shells nya 99oktaniga bensin och 2 taktare?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
gasgas skrev:
Om man höjer kompen på motorn "planad topp tex"så är det normalt bättre med en mer trögtänd soppa.I en orginal motor så är skinllnaden endast mätbar i bänk .Dock minskar risken för spikning med mer oktan .
Förklara gärna mer. Vad är 'mer trögtänd' ? Vad är det för skillnad som bara är mätbar i bänk ? Hur stor skillnad ?
/u
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag tycker min 125a går bättre på 98 oktan än 95.
Ingen stor skillnad med liten.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Troligtvis har lufttryck, lufttemperatur och luftfuktighet större betydelse på prestandan än att bara tanka "dynamit" bensinen från Shell. Lika så kan slumpen göra att tändinställningen råkar fungera bättre med 99an än med 95. Men, det kan ju också vara tvärt om, att tändningen blir sämre "justerad" med 99.

En normal turbobil (typ SAAB 9-5) ligger hela tiden på gränsen till spikning. Tack vare spikningssensor kan datorn justerar turbotrycket efter det. Där kan det ökade oktantalet komma till nytta.
 

Scrub

Guest
philsson skrev:
ända anledningen i efterhand till att tanka denna dyra bensin kan ju vara om hojen nu skulle dra mindre. Fast hur stor är den risken?. :va


Risken finns absolut... eller kanske...
Om man jämför bränsleförbrukningen på en volkswagen med FSI motor när den tankats med 98 istället för 95, Så går den betydligt snålare med 98oktan.

Detta var ju förvisso en jämförelse med en bilmotor, men det är nog inte helt omöjligt att det är så...
 

sne_snopp

va i helvete!!
Gick med
8 Apr 2005
Ort
nynäs
Hoj
husaberg fe400e
andersbrink skrev:
Jag kikade på produktdatabladet från OkQ8 98 oktan och jämförde med Shells 98 oktan. Shells 98 oktan är skitigare med större icke-nyttigt innehåll än OkQ8. Stekt gröt får någon annan köpa, det gör iaf inte jag.


men sluta tro att det e sämre bensin på shell jävla töntar.. ni vet ingenting de e väl bara tanka på det som ligger närmst ffs!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
sne_snopp skrev:
men sluta tro att det e sämre bensin på shell jävla töntar.. ni vet ingenting de e väl bara tanka på det som ligger närmst ffs!!

Tro, det gör de flesta i Irak och USA.

Fakta är att OkQ8 produktdata specar mindre andel "skit" än vad Shell gör. Det kan du själv kontrollera om du orkar. Fast nu är det ju så att det KAN vara samma soppa hos OkQ8 och Shell, speciellt ute i obygden, eftersom de kan använda sig samma leverantör. Själv kör jag bl.a. på AG's RF102 bara för att _veta_ att bensinen jag köper är lika från gång till gång.

Anledningen till att Shell säljer "99" oktan är att tjäna ÄNNU MER pengar på folks okunskap. 99.9% av fordonen behöver inte 98 eller 99 oktan utan går lika bra på 95 oktan. Behöver man köra på 98 oktan är man väldigt ofta torsk iom att det säljs så pass lite av det att det samlas stora mängder kondensvatten i tankarna och risken är stor att man lär pytsa i K-sprit för att skiten ska fungera.

Kontentan, har du en turbomatad bil eller en kompression på över 11:1 luftkyld eller 12:1 vattenkyld bör du köra på 98 oktan med nån enstaka procent etanol/metanol/whatever-vattenemulgerare iblandat. Om inte, går motorn bäst på 95 oktan.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Peter80 skrev:
Risken finns absolut... eller kanske...
Om man jämför bränsleförbrukningen på en volkswagen med FSI motor när den tankats med 98 istället för 95, Så går den betydligt snålare med 98oktan.
Har du några siffror på det eller?

VW har inte själva listat några skillnader i förbrukning på Golf 1.6FSI mellan 95 och 98 oktan. Den enda skillnaden de har i senaste faktabladet för Golf på 1.6FSI är att "användning av blyfri 95 innebär marginellt minskat vridmoment".

Däremot så blir deras 1.6FSI-motor soppasnålare än den vanliga 1.6 och den blir även piggare, får högre toppfart och ett bredare område av användbar effekt etc.

Jag körde en Golf IV 1.6 ganska mycket förut och låg då på en snittförbrukning på ca 7.2[l/100km]. När jag provkörde en Golf V 1.6FSI under en helg så låg bränsleförbrukningen på 6.0[l/100km]. Båda bilarna körde jag på 95 oktan och siffran avser blandad körning. Jag har även snackat med han som kör den med FSI-motorni vanliga fall och hans åsikt är att skillnaden i förbrukning mellan att använda 95 eller 98 oktan är så liten att den äts upp av prisskillnaden.



Onödigt vetande 1: För den som som är intresserad så kan jag nämna att skillnaden i toppfart mellan Golf IV 1.6 och Golf V 1.6FSI är ganska stor. Den 1.6 jag körde fick jag aldrig upp över 175kmh men FSIn fick jag upp till strax över 200kmh (mätarfarter).

Onödigt vetande 2: Till vardags så kör jag just nu en Audi A4 1.9TDi 130hk som är löjligt soppasnål i jämförelse med bensingolfarna här ovanför. 5.2[l/100km] kör jag den på just nu på blandad körning, vid landsvägskörning brukar jag köra den på strax över 4.0 och farsan kan med lite god vilja få ner den till 3.7. Diesel ÄR bäst.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Rasorblade skrev:
Polarn har en Passat 1.8t men chippad och han märkte skillnad.... :tummenupp
en chippad bil är ju optimerad för 98 till skillnad för en orginal som är optimerad för typ 92..

danskarna har för övrigt 92-95oktan deras V-Power är på 97oktan.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
andersbrink skrev:
Kontentan, har du en turbomatad bil eller en kompression på över 11:1 luftkyld eller 12:1 vattenkyld bör du köra på 98 oktan med nån enstaka procent etanol/metanol/whatever-vattenemulgerare iblandat. Om inte, går motorn bäst på 95 oktan.

Många sporthojar har idag över 12:1 i komp och klarar 95 helt utmärkt.
Jag har det inte i minnet men jag tror att 636an han nästan 12,7:1.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Victor skrev:
Många sporthojar har idag över 12:1 i komp och klarar 95 helt utmärkt.
Det är en massa olika saker som avgör vilket oktantal en motor kräver.
Så att enbart gå på uppgivet komp.förhållande räcker inte.
Se AndersBrinks tips som en tumregel, riktmärke, en 1a approximation.
Vad du vill, men INTE som den enda och slutgilitiga sanningen för alla motorer i alla lägen.

F.ö. är det som vanligt m soppa, prova om du känner nån skillnad som du tycker
är värd merkostnaden.
Det enda man ska vara försiktig med är att köra på lägre oktan än rek.

F.ö. 2: så är Shells supersoppa olika i olika länder; trots samma namn. Seriöst va ?
/u
 

Dr.Bike

Guest
Enda anledningen till att VISSA motorer, främst turbomotorer, men egentligen alla motorer med knackreglering, ger högre effekt med 98 än med 95 är att tändningen kan höjas ett par grader i förhållande till 95 innan spikning blir ett faktum.

Det har INGENTING med energiinnehållet i själva soppan att göra.
Då hade 95 vunnit eftersom den innehåller MER energi än 98.
98 är nämligen 95 men med lite tillsatser.
Tillsatser som späder ut energiinnehållet dessvärre.

HUr Shells nya 99 är vet jag inte, men gissar att den kan ge ett effekttillskott i knacksensorförsedda motorer den med, men huruvida den dessutom innehåller mera energi, återstår att se.
 

Soft

www.soft.se
Gick med
25 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
s1000rr
100 oktan Vpower

Har själv provat Shells Vpower fast då i Tyskland där är den 100 oktan och jag kan säga att det var stor (väldig stor) skillnad när man gasade i 140-250kmh bilen reagerade på gasen.Men 100 oktan bensin har ju funnits i 2 år i Tyskland.Har provat i Sverige 99 oktan där är det samma skillnad.Ska tanka R1 med 100 oktan och blir det samma skillnad som på bilen så blir jag grymt glad .
Kan tilläga att jag körde S80 T6.
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
tycker dte är konstigt att dom har blandat i inspruts rengöring i den nya soppan på shell..... sts säger ju att man bara ska använda sånt någon gång ibland....... det måste ju finnas en anledning till det....
en kompis till mig e ett turbo racing freek å han säger att det är waste of money. ingen högre effekt 50 öre mer/litern och kan va skadligt i längden
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
På min 750r sitter det en v&h advancer monterad. Killen jag köpte hojen av sade att den måste ha 98 oktan med den monterad. Någon som har kläm på om det kan stämma? :va
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Mats757 skrev:
En normal turbobil (typ SAAB 9-5) ligger hela tiden på gränsen till spikning. Tack vare spikningssensor kan datorn justerar turbotrycket efter det. Där kan det ökade oktantalet komma till nytta.
Tillägg: Endast Aeron eller chippade bilar har nytta av högre oktan än 95...
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Skillnaden mellan 95 och 98 är sammansättningen av bränslet. Exakt blandningsförhållande vet jag dock ej men det innehåller etanol.

Varför turboladdade bilar helst ska gå på 98 är för dels att bränslet är avsett för dessa motorer samt att knacksensorerna ska slippa arbeta så mycket för att reglera tändningen.

Ett annat alternativ är att köra på RC-bilarnas bränsle. Nitro-metan, det går som fan. det finns 2 varianter vad jag vet, 16 & blandning och 40 % blandning. Innan ni tankar så slå till 20 liter bränsle cirka 6 - 7 dl sådant så blir de skillnad i effekt. Det funkade på min gamla moppe jag hade när man var 15. Vilket as till att gå fort. Detta bränsle har högre förbränningspunkt, det blir varmare i motorn men det drar ner soppaförbrukningen. Blanda det med 95 oktan så blir det mer eller mindre samma effekt som att tanka ren 99 oktan = Billigare i längden. 1 liter nitro kostar runt 140 kr, räcker till (beroende på hur mycket personen slår i tanken) till 2 kanske 3 tankar.. det tycker jag är billigt!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top