Servicestället har bytt oljetyp. KTM SMCR

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
http://www.synlube.com/Motorcycle_Syn.html

"Only LOW QUALITY petroleum Motor Oils can be utilized in such design; even any Motor Oil with API designation that is better than SE, should not be used in such WET clutch design."

Går det ens att få tag på en API: SE olja idag?
Allt som står på internet är sant btw!

Instämmer !
Jag har tex kört både SV650S och Sprint RS på Biltemas 5W-50 bilolja på den tiden (2011) när det var normal dosering av ZDDP i 5W-50.
Inte blev det nått kopplingsslir.
PS 2011 köpte jag 10W-40 API SG på en OKQ8. Men vid SG går nog (?) gränsen DS

Men vad sägs om det här
It is the FIRST and still the ONLY Synthetic Motor Oil that does not need to be changed for up to 15 years or 150,000 miles in most vehicle applications.
http://www.synlube.com/synthetic-motor-oil.html

Webbmaster för synlube är Mirox Corparation
http://www.mirox.us/
MIROX Corporation conducts automotive market research and develops marketing strategies for automotive OEM's.
:hihi

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligt Professor Woolums undersökning (se # 39)
betalar motorcyklister mer för sin olja än bilister.
Här finns en likhet med kvinnor, kvinnor betalar mer än män för samma sak !

http://www.gp.se/ekonomi/1.3017384-kvinnor-betalar-mer-for-samma-saker

...
Saxar för kvinnor? Wut? Undrar om det finns skiftnycklar, rörtänger och andra verktyg för kvinnor med?
Betalar man mer för att man köper en sax för kvinnor för man fan skylla sig själv. :fakta

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Jag kör min hoj rätt mycket hårdare än min bil, mer fullgasrepor iaf. Dock servas den oftare, tvättas mer etc etc. Generellt bryr jag mig om den mer än bruksbilen.

Sen att den kostade 80 000+ spelar in lite... jag vill inte att ett misstag / snålhet från återförsäljaren ska ställa till det de fåtal (100?) gångerna jag ska ut och köra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag kör min hoj rätt mycket hårdare än min bil, mer fullgasrepor iaf. Dock servas den oftare, tvättas mer etc etc. Generellt bryr jag mig om den mer än bruksbilen.

Sen att den kostade 80 000+ spelar in lite... jag vill inte att ett misstag / snålhet från återförsäljaren ska ställa till det de fåtal (100?) gångerna jag ska ut och köra.

Jag förstår dig.
Min lösning är att byta olja oftare än "serviceintervallen".
Jag byter olja när jag är hemma i Göteborg. Och med sommarturerna upp mot Norrland så blir det efter 200 mil till 300 mil. Vilket är 2 till 3 ggr så ofta som enligt manualen.
Och på så sätt tycker jag att motorerna i mina hojar skyddas.
Och olja är ingen större utgift, som jag ser det.
Jämfört med bensin och däck.
20 liter SBK Racing 10W-50 på SWEDOL kostar 1425kr inklusive moms.
Och oljefilterbyte varannan gång, Oljefilter från Addemoto.
Och nya Stålgummipackning / Tredoring från Swedol varje gång som oljepluggspackning.
Och Givetvis borrad Oljeplugg så den kan fästas med rostfri ståltråd vid en Rostfri slangklämma runt oljefiltret. Så både oljepluggen och oljefiltret sitter på plats.
Utan att man behöver dra hårt. Räcker med stålgummipackning dra 50 -75% av angivet moment för oljeplugg för det ska bli tätt.
Så skaffa du hylsor, momentnyckel oljeuppsamlingskärl litermått och börja byt olja själv.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det finns värre saker att oroa sig för än att de häller i billigare oljor, tro mig. :gnissla

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det finns värre saker att oroa sig för än att de häller i billigare oljor, tro mig. :gnissla

Håll oss inte i spänning Ulvhamne !
Några exempel !

Jag kan bjuda på ett:
Köper en hoj med 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Efter 2,5 månader lägger hastighetsmätaren av. Magnetringen av plast har helt enkelt skurit mot sensorhöljet av plast. Jag ringer MC-firman som sålt hojen.
Som direkt ställer frågan: Har du bytt däck på hojen?
Ja det har jag ! Ja då sattes hastighetssensorn med magnetringen ihop fel mot framhjulet när framhjulet monterades så det är bara att beställa ny hastighetssensor, 1435kr. Ingen garanti.
Jobbet var gjort på en MC-verkstad.
Numera byter jag däck själv.
Så jag vet vems fel det är !

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA