Sexigt ämne: köksfläktar

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ovanför vår spis sitter en fläkt (egentligen bara en kåpa eftersom det är en lägenhet med...vad säger man...självdrag) vars spjäll inte går att stänga. Det innebär att den väser och flåsar dygnet runt och när det är tyst i övrigt i lägenheten är det riktigt störande. Jag gissar att den förre ägaren (som att döma av andra upptäckter jag har gjort verkar ännu mer opraktisk än jag själv) har monterat en fläktkåpa som är anpassad för hus där man kan ha fläkt - och inte en som är anpassad för "självdrag". Många ord här för att förklara något mycket enkelt märker jag. Så: vad är det jag ska ha och vad kallar man det? I vår tidigare lägenhet öppnade/stängde man ett spjäll vars "regel" styrdes av en timer. Den slöt helt tätt och gjorde att det blev helt tyst då den var stängd. Som sagt: vad ska jag fråga efter? Och var? Förslag och råd tack!

Berätta nu om "Forest Ninja Mission" där du med 10 samurajsvärd gör en virvlande trettiotvåmeters roundhouse kick bland alla träd samtidigt som svärden hackar upp dem till massaved och flis innan du ens hunnit landa!

Kallras-skydd är bra att ha. Montera in en vanlig jävla fläkt med detta, då är ventilen bara öppen när fläkten suger luft. Är det för mycket drag så öppnar kallras-skyddet ändå men det löser du genom att sätta fast en bit kludd på det.

Jag hade en fläkt en gång. Sen hade Jag fest hemma med bland annat Ingel och Kallebalik. Sen hade Jag ingen fläkt mer.

Last edited:
Jag har för mig att Ingel eller Kallebalik eventuellt har en fläkt över som kanske kan va av intresse, hör med nån av dem?

Dom jag länkade till monteras under ett överskåp vill du ha en flashigare modell finns dennahttp://www.franke.se/produkter/list.php?p_id=215&page_category=1 Flex system lägenhet 731
spjället som sitter i kåpan är ett forceringsspjäll så även i stängt läge suger det lite luft igenom ett ställbart hål i spjällbladet.
Problemet hos dig kan vara att centralfläkten ej är varvtalsstyrd vilket får till följd att när ni är få som steker bacon (har spjället öppet)så blir flödet/trycket i genom det lilla "grundflödesöppningen" i kåpan för stort = ljud

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick