SH tappar besökare

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ar det nat helt galet jag fatt for mig eller sjunker mc-cyklismen i sverige nat enormt, pga forsakringar, bensinpriset etc?

Hade de kostat lika mkt o kora nu som for 10 ar sen hade jag haft en hoj i garaget

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ar det nat helt galet jag fatt for mig eller sjunker mc-cyklismen i sverige nat enormt, pga forsakringar, bensinpriset etc?

Hade de kostat lika mkt o kora nu som for 10 ar sen hade jag haft en hoj i garaget

Det handlar om prioriteringar. Jag har lagt alla mina besparningar (+ arv) på motorcykelintresset, jag har inte ens ett jobb, men de pengar jag tjänat på diverse jobb har gått direkt till "motorcykelfonden" :)

Ska bli skönt när jag kan/vill sälja 125an till hösten, lite påfyllning på kontot :tummenupp :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det handlar om prioriteringar. Jag har lagt alla mina besparningar (+ arv) på motorcykelintresset, jag har inte ens ett jobb, men de pengar jag tjänat på diverse jobb har gått direkt till "motorcykelfonden" :)

Ska bli skönt när jag kan/vill sälja 125an till hösten, lite påfyllning på kontot :tummenupp :)

jojo ..Jag korde sporthoj pa studiebidraget forut + lite till sa de gar ju, men numera har jag fan ingen lust att lagga 5-6 lax i manaden for att kunna kora en vettig hoj

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
jojo ..Jag korde sporthoj pa studiebidraget forut + lite till sa de gar ju, men numera har jag fan ingen lust att lagga 5-6 lax i manaden for att kunna kora en vettig hoj

Så mycket behöver det inte kosta, köp en gammal härk som min för runt 20 k.
Billig försäkring om du bor hemma hos farsan (vilket du troligtvis inte gör, men ändå) bensinen är väl den stora kostnaden egentligen, halvförsäkring där alla med behörighet på samma adress får köra, står på farsan, blev 375 kr i månaden:tummenupp
Sen så får väl 675 kr i månaden gå på bensin :) :tungan Måste skaffa ett jobb:huvet :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Billig försäkring om du bor hemma hos farsan (vilket du troligtvis inte gör, men ändå) bensinen är väl den stora kostnaden egentligen, halvförsäkring där alla med behörighet på samma adress får köra, står på farsan, blev 375 kr i månaden:tummenupp
Sen så får väl 675 kr i månaden gå på bensin :) :tungan Måste skaffa ett jobb:huvet :D

Som sagt en vettig hoj... vill inte ha nat harke fran 90-talet
nej jag bor inte hemma och kan inte forsakra pa farsan

En vettig hoj far jag projsa 1500kr i fors i manaden for, 1500kr dack, 2000-3000kr bensin, sen vardeminskning, servicekostnader, drivpaket, packboxar i gaffel annat som maste bytas i bland ..det kostar flaskemkt

Hojakningen kommer forsvinna i sverige... de ar bara en tidsfraga. jag ar inte den enda som lagt ner pga ekonomi

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Hojakningen kommer forsvinna i sverige... de ar bara en tidsfraga. jag ar inte den enda som lagt ner pga ekonomi

Som sagt, man behöver inte en enligt dig "vettig" hoj som kostar multum i försäkring och diverse slitdelar. För mig, och många andra, så räcker det med en äldre, billigare, hoj för att ha kul:tummenupp

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag läser mycket på SH och skriver lite. Det var mera fart för ett par år sen. SH konsumerar mycket tid varje dag för mej vinter som sommar. Och ja Roller var kul. Jag är inge bra på att spamma så jag får väl skämmas.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Fast där har du ju fel egentligen. Bensinen är snarare den minsta kostnaden i att äga och bruka en mc.

Ta alla kringkostnader istället som är obligatoriska för att kunna använda sin hoj. Utrustning/kläder, regelbunden service, skatt, försäkring osv. Vad drar en modern sporthoj idag i snitt, 0,8 ?

Räknar du på detta så kommer bensinen hamna långt ner på listan. Men visst, det är en kostnad man reagerar på lättast eftersom du tankar ganska ofta och ser bensinpriset stiga och stiga, tyvärr.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Fast där har du ju fel egentligen. Bensinen är snarare den minsta kostnaden i att äga och bruka en mc.

Ta alla kringkostnader istället som är obligatoriska för att kunna använda sin hoj. Utrustning/kläder, regelbunden service, skatt, försäkring osv. Vad drar en modern sporthoj idag i snitt, 0,8 ?

Räknar du på detta så kommer bensinen hamna långt ner på listan. Men visst, det är en kostnad man reagerar på lättast eftersom du tankar ganska ofta och ser bensinpriset stiga och stiga, tyvärr.

Ameh. Ta 3000kr pa en hoj som drar 0,8... soppan kostar val narmare 13kr i svea nu, det blir typ 250 mil i manaden..
Det kan jag kora pa 2 veckor, latt...
Om bensinen nu ligger sa langt ner i listan far du val oka pa dom andra kostnaderna och da blire ju inte billigare precis

Ivf som helst sa kostar det mig 3000-4000 i manaden pa bensin att kora en skrothoj fran 80-talet. Deal, de blir snoppdyrt aven om man har ett gammalt harke

For dom pengarna kan jag nastan leva, och surfa hela dagarna har i aussie, som ar roligare an att kora bage i sveriges regnvader

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ameh. Ta 3000kr pa en hoj som drar 0,8... soppan kostar val narmare 13kr i svea nu, det blir typ 250 mil i manaden..
Det kan jag kora pa 2 veckor, latt...
Om bensinen nu ligger sa langt ner i listan far du val oka pa dom andra kostnaderna och da blire ju inte billigare precis

Ivf som helst sa kostar det mig 3000-4000 i manaden pa bensin att kora en skrothoj fran 80-talet. Deal, de blir snoppdyrt aven om man har ett gammalt harke

For dom pengarna kan jag nastan leva, och surfa hela dagarna har i aussie, som ar roligare an att kora bage i sveriges regnvader

Varför ska jag öka på de andra kostnaderna, de är väl lika höga fortfarande?
Vad jag menade var att bensinen inte är den högsta kostnaden i att äga en mc.
Visst, den blir ju mer påtagbar ju äldre mc du har eftersom en sådan hoj inte är lika dyr att äga som en nyare hoj.

Klart det kostar pengar, men vad är det att gnälla över?

Politikerna vill inte att det ska köras hoj i detta land, så antingen skiter man i lagar och förordningar och kör ändå, eller så får man prioritera bort annat för att ha råd att köra. Svårare än så är det inte.

Edit: Men varför surfar du inte hela dagarna i Australien då?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Edit: Men varför surfar du inte hela dagarna i Australien då?

hmm.. det kanske ar de jag gor?

Man kan leva en manad lyx pa Bali, eller i Thailand, Vietnam var fan som helst for samma pengar som det kostar att kora hoj 1 manad/200 mil i sverige.. Tycker inte de ar vart langre

klart sh kommer fortsatta tappa besokare med tanke pa hur manga som lagger hojakandet pa hyllan

fattar inte vad ni gnaller om

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping