Du vet väl att molnet var gårdagens biff, nu är det colocation som gäller igen: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.567074/nu-ska-det-vara-egen-server-i-molnet
skämt åsido, stark jobbat.
Du vet väl att molnet var gårdagens biff, nu är det colocation som gäller igen: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.567074/nu-ska-det-vara-egen-server-i-molnet
Flashbacks från 2003! Lycka till!
Innebär det här att allt vad serverproblem är borta alltså?
Eller varför gör man så?
Innebär det här att allt vad serverproblem är borta alltså?
Eller varför gör man så?
Den vanligaste anledningen brukar vara att företaget som hänger hela sin livsnerv på att systemen funkar inte anser att IT är deras kärnverksamhet för att sedan lägga ut den på en leverantör de aldrig träffat och låta all personal som sköter om all mjukvara få fortsätta göra det fast utan ordentlig kontroll på maskinerna det körs i.
Ungefär.
Ursprungsmålet är att det ska bli billigare. Blir det inte det brukar man ändra målet till att man ska få kontroll på kostnaderna. Lyckas inte det heller brukar det vara att man ska få skalbarhet fast där kan en del upptäcka att deras applikation inte skalar så bra.
Ungefär.
Fast just EC2 och detta kan vara en Bra Grej(tm) att lägga upp.
Lämna gärna erfarenheter om satsningen här om du får, Swedie. Jag är extremt nyfiken.
Serverproblem kan man få ändå, det är väl snarare att man slipper drifta hårdvara, och man får enkel skalbarhet på serversidan som är de främsta anledningarna att målnifiera saker.
Skalbarhet, ja just,det var det som det handlade om.
Är det inte enklare och bara hålla inne ctrl och scrolla med musen då?
Så se till att root-kontot är säkert
Den vanligaste anledningen brukar vara att företaget som hänger hela sin livsnerv på att systemen funkar inte anser att IT är deras kärnverksamhet för att sedan lägga ut den på en leverantör de aldrig träffat och låta all personal som sköter om all mjukvara få fortsätta göra det fast utan ordentlig kontroll på maskinerna det körs i.
Ungefär.
Ursprungsmålet är att det ska bli billigare. Blir det inte det brukar man ändra målet till att man ska få kontroll på kostnaderna. Lyckas inte det heller brukar det vara att man ska få skalbarhet fast där kan en del upptäcka att deras applikation inte skalar så bra.
Ungefär.
Fast just EC2 och detta kan vara en Bra Grej(tm) att lägga upp.
Lämna gärna erfarenheter om satsningen här om du får, Swedie. Jag är extremt nyfiken.
Driften av SH har varit rätt dyr vet jag (många tusen i månaden). Så avtalet med nuvarande leverantör har sagts upp till fördel att köra allt via moooolnet.
Den erfarenhet jag haft hittills av AWS är att det faktiskt är riktigt rappt, och koden jag byggt (byggt på Laravel, om någon nörd undrar!) är gjord så sajten är skalbar uppåt, men även nedåt i behov. Tanken är att under natten minska resursbehovet, och sedan öka under de timmar sajten har som mest besök (början på veckan och dagtid).
Vad slutliga kostnaderna blir syns väl om några månader.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari