Servicestället har bytt oljetyp. KTM SMCR

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tjena alla glada (?!)
Precis hemkommen från "årsservice" på min KTM 690 SMCR -15

Läste på kvittot att de pyntat i Castrol Power 1 Racing 10W-50

Förra året hade de i MTX (motorex) 10W-60, det är även denna jag fyllt på med och har kvar hemma.

Har läst på flertalet ställen att:
Motorex + KTM lc4 = Kärlek
Annan olja + KTM lc4 = Ond bråd död á la lager.

Så?! Vem skjuter jag?
Ringde och frågade verkstaden och de sa att de kört på castrol i över ett år...
100mila service = 2015-07-23
Årsservice = 2016-03-04
Så redan där höjde jag på ögonbrynen...

Jag har läst otroligt mycket om KTMs tveksamma motorkonstruktion.
Och har faktiskt uppriktigt blivit lite skrajj nu.

Dessutom är oljan jag har hemma av annan viskositet, och det rekomenderas ju inte att man blandar det.

Vad tycker ni?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inga problem kör vidare och njut av livet.....

KTM rasar inte av att gå på olja av fel märke, de rasar av för låg oljenivå eller folk som inte kommer ihåg att byta olja.

Sen tycker jag att antingen så lär dud ig att göra servicen själv eller så överlåter du till någon som kan KTM. Skicka PM.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Ok! Men hela internet säger att motorex är bästaste för just dessa spisarna.
Varför är det så? Är de blåsta hela bunten? Eller är det ett gammalt spöke som ligger kvar.

Som jag skrev i PM servar jag mestadels för garantierna.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ok! Men hela internet säger att motorex är bästaste för just dessa spisarna.
Varför är det så? Är de blåsta hela bunten? Eller är det ett gammalt spöke som ligger kvar.

Som jag skrev i PM servar jag mestadels för garantierna.

Religion. :fakta
Klistra in det här [oljetråd site:sporthoj.com] utan klammrar, i google så kommer du lite närmare orsaken. Samma fenomen finns på fler ställen än SH,
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok! Men hela internet säger att motorex är bästaste för just dessa spisarna.
Varför är det så? Är de blåsta hela bunten? Eller är det ett gammalt spöke som ligger kvar.

Som jag skrev i PM servar jag mestadels för garantierna.

Därför att internet har gjort folk till idioter som alltid har läst något och sedan vidareförmedlar detta. 5 missnöjda kunder av en produkt och snart är det en sanning på forum att produkten är värdelös eller butik xXX är klåpare.

Jag har aldrig sett en KTM motor som rasat pga felaktigt oljemärke och jag skulle nog vilja säga att jag tillhör top5 i Sverige att ha renoverat flest KTM motorer. Häll i en helsyntet med rätt klassning och rätt viskositet så kan det stå vilket märke det vill på flaskan. Det finns bättre och sämre oljor men ingen som är så dålig att din cykel rasar av det vid normal användning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inget konstigt:
Castrololjan kan köpas av servicestället till lägre pris än Motorexoljan ! :)
Castrol har sagt att Castrol olja är bättre ! :)
Klart ! :)

Beskrivning

Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50, 1 L, är en helsyntetisk 4-takts motorolja för högprestanda
sportmotorcyklar som ger snabbare acceleration och kraft vid högsta varvtal.
Det är teknologi sprungen ur racinghistorien testad från maximal erfarenhet utan
att göra avkall på kvalitet och performance.
Power 1 Racing 4T är från senaste TrizoneTechnology för 4-takts motorcyklar, allt
för att ge högsta slitageskydd, bästa funktion för koppling och transmission under
de mest krävande förhållanden.

Power 1 racing 4T 10W-50 är användbar för moderna mc-motorer där API eller
JASO specifikationer rekommenderas

Egenskaper/Fördelar:
* Racinginspirerad teknologi för maximal acceleration
* Extremt höga temperaturegenskaper både för vatten- och luftkylda motorer
* Ger ytterst låg oljeförbrukning
* Extremt god nedskjuvningsförmåga av viskositeten
* Fungerar utmärkt ihop med olika typer av katalysatorer
Info:
Olja: Helsyntetisk olja
Viskositetsklass SAE: 10W-50
Specifikation: API SJ
Specifikation: JASO MA
från http://www.laitis.se/castrol-r4-s-bike-1l.html
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hans på chopperworks säger att ktm 690 motorer enbart ska gå på motorexolja annars kan dom ta skada . Tror han vet vad han snackar om
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Kostnadsfrågan hade jag redan luskat ur. Har faktiskt mailat KTM ;)
Kändes som de om några borde kunna ge mig ett dugligt svar.

Det du skriver n_andersson är vad jag har hört med. Och det som förvånar mig är att jag har servicebok med motorexolja från första servicen.. och att de sålt 2 burkar sådan olja till mig löst med, och rekomenderat den även när jag frågat om andra oljor..

och vips har de nu bytt och var på gränsen till otrevliga när jag ringde och frågade vafalls?! :fyllisar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kostnadsfrågan hade jag redan luskat ur. Har faktiskt mailat KTM ;)
Kändes som de om några borde kunna ge mig ett dugligt svar.

Det du skriver n_andersson är vad jag har hört med. Och det som förvånar mig är att jag har servicebok med motorexolja från första servicen.. och att de sålt 2 burkar sådan olja till mig löst med, och rekomenderat den även när jag frågat om andra oljor..

och vips har de nu bytt och var på gränsen till otrevliga när jag ringde och frågade vafalls?! :fyllisar
Det är väl ganska självklart att den olja dom säljer för tillfället (dvs gör störst vinst på) är den absolut bästa, och alla andra är värdelösa ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hans på chopperworks säger att ktm 690 motorer enbart ska gå på motorexolja annars kan dom ta skada . Tror han vet vad han snackar om

Hans har störst erfarenhet av att köra 690 i raceutförande i Sverige men där snackar vi om att köra övertrimmade gatmotorer i en överbelastad raceapplikation och för honom fungerar Motorex bra. Men där finns en uppsjö andra erfarna KTM motorbyggare i Europa som svär på att olja XYZ är det enda som funkar.

Och i realiteten finns där ingen som har tillräcklig erfarenhet för att kunna dra signifikanta slutsatser. Det är ju inte direkt så att man har byggt 50 identiska motorer och kört dem i bänk med olika oljor tills de rasade.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
:D ja dessa oljetrådar har kört ett antal ktm och husaberg enduro hojar och har aldrig använt motorex olja i någon och aldrig kört några ras på någon av dem heller vad som jag däremot märkt skillnad på är hur kopplingen funkar
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Då snor jag tråden lite. Har en Gasgas ec250f (lika rova som wr250f) har tippat i allt möjligt i den:), men snart är det dags att fylla på oljedepån. Tänkte köra med något från OKQ8, Tillv rek är 5w40 och hojen körs ju i klimat som är en del kallare än racehojen samt att man innehar en medfödd skepsis till oljor med brett viskositets-spektrum. Så frågan är, SBK Racing 10w50 som swedol har på hyllan eller jaga rätt på den oraceiga SBK 10w40? Thoughts!?
 

moddlaren

Guest
Jag har märkt att mina yamahaer har börjat småslira på kopplingarna med castrol så jag gick till mattsons oljor i frändefors och detta är en erkänt jävligt stor leverantör av oljor,, typ vill jag ha något så fixar dom fram varesig dom normalt säljer eller ej.

Där berättade en av dom äldre säljarna att castrol inte längre tillverkar oljor skälva utan köper in olja precis som biltema från billigaste tillverkaren,, enligt denna säljaren så har castrol problem med vissa oljor precis som jag har fått att mc kopplingar slirar och sedan funkar när man bytt till annat märke.

Vad som skiljer mera kräver lång utläggning men för att kallas delsyntet räcker det att det är 5 procent syntettillsats i. För att få kallas Hel syntet så räcker det med 20 procent syntet tillsats i. så Biltema o castrol kanske har 20 procent syntetiskt oljeförstärkning därmed det låga priset.

motul, redline,omega, payback med flera har kanske 75 procent syntetisk oljeförstärkning och därmed det betydligt dyrare priset.



Personligen har jag åkt på castrol i 25 år på crossar o aldrig tidigare haft problem, till o med biltemas helsyntet får kopplingarna att fungera bättre än castrol i dag.

Nu mera är det motul 300 eller redline eller payback eller omegas oljor i motorerna, efter varje oljebyte på hojarna så åker oljan i någon av bilarna.

PS motorex är en mycket bra olja som har funnit i många år kör på den om det känns bra annars har Boris rätt i att vid normal körning så duger vilket märke som helst med rätt klassning:

mvh
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tack Moddlaren (med flera)

Problemet är ju att mitt serviceställe (KTM återförsäljare)
har bytt oljetyp från motorex till castrol. De har därmed gjort en service på min cykel med en enligt vad jag förstått billigare olja (nu menar jag inte att den är sämre).

De har inte frågat mig innan de frångått servicemanualen,
De var inte jätteglada när jag påpekade detta för dem,
Och internet talar om för mig att det finns fan så mycket bättre olja att hinka i just en LC4.

Däri ligger problemet, Jag inväntar svar från KTM själva, ska bli kul att se vad de säger.
Kanske får lämna in hojjen på annan ort och få det åtgärdat.. vem vet!

Återkommer!!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorex är ett Schweiziskt företag
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorex
Castrol är ett brittiskt företag, numera dotterbolag till BP
https://en.wikipedia.org/wiki/Castrol
och ser man på växelkursutvecklingen.
Där det för Schweizer Franc är två tydliga hopp, nedåt 2011 när Schweiz börjar köpa Euro för att hålla nere kursen och underlätta exporten. Och årsskiftet 2014/2015 när stödköpen av Euro upphör.
Vid årsskiftet 2014/2015 steg priset på Schweiziska produkter 19 % (tex Motorex olja). Innan lägre inköpspriser kunde slå igenom.
Så jag gissar bytet till Castrol kom nån gång 2015 när Motorex oljan började ta slut hos Servicestället och det var dags köpa in ny olja.
http://www.oanda.com/currency/historical-rates/
CHF-SEK-5YEAR.pngGBP-SEK-5YEAR.png
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kört samma Lc4 i 12 år å ingen Motorex i den motorn.. Inga problem...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då snor jag tråden lite. Har en Gasgas ec250f (lika rova som wr250f) har tippat i allt möjligt i den:), men snart är det dags att fylla på oljedepån. Tänkte köra med något från OKQ8, Tillv rek är 5w40 och hojen körs ju i klimat som är en del kallare än racehojen samt att man innehar en medfödd skepsis till oljor med brett viskositets-spektrum. Så frågan är, SBK Racing 10w50 som swedol har på hyllan eller jaga rätt på den oraceiga SBK 10w40? Thoughts!?

Det mest kritiska ögonblicket för smörjningen av en motor är när den startar. För oljan är kall. Normalt när jag är ute med hojen i varje fall över +5C.
Men du kanske kör i riktiga vintertemperaturer också ?
Fabrikanten rekommenderar 5W-40.
Dvs en olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 753 mPa.s
och vid +20C ca 206 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/#c1379
en bit ner på sidan.
Motsvarande för 10W-40
En olja som vid +- 0C har en viskositet på ca 735 mPa.s
och vid +20C ca 208 mPa.s och vid +100C ca 11 mPa.s
10W-50 finns inte med men det gör 10W-60
Motsvarande för 10W-60
En olja som vid +10C har en viskositet på ca 712 mPa.s
och vid +30C ca 220 mPa.s och vid +100C ca 18 mPa.s

Dvs när motorn nått +30C med 10W-60 olja så är viskositen samma som för 5W-40 och för 10W-40olja vid +20C.
Det räcker alltså vänta två minuter mera vid start med 10W-50 olja så motorn blir lite varmare så spelar bytet ingen roll jämfört med 5W-40 eller 10W-40.
Och viskositeten vid vid +60C för 10W-40 och 5W-40 ca 36 mPa.s är dubbelt så hög som för 10W-60 vid +100C ca 18mPa.s

Så som jag ser det inga problem med SBK 10W-50.

Tänk bara på att motorn som vanligt ska vara varm innan man drar, gått på tomgång, och gått nån minut på tomgång efter start även med varm motor så oljetrycket spritt sig.

(Från instruktion från Suzuki för SV650S)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack Moddlaren (med flera)

Problemet är ju att mitt serviceställe (KTM återförsäljare)
har bytt oljetyp från motorex till castrol. De har därmed gjort en service på min cykel med en enligt vad jag förstått billigare olja (nu menar jag inte att den är sämre).

De har inte frågat mig innan de frångått servicemanualen,
De var inte jätteglada när jag påpekade detta för dem,
Och internet talar om för mig att det finns fan så mycket bättre olja att hinka i just en LC4.

Däri ligger problemet, Jag inväntar svar från KTM själva, ska bli kul att se vad de säger.
Kanske får lämna in hojjen på annan ort och få det åtgärdat.. vem vet!

Återkommer!!!

Sålänge oljan uppfyller de typningar som kraven är ställda på så spelar det öht ingen som helst roll vem som tillverkat den. Din motor kommer inte omqwtfbbq-rasa får att någon hällt i olja ur en dunk med fel grafik på, sålänge oljan uppfyller kraven.

Det finns gott om religion i oljor bland motorfolk, och i princip allt av det är bara dumheter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sålänge oljan uppfyller de typningar som kraven är ställda på så spelar det öht ingen som helst roll vem som tillverkat den. Din motor kommer inte omqwtfbbq-rasa får att någon hällt i olja ur en dunk med fel grafik på, sålänge oljan uppfyller kraven.

Det finns gott om religion i oljor bland motorfolk, och i princip allt av det är bara dumheter.

Jag håller med men en liten tanke irreterar i huvudet:
De här ingenjörerna som gjorde testerna gick dom från oljebranschen till VWs dieselmotor laboratorium eller tvärtom ?
Eller
De här ingenjörerna som gjorde testerna gick dom från oljebranschen till BMWs dieselmotor laboratorium eller tvärtom ?

Det var ju så att vid de amerikanska mätningarna så släppte VWs dieselmotorer ut 40 ggr mera skit än de gjorde enligt labbtesterna
medan för BMWs dieselmotor så var det ingen praktisk skillnad mellan BMWs värden på utsläppen och det som mättes under vägtestet i USA.
(Vad jag minns testades två VW och en BMW)

Sedan är det en sak till, (troligen inte med Biltemas olja, den är så billig så den lönar sig inte "förfalska"), men ta t.ex. Mobil 1 5W-50. Hur vanligt är det att "man" köper indentiska plastdunkar. Beställer identiska etiketter från ett tryckeri. Och sedan fyller dunkarna med "billig" olja och erbjuder dom på marknaden.
"Vi har kommit över ett konkurslager och kan därför erbjuda Er tillfälligt Mobil 1 5W-50 med 30% rabatt på normalpriset".
Och sedan dyker 4L med Mobil 1 5W-50 upp i "affären" för ca 400kr istället för normala ca 600kr. Tillfälligt.

För varför skulle just motor branschen vara förskonad för sånt här ?
Förfalskade varor?
http://www.ctvnews.ca/business/nearly-900-000-counterfeit-ray-ban-oakley-sunglasses-seized-1.2802508
http://www.qvccert.com/document_falsications.html
http://ec.europa.eu/health/human-use/falsified_medicines/index_en.htm
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sålänge oljan uppfyller de typningar som kraven är ställda på så spelar det öht ingen som helst roll vem som tillverkat den. Din motor kommer inte omqwtfbbq-rasa får att någon hällt i olja ur en dunk med fel grafik på, sålänge oljan uppfyller kraven.

Det finns gott om religion i oljor bland motorfolk, och i princip allt av det är bara dumheter.
I sak håller jag med fullständigt, men det kan vara stor skillnad på hur olika kopplingar trivs med olika oljor, Castrol har ju tex en förmåga att limma ihop olika kopplingar med olika oljor. Men det har ju inget med kvalitet eller rasrisk hos motorn/växellådan att göra, det är ju bara hur lamellmaterialet trivs med oljan och tvärs om.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top