Peter80 skrev:
Risken finns absolut... eller kanske...
Om man jämför bränsleförbrukningen på en volkswagen med FSI motor när den tankats med 98 istället för 95, Så går den betydligt snålare med 98oktan.
Har du några siffror på det eller?
VW har inte själva listat några skillnader i förbrukning på Golf 1.6FSI mellan 95 och 98 oktan. Den enda skillnaden de har i senaste faktabladet för Golf på 1.6FSI är att "användning av blyfri 95 innebär marginellt minskat vridmoment".
Däremot så blir deras 1.6FSI-motor soppasnålare än den vanliga 1.6 och den blir även piggare, får högre toppfart och ett bredare område av användbar effekt etc.
Jag körde en Golf IV 1.6 ganska mycket förut och låg då på en snittförbrukning på ca 7.2[l/100km]. När jag provkörde en Golf V 1.6FSI under en helg så låg bränsleförbrukningen på 6.0[l/100km]. Båda bilarna körde jag på 95 oktan och siffran avser blandad körning. Jag har även snackat med han som kör den med FSI-motorni vanliga fall och hans åsikt är att skillnaden i förbrukning mellan att använda 95 eller 98 oktan är så liten att den äts upp av prisskillnaden.
Onödigt vetande 1: För den som som är intresserad så kan jag nämna att skillnaden i toppfart mellan Golf IV 1.6 och Golf V 1.6FSI är ganska stor. Den 1.6 jag körde fick jag aldrig upp över 175kmh men FSIn fick jag upp till strax över 200kmh (mätarfarter).
Onödigt vetande 2: Till vardags så kör jag just nu en Audi A4 1.9TDi 130hk som är löjligt soppasnål i jämförelse med bensingolfarna här ovanför. 5.2[l/100km] kör jag den på just nu på blandad körning, vid landsvägskörning brukar jag köra den på strax över 4.0 och farsan kan med lite god vilja få ner den till 3.7. Diesel ÄR bäst.