Sexskivig(?) wankel

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Vet att ett gäng här på forumet gillar wankelmotorer, men aldrig förstått vad fan det är? :confused:

Kan nån förklara pedagogiskt?

Videon är iallafall på världens första sexskiviga wankelmotor med 813 hästar :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kort sagt är Wankelmotoreren av de fränaste motortyperna som finns. Teoretiskt saknar de mer eller mindre en övre varvtalsgräns:D
Självklart är det en tysk uppfinning i grunden, skapad av Felix Wankel. Norton tävlade framgångsrikt med en wankel-hoj under 90-talet men alla andra tillverkare bölade och Norton blev "diskade" trots att de fört blivit godkända för tävlande. Hojen heter 588 om jag inte minns fel och är sjukt fräck!:)
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Wankel är hur fränt som helst! Såg denna i somras och det var magiskt!!

 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kort sagt är Wankelmotoreren av de fränaste motortyperna som finns. Teoretiskt saknar de mer eller mindre en övre varvtalsgräns:D
Självklart är det en tysk uppfinning i grunden, skapad av Felix Wankel. Norton tävlade framgångsrikt med en wankel-hoj under 90-talet men alla andra tillverkare bölade och Norton blev "diskade" trots att de fört blivit godkända för tävlande. Hojen heter 588 om jag inte minns fel och är sjukt fräck!:)

Varför har det inte släppts kommersiellt då?

Dålig hållbarhet eller vad är felet?
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Varför har det inte släppts kommersiellt då?

Dålig hållbarhet eller vad är felet?

Mazda har kört med wankel i sina rx modeller, och suzuki hade faktiskt en hoj med wankel (RE5). Men precis som du är inne på så har hållbarheten i framför allt "kolvringarna" varit ett problem, svårt att få tätt och slits snabbt har jag för mig.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varför har det inte släppts kommersiellt då?

Dålig hållbarhet eller vad är felet?

Kolvringsproblemet (som tidigare nämnt) är nog löst, det är snarare bränsleförbrukningen som är det största dilemmat idag.

Mazdas senaste skapelse var rx8 och de har gått ut och sagt att de ska fortsätta att vidareutveckla wankel.

Fördelarna är många med wankel men kolvringar/oljeförbrukning och soppatörst har förhindrat den kommersiella spridningen.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Konstruktionen som sådan borde också generera stora områden av "HC-källor" vilket med ökade miljökrav gör den till lite trögjobbad.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Sedan får man tänka på att det är svårt att bryta en standard, just nu och under en bra lång tid är det vanliga kolvmotorer som härskar, det blir "lättare" (billigare är snarare sanningen men det låter bättre att säga lättare) i längden om alla fordon har liknande motorkonfigurationer.

Det är också vi konsumenter som inte efterfrågar denna motortyp i tillräckligt stor grad (likadant med 2-taktsmotorer) och företagen är enbart ute efter att tillfredställa efterfrågan :(
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Varför har det inte släppts kommersiellt då?

Dålig hållbarhet eller vad är felet?

Nästan alla motorcykeltillverkare har haft en wankel i sitt program, antingen som prototyp eller som kommersiell produkt. Problemet som jag har förstått det var följande.

1: Stora problem med värmeavledning.
2: Stor yta i förhållande till "cylindervolymen"
3: Problem med hållfastheten till följd av det höga varvtalet.
4: Ohyggligt fult utseende i en mc utan kåpor.
5: Dålig efterfrågan till följd av ovanstående.

Mazda har sedan länge använt wankelmotorer i sin RX-serie. De gör det fortfarande och har fått bukt med en hel del av problemen. Dock är det ordentligt törstiga maskiner, tyvärr. Mycket av problematiken man stöter på vid tillämpningen av wankelmotor i motorcykel slipper man i en bil. Du har mer plats för både kylning och motor, utseendet spela nästan ingen roll alls samt att du kan få plats med sådant som ordentlig avgasrening.

Ja just det, det är en motor som är väldigt glad i att släppa ut en massa skit, vilket som bekant inte är särskilt populärt i dagens läge.:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Orellevant.

Wankel producerar bra mycket mer effekt per liter jämte en kolvmotor.
Vanligtvis brukar motorerna bli mindre om de har samma effektuttag.

Högst relevant eftersom stor yta relativt volymen ger stora värmeförluster.

Hög effekt relativt vikten är nog den enda fördelen med en vankelmotor. Vilket iofs är en nog så viktig detalj men dock inte allt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Högst relevant eftersom stor yta relativt volymen ger stora värmeförluster.

Hög effekt relativt vikten är nog den enda fördelen med en vankelmotor. Vilket iofs är en nog så viktig detalj men dock inte allt.

Då får man i alla fall värme i bilen! :tummenupp

Viktigt vore då att veta hur mycket värme en wankel producerar? Mer eller mindre?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top