)

Jaja, jag ringer dig då, när jag står där och är blond! :D

Trodde det var huvudmunstycket som satt där....? :rolleyes:
Här ser du, hoppas jag, hur det ser ut...

Nähopp, gick inte få med bilden...

Annan lösning då...
Ladda hem parts manual och glo på sidan 45 så ser du hur det ser ut :tummenupp
 

Bifogat

  • Munstycken Dell'orto.jpg
    Munstycken Dell'orto.jpg
    130.2 KB · Visningar: 138
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Wheeliegumman: Lågfartsskruven bytte tom jag själv. Det första jag gjorde på hojen faktiskt... :)

Du hittar det genom att huvudmunstycket sitter i mitten och framför det sitter lågfartsmunstycket, alltså närmast cylindern... :)

- Om du kommer förbi hjälper jag dig gärna... :D


Gütes Glüyckschen! Haha.
 

$putnik

Asfalt e hårt
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
KTM 525-07
Någon som har koll på service intervaller på ktm 625-05? Vad skall göras? E det olja och ventiler som skall fixas eller? När?

Tax
 

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
Husa fs650e
Ett par frågor ang min Husa 650.

Vart i Stockholm med omnejd kan man få den servad?
När man precis startat hojen och ger lite gas så dör den. Händer bara när hojen är precis nystartad. Något att bry sig om?

Ursäkta mina okunniga frågor med är alldeles nybliven hobbymek så vet inte riktigt vad jag ska titta/lyssna efter.
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
service ktm 525

Funderar på att byta ut min hornet mot en 525a. Vet att det är ganska mycket service på den.. Vad snackar vi för intervaller? Olja filter? Ventilkoll? Kolvbyte? Riva motor o byta lager? Jag kommer köra den på gata som motard och förhoppningsvis endel grussprättande också. Kanske kan spela in lite hur förra ägarn använt den också...

blir nog en 04-06 nåt sånt jag kommer gå på..

Mvh//Johan
 

Hoffis

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Sandviken
Hoj
zx7r -96,,,KTM 525 Exc
Funderar på att byta ut min hornet mot en 525a. Vet att det är ganska mycket service på den.. Vad snackar vi för intervaller? Olja filter? Ventilkoll? Kolvbyte? Riva motor o byta lager? Jag kommer köra den på gata som motard och förhoppningsvis endel grussprättande också. Kanske kan spela in lite hur förra ägarn använt den också...

blir nog en 04-06 nåt sånt jag kommer gå på..

Mvh//Johan
Tjenna kollade min servicebok till 525:an och dom rekomenderar:

Service efter 3 tim eller 20L bränsle
Byte av båda oljefilter
kontroll av ventilspel

Men det är väl om man kör hårt med den, han som jag köpte min av hade bytt olja å filter efter 10 tim och kollat ventilspelet efter 20... Hade gått 130 timmar då jag köpte den och han hade inte behövt justerat ventilspelet nångång.
Kolvbyte vet jag faktiskt inte vilken intervall det är på, men kan aldrig tänka mig att den slits så mycket om man inte tävlingsåker

Annars kan du skicka mail till karlströmsmotor och höra med dom, så får du svart på vitt hur det ska vara... Kanon affär att ha och göra med :tummenupp
 

Stork3n

halojsan
Gick med
4 Jun 2007
Ort
kungälv
Hoj
ingen :(
men hur mycket kostar oljan och filtrerna? man vill ju inte punga ut en tusing var 10 timma
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Funderar på att byta ut min hornet mot en 525a. Vet att det är ganska mycket service på den.. Vad snackar vi för intervaller? Olja filter? Ventilkoll? Kolvbyte? Riva motor o byta lager? Jag kommer köra den på gata som motard och förhoppningsvis endel grussprättande också. Kanske kan spela in lite hur förra ägarn använt den också...

blir nog en 04-06 nåt sånt jag kommer gå på..

Mvh//Johan

Vi rekommenderade att byta olja var. 7-8h om den skall gå som motard och som enduro var 15:e h.

Ventilerna är lite olika, men koll runt var 30:e h
 

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
DUCATI
en husafråga!
är ganska ny husaägare men jag ställde ventilerna det första jag gjorde iaf och nu undrar jag hur man märker/hör om man har gjort rätt?? den går ju bra i alla fall, men jag har ju inget proffsmotorljudsöra...Som jag tror det är att om man gjort rätt ska den starta lätt och ha gämn gång..Kan det stämma??
//Robert
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Vi rekommenderade att byta olja var. 7-8h om den skall gå som motard och som enduro var 15:e h.

Ventilerna är lite olika, men koll runt var 30:e h

Huga!! De e så ofta alltså! Hade nog hoppats på lite glesare faktiskt. Kanske behåller horneten en sessong till o satsar på en 690SMC sen. jaja tack för infon iaf //johan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top