Shell storyn *FAKTA* och svar till raid72.

Status
Ej öppen för fler svar.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Min F.D flickvän jobbar i en Volvobutik där dom bl.a har hand om själva bensinpumparna och annat dyl.

Varje dag fick jag höra hur illa vissa kunder betedde sig mot henne i kassan, att folk bara kommer in och börjar gorma och skrika helt utan anledning och andra saker. Visst fan blev man förbannad att höra hur vissa kunder trodde man kunde bete sig hur som helst.

Visst tycker jag att det borde inte varit något större problem att hjälpa henne putta bort bilen en bit därifrån men fortfarande kan det bara varit en missuppfattning mellan båda två.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Ett sant faktum är att den personliga servicen av människor har blivit lägre. Vilket yrke det än gäller.

Det är väl nästan dagligen man undrar över varför just den personen är på just det stället då det uppenbarligen inte finns någon servicekänsla hos personen i fråga. Många människor är själva inte medvetna om sin egen service och beteende. Utan tror att dom är serviceinriktade och trevliga, men medans andra uppfattar dom helt annurlunda. Det här skulle jag kunna ha ett helt pyskologipass om men står över...

Personlign anser jag att man ska försöka hjälpa till så långt man kan och ibland låter man sig som person ge mer service än vad det företag man arbetar för egentligen käver och säger att man ska göra. Då handlar det om inställning hos personen.

I det här läget borde personalen i alla fall som jag anser det informerat om att det är ingen fara. Vi har brunnar för sånt här (vilket mackar brukar ha) och det har regnat så det rinner ner där. Om killen (här står ju ord mot ord) verkligen sett att det inte är någon fara så skulle han sedan berättat att gör så här....och följt dom regler som finns vid hantering av bensinspill.

Jag kan dock förstå om personalen inte alltid kan hjälpa till vid varje kund som kommer in. Men om det är en mer krissituation och finns risk för både människorna och bensinstationen så måste det komma i första hand. Jag har sjäv arbetat på mack i flera år när jag var tonåring och vet att man ibland måste arbeta själv. Dock när någon har lämnat kvar slangen i bilen och åkt iväg så slangen rycks bort frå pumpen och bensinen sprutar. Då stänger man av bensinen med nödstopp, stänger kassan, säger till kunderna som väntar att vänta och du måste för allas säkerhet ta hand om sanering, stoppa bil och bensin med mera.

Det ovan är en extrem situation och har även varit med om att det droppat några droppar, då får man snabbt göra en bedöming och självklart tala om för kunden hur den skall agera och om dom på macken med behöver agera.

Något som är fel är faktiskt " Kunden har alltid rätt" Det är ett föråldrat uttryck. En kund får inte bete sig hur som helst. Likaså får inte en som ger service bete sig hur som helst.

Hur många gånger har man inte fått skäll för att man inte kunnat gå ut och hjälpa någon med sätta dit torkarblad på kundens bil. Man försöker göra det om tid finns, men faktum är att på en mack nu förtiden ingår inte det obligatoriskt. Det får man beställa hjälp för på verkstad. När jag inte hade chans att hjälpa till just då så sa jag att jag kan försöka komma ut om ett tag men just nu kan jag inte. Tänk er själva om ni står i kör och har bråttom och kassören kliver ut 10 min för hjälpa en med torkarbladen. Vem hade då inte tyckt att servicen var dålig av kunderna i kön?

Summan är att det finns två sidor här och olika frustreringar. Hoppas allt löser sig och Raid gör rätt som tog det vidare för utredning. Utredningen skall inte göras här på forumet av Raid och en annan anställd på samma mack.

Service är vad varje enskild person gör det till och dens egna attityd spelar stor roll. Även om man anser sig ha ett dåligt betalt jobb så ska det inte gå ut över kunderna. Det är inte kundens fel att man har det jobbet. Det kan man bara klandra sig själv för. Man gör sina egna val och det är man själv personligen som väljer sin attityd och inställning till arbetet man har.

Du är alltså personligt ansvarig för dina egna handlingar och inställning. Den kan inte läggas över på andra, även om det är lättare att skaffa sig en syndabock än hantera sin egna situation.

Hoppas allt reder sig nu till slut.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det den här historien lär oss är väl att höggravida pappor också är rätt stressade va?

De två olika perspektiven i sammanhanget beskriver ju samma händelse och hur olika den uppfattas.

Allt det här hade kunnat undvikas med en av två manövrar.
-expediten går ut, böjer sig och säger "-Den lilla läckan är ingen fara. Antingen slangar vi ur lit bensin och så står du kvar tills det slutar droppa eller så kör du bara hem. En så lite läcka är inte någon fara..."
- Raid72 skriver ett brev till chefen för macken där han förklarar vad han anser ha hänt. Man vinner ALDRIG något på att skälla och gapa på någon i efterskott. Jag föstår inte att folk ens orkar skälla och stå i, det gör ju ingen skillnad annat än att man gör sig själv till idiot.

...och Raid, naturligtvis tycker du att din fruga är finast i världen(det ska du göra iaf) och naturligtvis ser du att hon är gravid på gränsen till att spricka, men nog fan måste du förstå att när du står där o skriker så kan inte killen i kassan säga: "Ursäkta, jag uppfattade din tjej som mullig och missade att hon var gravid" Även om det var sant så funderar han ju bara på om han bör larma snuten innan du ska slåss också....

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Hur många skulle betala extra för att få extra service på mackar?
Själv tankar jag på Jet som inte har någon som helst service och tycker att det funkar bra.
I södra europa finns ju Agip mackar, som är lite dyrare, men då får man hjälp med tankning, kolla oljan, lufttryck, osv. Kanske vore nått för Sverige!

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Chefen Alabama skrev:
Hur många skulle betala extra för att få extra service på mackar?
<snip>
Märkligt det där. Jag upplever inte att jag blir dåligt bemött mer än i några enstaka fall om året. Men det kanske beror på att jag alltid börjar med ett "Hej" och ett leende när jag kommer till kassan.
"Kunden har alltid rätt" är fortfarande aktuellt, men det är bara avsett att användas av personalen, inte kunderna själva.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Någon sa en gång: Det finns inga sanningar, bara uppfattningar . Detta verkar stämma bra in på den här händelsen. Personligen har jag vid några få tillfällen blivit fly förbannad där jag ansett mig blivit fel behandlad. I stundens hetta har jag då överreagerat och faktiskt betett mig rätt så illa, något som jag glömt bort då jag återgett min historia. Jag tror varken Raid eller personalen återgett hur det verkligen gått till utan bara återgett sin egna uppfattning. Hur som helst så kanske det hela är utagerat nu? Folk är inte fullkomliga (förutom Mattias då :bow ), alla kan inte bemästra alla situationer galant hela tiden och det är faktiskt mänskligt att fela. Oavsett om man är personal på Shell eller inte.

HanneZ

Guest
Uttrycket "kunden har alltid rätt" tycker jag inte är föråldrat. Det bygger ju på att man ska göra allt för kunden så att kunden kommer tillbaka så att man tjänar mer pengar. Det vill säga man struntar i vad man själv igentligen tycker och så kunden blir nöjd och kommer tillbaka! Ett problem med statoil etc. är att de är för stora kedjor. En ensam mackägare kan inte behandla kunder som skit för då kan går han i konkurs och förlorar mycket pengar. En 20 åring som står på statoil skiter väl mer eller mindre i om hans mack går bra. Han kan ju hitta ett nytt kneg.

*duckar för smockor* =P

/ Hannes

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chrille skrev:
Det den här historien lär oss är väl att höggravida pappor också är rätt stressade va?

De två olika perspektiven i sammanhanget beskriver ju samma händelse och hur olika den uppfattas.

Allt det här hade kunnat undvikas med en av två manövrar.
-expediten går ut, böjer sig och säger "-Den lilla läckan är ingen fara. Antingen slangar vi ur lit bensin och så står du kvar tills det slutar droppa eller så kör du bara hem. En så lite läcka är inte någon fara..."
- Raid72 skriver ett brev till chefen för macken där han förklarar vad han anser ha hänt. Man vinner ALDRIG något på att skälla och gapa på någon i efterskott. Jag föstår inte att folk ens orkar skälla och stå i, det gör ju ingen skillnad annat än att man gör sig själv till idiot.

...och Raid, naturligtvis tycker du att din fruga är finast i världen(det ska du göra iaf) och naturligtvis ser du att hon är gravid på gränsen till att spricka, men nog fan måste du förstå att när du står där o skriker så kan inte killen i kassan säga: "Ursäkta, jag uppfattade din tjej som mullig och missade att hon var gravid" Även om det var sant så funderar han ju bara på om han bör larma snuten innan du ska slåss också....

Rätt bra skrivet tycker Jag. Ett missförstånd kan väldigt lätt dyka upp när en historia går från en mun till en annan. Inget illa ment och att det skulle vara en förvrängning av verkligheten men det blir lätt så. Hör man en sak i andra hand ska man vara försiktig med att skälla.
Upplever man däremot något otrevligt som man tycker är fel finner Jag det helt på sin plats att säga till, det är en mild form av civilkurage.

nu har Jag editerat detta inlägg 2 ggr på felstavningar och uteblivna bokstäver... Finns det någon som kan lära mig skriva? :p

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
Uttrycket "kunden har alltid rätt" tycker jag inte är föråldrat. Det bygger ju på att man ska göra allt för kunden så att kunden kommer tillbaka så att man tjänar mer pengar. Det vill säga man struntar i vad man själv igentligen tycker och så kunden blir nöjd och kommer tillbaka! Ett problem med statoil etc. är att de är för stora kedjor. En ensam mackägare kan inte behandla kunder som skit för då kan går han i konkurs och förlorar mycket pengar. En 20 åring som står på statoil skiter väl mer eller mindre i om hans mack går bra. Han kan ju hitta ett nytt kneg.

*duckar för smockor* =P

/ Hannes

mycket sant, det är därför sånt här troligen bara händer i städer där kundunderlaget är gigantiskt, gäller andra företag med.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Kunden har oftast fel, men man ska låta denne tro att han/hon har rätt...

Jobbar själv på bensinmack och förstår precis vad expediten upplevde...

Varje gång det kommer in någon och skriker sitt missnöje åt mig så dras ena handen till larmknappen och andra till batongen. Bara extremt omoget och korkat att vara hotfull mot personal.

Är själv en yngling på blott 20 år och det finns ingenting värre än folk över 30 som är helt övertygade om att eftersom de är 10 år äldre så har det garanterat rätt. När det oftast visar sig vara tvärtom. Det vanligaste fenomenet är att folk som ska betala med kort ger mig bankkort istället för okq8 kort och slår sedan fel kod och sedan blåögt hävdar att den koden är rätt och att vi fanimig borde se över våra datorer.

Om en kund däremot lungt och sansat framför sina klagomål så gör jag mitt absolut bästa för att kompensera, brukar oftast ge dem några supertvättar...

Och är det bara jag som törs säga att en höggravid kvinna mest troligast blåser upp det som har hänt till onödigt stora proportioner? Jag vet väl hur lynnig morsan var när hon väntade lillebror...

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jo...jag har läst tråden? Men vad är skillnaden på att komma in senare och skälla?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Pajkastningen är klar. Två versioner av historien finns nu.

Nya trådar om detta ämne tas bort.

Tråden är stängd.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras