shells nya 99oktaniga bensin och 2 taktare?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Dum fråga kanske men jag som så många andra vill såklart envisas med att prova shells nya 99oktaniga bensin för att se om det ger någon effekt/toppfartsökning. Mest för skojs skull isf men tanken slår mig att med dessa tillsattser för att få högre oktantal går det köra detta "superbränsle" :rolleyes: tillsammans med vanliga 2t oljor? typ bara tanka som vanligt och prova utan att riskera motorhaverier. Mest så jag tänkte. Kan ju vara bra att höra sig för.

/ en dummie som inte förstår sig på allt
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det blir ju som ett kinderägg ungefär.
1 Något att leka med om det funkar,
2 En överaskning om motorn pajjar och
3 Choklad i brallan oavsett vilket.
:D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
zpeppy skrev:
Jag ska lätt testa de sen när min hoj går som den ska...=)
Du kommer nog få en psykisk inbillning att den går mycket bättre och sedan enbart köra på shell special bensin. :hihi
Toppfartstest är väl nog det ända egentligen sättet att testa utan att inbilla sig? förutom då just bänkning.
Gäller ju bara å testa om de nu går bara sådär på våra 2t.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
philsson skrev:
Du kommer nog få en psykisk inbillning att den går mycket bättre och sedan enbart köra på shell special bensin. :hihi
Toppfartstest är väl nog det ända egentligen sättet att testa utan att inbilla sig? förutom då just bänkning.
Gäller ju bara å testa om de nu går bara sådär på våra 2t.
Ja de är ju toppfarts test man ska göra....
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ända anledningen i efterhand till att tanka denna dyra bensin kan ju vara om hojen nu skulle dra mindre. Fast hur stor är den risken?. :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
andersbrink skrev:
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.
stämmer detta?.. Har personligen aldrig gillat shell pga sina höga priser men menar du att de har både högsta priser och dessutom sämre soppa?. Låter som en skitbutik. För övrigt inte bara bensinen som är dyr på shell.

/ennu en glad kund hos OKQ8 :)
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
andersbrink skrev:
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.

Är det inte så att de flesta mackar inom ett visst område får drivmedel från samma leverantör, dvs t.ex. statoil levererar till både sig själv q8 och shell om de sistnämnda inte har en egen distributör i närheten?
 

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Ort
Gävle
Hoj
2009, KTM EXC 450
Dickhead skrev:
Är det inte så att de flesta mackar inom ett visst område får drivmedel från samma leverantör, dvs t.ex. statoil levererar till både sig själv q8 och shell om de sistnämnda inte har en egen distributör i närheten?
Det trodde jag också! "Same shit different names" jag tankar på Jet för det är billigast och så slipper man trycka i sig en korv varje gång man tankar!
 

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Rimforsa
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Dickhead skrev:
Är det inte så att de flesta mackar inom ett visst område får drivmedel från samma leverantör, dvs t.ex. statoil levererar till både sig själv q8 och shell om de sistnämnda inte har en egen distributör i närheten?

Tjena
Du har nästan rätt. Bolagen tar från samma depå om de inte har egen depå inom rimligt avstånd. Men har egna bilar eller inhyrda åkerier. Är fd Shell-handlare!!
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Då skulle jag vilja ställa en motfråga. För att "ha nytta av" högra oktantal borde man få lov att göra något med motorn, typ höja kompressionen eller något. Detta eftersom 98 oktan innehålle mindre energi (eller hur man nu ska se det) än vad 95 oktan gör. Således borde motorn gå bättre på 95 (om den inte knackar,) än vad den gör på 98.
Har läst en del om soppa och dess oktantal, men jag blir nog aldrig klok på det... :va

// Wip
 

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Rimforsa
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Tjena !
Oftast är denna typ av "innovation" enbart bra i marknadsföringssyfte samt att bolaget tjänar mer /liter gentemot "vanlig" bensin. Effektmässigt är det som regel tveksamt. Prova kan man ju alltid göra och är ofarligt att blanda med 2T-oljor mm. Men som sagt var, de stora effektförtjänsterna lär utebli. Du kan göra en enkel jämförelse. Märker du någon större skillnad 95 kontra 98. Är fd Shell-handlare.
 

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Rimforsa
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Wip skrev:
Då skulle jag vilja ställa en motfråga. För att "ha nytta av" högra oktantal borde man få lov att göra något med motorn, typ höja kompressionen eller något. Detta eftersom 98 oktan innehålle mindre energi (eller hur man nu ska se det) än vad 95 oktan gör. Således borde motorn gå bättre på 95 (om den inte knackar,) än vad den gör på 98.
Har läst en del om soppa och dess oktantal, men jag blir nog aldrig klok på det... :va

// Wip

Tjäna !
men det är väl så man gör. Jämför våra "bågar" med en tävlingsbåge. Dessa monster har ju högre kompression samt justerad tändning för att nå max-effekt på drivmedlet. Detta som en del av flera för att få en snabbare båge.Våra standardbågar är ju lite snällare och är som regel inställda fär att fungera bäst inom "normal 95-98 oktan. Oftast vill vi tro att oktantalet spelar stor roll vilket är tveksamt med vår typ av körning och maskiner.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du har fattat det korrekt. Effektskillnaden kan möjligtvis ses i bromsbänk om man har tur - så liten är den. Dvs att 95 innehåller mer energi än 98 oktan.

Wip skrev:
Således borde motorn gå bättre på 95 (om den inte knackar,) än vad den gör på 98.
Har läst en del om soppa och dess oktantal, men jag blir nog aldrig klok på det... :va

// Wip
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är bara att prova soppan. Tycker man att den känns bättre och anser att
det är värt saken så kan man köra på högoktanigare soppa.

Det är förmodligen ännu mer religion inblandad än när det gäller oljor.
/u
 

Dr.Bike

Guest
ulf_lundin skrev:
Det är förmodligen ännu mer religion inblandad än när det gäller oljor.
/u

NEEEJ! :fatta! Olja är viktigast!

:hihi

(obs sjävironi för de som mot förmodan inte fattade det!) :lol


Vad avser soppa så är allt redan sagt. 95 rules bland den vanliga dyngan. Men jag ska nog lära mig lite om E85 tror jag! :tummenupp
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
philsson skrev:
Låter som en skitbutik. För övrigt inte bara bensinen som är dyr på shell.QUOTE]

I vår moderna tid skall man inte behöva bry sig om det mekaniska. Tankbesöket skall kombineras med införskaffandet av en mosbricka och tjocck korv.
Inte är det som i början av 80-talet när man kunde gå in på en OK-mack och för en spottstyver köpa en komplett original Volvo luftrenarburk i metall till 60-tals-Amazon med Zenith fallförgasare. :(
 

gasgas

gasgas
Gick med
20 Mar 2005
Ort
VÄSTERBOTTEN
Hoj
R 1200 c, Rxv 450,Cbr 1100xx
Om man höjer kompen på motorn "planad topp tex"så är det normalt bättre med en mer trögtänd soppa.I en orginal motor så är skinllnaden endast mätbar i bänk .Dock minskar risken för spikning med mer oktan .
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top