SH-Gbg är för P-avgifter på MC ?!?!

Monstar

Brumm brumm...
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Djävuls Ön
Hoj
M600, 748BP
Jaha....
Då var ännu en protestdag förbi! :va

Men var är allt folk.
Det verkar som om de få som sluter upp till dessa dagar är de enda som är intresserade av att kämpa för Parkeringsfrågan.
De va synd. :(

Om man skall tro utvecklingen så blir det väl färre nästa gång.
I slutändan så kan jag nog gissa mig till vad politikerna tycker om det hela:
"Är det bara ni som är intresserade av att parkera i centrala stan?!... Då räcker de parkeringar som finns å blir över!!!"

Jag kan förstå att man kanske har åkt på semester, är sjuk/bakfull, men jag gissar nog på att de flesta inte bryr sig specielt mycket och hittar på annat.
Enda fram tills de får sin bot.
Men då kanske det är försent!!
Självklart det är strålande väder och om inget annat så lockas man av stranden eller andra somriga aktiviteter...
Men jag är tveksam till att ngn kommer om det ösregnar eller snöar.
Det är just för denna period vi kämpar. Då man KAN ta ut sin mc.

Well hoppas på en bättre uppslutning nästa gång då vi kan visa att vi är enade i just denna fråga och stödjer varandra oavsett om vi parkerar eller inte!

Slutar med att bifoga en bild på det fina besöket vi fick..:D
imag0046y.jpg
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Själv är jag på semester utomlands och många av polarna är säkert på Metaltown...

Förövrigt vet jag inte om jag hade dykt upp även om jag var i stan.
Politikerna verkar inte bry sig öht, och när inte ens SMC bryr sig har jag svårt att se att vi skulle kunna ändra på något...

Mina 2 cents bara...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Äh, jag vet inte. Känns lite fackförening, Ådalen '31, eller rentav Hyresgästföreningen över det hela...

Visst, det är väl lite bull att man har övergått till de nationella reglerna även i GBG och fråntagit "oss" rätten att parkera i/bredvid cykelställ, men, är det ett problem, EGENTLIGEN?

Jag är kluven. Nu har jag visserligen ingen hoj just nu, och är inte heller i stan, så jag kan inte känna någon "delaktighet", men de gånger jag har tagit hojen till centrala stan har jag parkerat på exvis avsedd MCP-plats på Kungsportsplatsen. Kein problem, änna.

Känns som att frågan måste upp på högre ort för att få en ändring i hela Sverige -> mot de tidigare MC-parkeringsreglerna som rådde här.

Btw, jag har fått två böteslappar på hoj, i GBG, så jag är bitter.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Gott jobbat ni som var där! Härligt det finns glöd hos några som vill påverka! :yoparty

Tyvärr är jag rejält sjuk (borta å sjukskriven minst till mitten juli och troligen längre) och inte kunnat medverka idag trots jag är en av de som drivit på och aktiv i Göteborg Motorcyklister.

Lite trist det inte blir mer uppslutning :confused:

Så det lär blir som politikerna och tjänstemännen redan räknat ut. Är det fint väder kommer ingen.... är det dåligt kommer ingen.... är det annat som kan göras istället så kommer ingen. En gång orkar folk sedan ger de upp.

Vi är inget problem egentligen men de kan genom ta bort oss visa sin handlingskraft för Göteborg som cykelstad. Och få pluspoäng genom ta bort buset (typ HA / Bandidos tänker de flesta icke hojjåkare) från innerstaden.

Någon enlighet bland politikerna för beslutet finns det inte och vi har medhåll från flera politiker i Trafiknämnden men de orkar inte driva det. De orkar inte bry sig. Goa gubbar å gummor allihopa oavsett politiker på vänster eller höger eller tjänstemän. De har med tydlighet visat mig hur dåligt demokratin fungerar och att särsskillnaden mellan tjänstemän och politiker finns inte i Göteborg. Kunde lika gärna suttit bara socialdemokrater både som politiker och tjänstemän, hade inte gjort någon skillnad alls. Men men... jag får rösta på Piratpartiet eller nåt så kanske kanske de kan bli åtminstone en vindpust i maktens korridorer.

SMC Väst är ingen fart i. De vill inte stöta sig med politiker och tjänstemän utan vill ha "samförstånd". Dvs sitta å lyssna men inte vara med och påverka. Ingen av de i SMC Väst styrelsen parkerar med mc i Göteborg ändå. Är förstås förståeligt som ideellt arbetande att de vill arbeta för något som berör dem själva och inte andra motorcyklister. Fast samtidigt påstå sig representera alla motorcyklister är aningen ihåligt.
(Jag är inte direkt bättre själv iofs, är med i SMC Väst för att kunna utvecklas körtekniskt och även få chans att köra bana billigt som instruktör. Sedan är det även väldigt kul att lära andra och se hur de utvecklas. I övrigt engagerar jag mig inte något direkt)

Hoppas att det bli fler nästa gång! Annars är det nog sista gången. Självklart lite trist för oss som engagerat oss att inte få speciellt stor respons men är väl bara inse att de flesta inte bryr sig eller tycker det är andra som ska föra deras talan. Om inte kanske det vaknar till liv igen när än fler får böteslappar för de har börjat dela ut de riktigt flitigt nu har vi märkt.
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Man kan ju alltid hålla lite utkik vad det ska bli för väder den dagen man ska demonstrera. Samla ihop ett hundratal hojar och invadera sillviks parkering kan ju alltid vara roligare en dag när det blir 30 grader ute, än att ställa sig utanför politikernas arbete som ändå firar helg.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Inte bra att lägga ihop med metaltown....och även andra evenemang...

Riktigt klantigt att inte tänka på det faktiskt. (jag hade inte heller tänkt på det, men är inte heller med och arrangerar...)

Man kan ju alltid hålla lite utkik vad det ska bli för väder den dagen man ska demonstrera. Samla ihop ett hundratal hojar och invadera sillviks parkering kan ju alltid vara roligare en dag när det blir 30 grader ute, än att ställa sig utanför politikernas arbete som ändå firar helg.

Bra där :tummenupp
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
Jag var med och demonstrerade mot phuset som skulle byggas på kungstorget på 70 talet . vore coolt att kunna säga lika dant om mcparkering om 10 år .
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
jag var där :)
platsen kanske inte var den bästa. kändes som ingen märkte att vi var där. bättre att blockera p-platserna tror ja
 

Monstar

Brumm brumm...
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Djävuls Ön
Hoj
M600, 748BP
Tycker/tror faktist inte det kommer att hända så mycket mer. :huvet
Oavsett om vi är på heden eller G-As torg.
Det kom upp(på plats) olika förslag på vad man kan göra istället.
De jag tror är mest effektivt är om man skulle driva detta via EU på något sätt.
EU med undantag för Sverige och Danmark har regeln att mc får parkera gratis.
Medans Sverige nu blir pressat på att följa olika europeiska trafikregler, varför inte klämma med även P-regler!!! :tummenupp

Långsiktigt... Kanske
Men mest effektivt och ngt isf den Svenska regeringen måste strida för att få undantag(något som jag tvivlar på).

För de som inte tycker att det är så farligt...
Med stor sanolikhet att jag kommer att bli mindre omtyckt, så önskar jag dessa personer många böter!!! ;)
Jag har personligen inga problem att betala och hindra en billist från att kunna parkera, men tycker att det är onödigt och motsträvande.
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Fråga: Vart var det man skulle lämna in förslag på nya platser för mc-parkering?
Har för mig jag såg det i någon tråd någonstans?
 

Forau

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1998, Honda Hornet 600
Jag hoppas verkligen att det kommer mer folk i augusti. Lördagens uppslutning var vek, och risken finns ju att politikerna nästa gång de skall besluta om att försämra för MC's fortfarande tror att det bara är 100 pers som bryr sig.
Nästa idee som kanske får är totalförbud av MC i innerstaden, eller nummerplåt fram, eller någon helt annan ogenomtänkt idee.
 

Monstar

Brumm brumm...
Gick med
22 Apr 2009
Ort
Djävuls Ön
Hoj
M600, 748BP
Jag hoppas verkligen att det kommer mer folk i augusti. Lördagens uppslutning var vek, och risken finns ju att politikerna nästa gång de skall besluta om att försämra för MC's fortfarande tror att det bara är 100 pers som bryr sig.
Nästa idee som kanske får är totalförbud av MC i innerstaden, eller nummerplåt fram, eller någon helt annan ogenomtänkt idee.

Med risk för OT...
Dom ger sig även på gatumusikanter!!!!
Allt ska bort från centrum.
Till slut även mäniskorna! :huvet
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Nu börjar allvaret synas....

Nu börjar allvaret synas, från deras håll i alla fall!

Skulle parkera bakom Palace, hade tänkt mig att ställa hojen vid sidan (bredvid de 2 röda utefter kanalen) då parkeringen var full....det är en outnyttjad plätt där man inte står ivägen för ngt som ni kan se på bilderna.
Har gjort det många gånger, det är ofta fullt eller trångt som faen på de vanliga mc parkeringarna i stan.
Som tur var kom en kille & hejdade mig, han skulle hämta sin hoj som stog rätt placerad.
Berättade att han fått 600 i böter dagen innan, han stog då där jag precis tänkt ställa mig...då såg jag att de andra 2 som stod där hade böteslappar.

Så nu börjar jakten på pengar, eller vad skall man säga....jag lär ju sluta handla i centrum om de skall hålla på med sånt här vansinne.

Nu måste det göras ngt...jag kunde inte vara med på förra protesten eller mötet, men i Aug måste vi visa vårt missnöje ordentligt :arsele

Är fullt medveten om att de inte står på gaveln av cykelstället som sig bör (eller gjorde innan)...men tidigare har uppenbarligen förnuftet fått styra på denna plats & tydligen så är det hellre fälla än fria som gäller nu.

Miljöbiten hänger jag med på, (bor själv i centrum) men mer & mer "upplevelser" bygger de i stan & mer & mer parkeringsmöjligheter för fordon förvinner eller försvåras...hur tänker man då...bygg allt ifrån museum till biografer etc på backaplan eller nåt annat ställe där folk kan parkera....de tänker tydligen utifrån sin egen verklighet där de åker taxi för våra skattepengar överallt. :mad:

Varför försvåra för tvåhjulingarna..vi cirklade ju inte innan lagändringen runt runt runt runt & letade parkeringar med en massa utsläpp som följd.

Gick runt en sväng o kollade, stod moppar med fullt synlig regskylt lite här & var...men inte några böter..kan vara en tillfällighet...skulle annars vara intressant att veta om detta är en offensiv mot just mc!?

Jag stod ju med bakhjulet utanför linjen, hade nån kommit förbi hade jag väl fått böter för det.....

Detta är ju inte hållbart...upp till kamp :hördu :D :kulspruta
 

Bifogat

  • 090630-MC-Parkeringar-013.jpg
    090630-MC-Parkeringar-013.jpg
    170.7 KB · Visningar: 57
  • 090630-MC-Parkeringar-014.jpg
    090630-MC-Parkeringar-014.jpg
    166.5 KB · Visningar: 65
  • 090630-MC-Parkeringar-015.jpg
    090630-MC-Parkeringar-015.jpg
    117.7 KB · Visningar: 64
  • 090630-MC-Parkeringar-016.jpg
    090630-MC-Parkeringar-016.jpg
    114.4 KB · Visningar: 78
  • 090630-MC-Parkeringar-018.jpg
    090630-MC-Parkeringar-018.jpg
    137.4 KB · Visningar: 65
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top