Sexskivig(?) wankel

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ja, fast kupevärmen är ju sällan ett problem. Hur långt är ett snöre? Skillnaden är ju stor även bland olika kolvmotorer men rimligtvis producerar vankel mer värmeförluster.

Inte på en bensinmotor (har haft en med värdelös värme) kanske men dieselsnurror har i många fall dålig värme, speciellt om det inte sitter en värmare i bilen.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu ska jag svära i kyrkan. Jag tycker wankel verkar vara skit. Låter illa som fan också gör de.

Att de ger stor effekt per liter har ju med att det är en annan konstruktion och begreppet "liter" representerar inte samma sak.

Hur som helst, om de inte håller, låter illa och drar mycket soppa har jag hellre en kolvdiesel. :mad:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte på en bensinmotor (har haft en med värdelös värme) kanske men dieselsnurror har i många fall dålig värme, speciellt om det inte sitter en värmare i bilen.

Du missade nog ordet "sällan" i mitt citat.

Visst är det så men när det gäller din besinare tror jag snarare det handlade om ett underdimensionerat värmepaket.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu ska jag svära i kyrkan. Jag tycker wankel verkar vara skit. Låter illa som fan också gör de.

Att de ger stor effekt per liter har ju med att det är en annan konstruktion och begreppet "liter" representerar inte samma sak.

Hur som helst, om de inte håller, låter illa och drar mycket soppa har jag hellre en kolvdiesel. :mad:

Blanda inte ihop litereffekt med mycket hästkrafter per kg motor. Bygger man en sportbil med 500 hk så blir bilen helt enkelt lättare med en vankelmotor och det gillar vi!

Att sen resten är skit kan man ju leva med ibland. Det är ju lite så med en tvåtaktare också...

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Blanda inte ihop litereffekt med mycket hästkrafter per kg motor. Bygger man en sportbil med 500 hk så blir bilen helt enkelt lättare med en vankelmotor och det gillar vi!

Att sen resten är skit kan man ju leva med ibland. Det är ju lite så med en tvåtaktare också...

Sen är dom nästan vibrationsfria och har väldigt få rörliga delar i motorn med.

Provkörde en rx8 och hade det inte varit för bränsleförbrukningen hade jag köpt en dIRecKt. :)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det räcker med rubriken i den här tråden för att jag ska få bånge... :banana
Tror knappast wankelmotorn nått sin fulla utvecklingspotential ännu. Vore intressant att se den vidareutvecklas.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping