Ett sant faktum är att den personliga servicen av människor har blivit lägre. Vilket yrke det än gäller.
Det är väl nästan dagligen man undrar över varför just den personen är på just det stället då det uppenbarligen inte finns någon servicekänsla hos personen i fråga. Många människor är själva inte medvetna om sin egen service och beteende. Utan tror att dom är serviceinriktade och trevliga, men medans andra uppfattar dom helt annurlunda. Det här skulle jag kunna ha ett helt pyskologipass om men står över...
Personlign anser jag att man ska försöka hjälpa till så långt man kan och ibland låter man sig som person ge mer service än vad det företag man arbetar för egentligen käver och säger att man ska göra. Då handlar det om inställning hos personen.
I det här läget borde personalen i alla fall som jag anser det informerat om att det är ingen fara. Vi har brunnar för sånt här (vilket mackar brukar ha) och det har regnat så det rinner ner där. Om killen (här står ju ord mot ord) verkligen sett att det inte är någon fara så skulle han sedan berättat att gör så här....och följt dom regler som finns vid hantering av bensinspill.
Jag kan dock förstå om personalen inte alltid kan hjälpa till vid varje kund som kommer in. Men om det är en mer krissituation och finns risk för både människorna och bensinstationen så måste det komma i första hand. Jag har sjäv arbetat på mack i flera år när jag var tonåring och vet att man ibland måste arbeta själv. Dock när någon har lämnat kvar slangen i bilen och åkt iväg så slangen rycks bort frå pumpen och bensinen sprutar. Då stänger man av bensinen med nödstopp, stänger kassan, säger till kunderna som väntar att vänta och du måste för allas säkerhet ta hand om sanering, stoppa bil och bensin med mera.
Det ovan är en extrem situation och har även varit med om att det droppat några droppar, då får man snabbt göra en bedöming och självklart tala om för kunden hur den skall agera och om dom på macken med behöver agera.
Något som är fel är faktiskt " Kunden har alltid rätt" Det är ett föråldrat uttryck. En kund får inte bete sig hur som helst. Likaså får inte en som ger service bete sig hur som helst.
Hur många gånger har man inte fått skäll för att man inte kunnat gå ut och hjälpa någon med sätta dit torkarblad på kundens bil. Man försöker göra det om tid finns, men faktum är att på en mack nu förtiden ingår inte det obligatoriskt. Det får man beställa hjälp för på verkstad. När jag inte hade chans att hjälpa till just då så sa jag att jag kan försöka komma ut om ett tag men just nu kan jag inte. Tänk er själva om ni står i kör och har bråttom och kassören kliver ut 10 min för hjälpa en med torkarbladen. Vem hade då inte tyckt att servicen var dålig av kunderna i kön?
Summan är att det finns två sidor här och olika frustreringar. Hoppas allt löser sig och Raid gör rätt som tog det vidare för utredning. Utredningen skall inte göras här på forumet av Raid och en annan anställd på samma mack.
Service är vad varje enskild person gör det till och dens egna attityd spelar stor roll. Även om man anser sig ha ett dåligt betalt jobb så ska det inte gå ut över kunderna. Det är inte kundens fel att man har det jobbet. Det kan man bara klandra sig själv för. Man gör sina egna val och det är man själv personligen som väljer sin attityd och inställning till arbetet man har.
Du är alltså personligt ansvarig för dina egna handlingar och inställning. Den kan inte läggas över på andra, även om det är lättare att skaffa sig en syndabock än hantera sin egna situation.
Hoppas allt reder sig nu till slut.