Shinko Podium 006 ETT DÅLIGT DÄCK

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ville bara höja ett varningsfinger för den som letar efter ett långlivat Sport/Touring-däck.

Jag köpte 2st 180/55 baksulor. Den ena till mig och min Speed Triple, den andra till en polare och hans GSXR-750.

Hör till saken att jag senast krängde på ett Michelin Pilot Power 2CT och körde ca 700mil med innan det blev dags för ett byte. Jag insåg då att jag kör lite för mycket transportsträckor och slet alltså ut däcket i mitten i förtid.

Läste en del här om många som var nöjda med Shinko-däck och tänkte testa. Valde då denna model då den skulle vara "slitstark" i mitten för touring.

250mil senare är däcket nästan slut. Polaren har kört ca 220mil med sitt och är inte långt efter. Jag gissar på max 50-100mil till innan det helt saknas mönster i mitten.

Köp inte detta däck för långkörning med andra ord. Att CT2-an gav mig mer än det dubbla på milen är nästan pinsamt, då det däcket INTE är ett touring-däck.

Tar gärna emot rekommendationer på nästa däck. Jag svänger mycket, men kör ej bana. Använder även hojen för att komma fram vilket gör att det blir många mil så däcket får gärna vara hårt i mitten och mjukare i sidorna. Kör ca 800-1000mil/säsong och vill gärna klara mig på max 2 däck på den tiden.

Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Om du är märkestrogen är det då Road 2 du skall snegla på.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Michelin Pilot Road 2CT. Hade det på min SuperSport och när jag bytte in den hade de gått 800 mil och hade mycket mönster kvar.
Idiotkörde inte med inspirerat tempo på gata och en vinglig nybörjartur på bana var vad de utsattes för. De var också RIKTIGT bra i regn.

Alternativt Pirelli Angel ST som jag inte testat men är sugen på att testa. Fått fin kritik det jag läst.

Edit: Livslängen du nämner är retlig på ett ST-däck. Ett ultraklistrigt sportdäck klarar de mil du nämner.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Dunlop Sportsmart Sportmax.
Borde gå att klämma ut cirka 900 mil ur bakdäcket.

Detta däck vann vårens stora test.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

Word! Bytte från CT2 på Gixxern till Dunlop och kan inte säga annat än att jag upplever att allt är bättre med det oavsett vad det gäller. Vått, torrt, svänga, rakt fram... :tummenupp

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Tackar för rekommendationerna hittills. Michelin Road har jag haft i åtanke som nästa kandidat. Power 2CT var jag ju ganska nöjd med annars bortsätt från att det var onödigt mjukt i mitten för mina långfärder.

Spook-> är det detta däck du tänkte på? http://www.mynetmoto.com/motorradreifen_details.cfm/artikelnr/tepga001159303/dunlop_180/55_zr_17_m/c_tl_73w_sportmax_d_208.html

Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Om du är märkestrogen är det då Road 2 du skall snegla på.

Håller med! Michelin Pilot Road 2 = Mycket bra däck. Höll 1000mil för mig på min busa, körde mycket transportsträckor fram o tillbaks till jobbet i alla väder, kändes väldigt tryggt i regn och funkade även fint när man var ute o gjorde lite halvproffsiga nedlägg på kurviga vägar :D

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Håller med! Michelin Pilot Road 2 = Mycket bra däck. Höll 1000mil för mig på min busa, körde mycket transportsträckor fram o tillbaks till jobbet i alla väder, kändes väldigt tryggt i regn och funkade även fint när man var ute o gjorde lite halvproffsiga nedlägg på kurviga vägar :D

Låter lovande. Blir då mellan Pilot Road och Dunlops Sportmax gissar jag. Kan jag nästan köra en hel säsong på samma däck så är det ett stort plus för mig. Billigast är inte viktigast här, men man vill ju ha lite valuta för pengarna (samt jobbet att byta däck).

Det är inte OK att behöva byta bakdäck var 10:de tankning som redan är jobbigt i sig :tummenupp

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Låter lovande. Blir då mellan Pilot Road och Dunlops Sportmax gissar jag. Kan jag nästan köra en hel säsong på samma däck så är det ett stort plus för mig. Billigast är inte viktigast här, men man vill ju ha lite valuta för pengarna (samt jobbet att byta däck).

Håll bara isär Road och Road 2 (om det ens går att hitta "ettan" längre.) Road 2 är 2-komponentsdäck, det är inte det första om jag minns rätt.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Det är den jag pratat om och kört ja. Pilot Road 2.

Skulle vilja testa Dunlop-däcket bara för att testa någon "nytt". Tror dock jag satsar på Road 2 bara för att jag litar på Power 2CT. Vill dock undra lite. Kör inte jättehårt, men fick dock Shinko-sulan till att släppa vid ett par tillfällen samt råkat ut för en vattenplaning med den. Släppen fick jag dock vid ett ojämnt underlag....men ändå vägar jag kört innan på samma sätt.

Hade aldrig det problemet med Power 2CT, frågan är bara om Road2 är lika bra?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Hade aldrig det problemet med Power 2CT, frågan är bara om Road2 är lika bra?

Bra är en mångsidigt egenskap. Road 2 är ett gatdäck. Det pallar det mesta du kan utsätta det för på allmän väg om man nu inte tycker knäskrap på 70-väg i 250 knyck är lagom.
På bana blir ett gatdäck som Road 2 snabbt överhettat då det är designat för att nå arbetstemperatur snabbt i vardagsmiljö. På banan när det sin gräns för snabbt, blir överhettat och blir halt.

Dunlopdäcket som nämns är säkert skitbra, men har inte testat det själv så där kan jag inte ge omdömen.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tackar för rekommendationerna hittills. Michelin Road har jag haft i åtanke som nästa kandidat. Power 2CT var jag ju ganska nöjd med annars bortsätt från att det var onödigt mjukt i mitten för mina långfärder.

Spook-> är det detta däck du tänkte på? http://www.mynetmoto.com/motorradreifen_details.cfm/artikelnr/tepga001159303/dunlop_180/55_zr_17_m/c_tl_73w_sportmax_d_208.html

Har D208 på Fazern, Michelin på gammelsukkan och hade som sagt CT2 på Gixxern. Lade på dessa
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=101

och är ännu nöjdare. Bättre hållbarhet än 2CT (Pilot Road alltså) enligt alla uppgifter, har inte hunnit lägga mer än ett par hundra mil på Dunlopmackorna på Gixxern än, men tycker att det känns bättre än Michelin.

Om du ändå skall byta, prova ett annat märke också så får du egna erfarenheter.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Tackar igen för inläggen. Kan nog säga att det ni skrivit faktiskt fått mig till att inse att jag vill testa Dunlop-sulan mer än att gå på det "säkra" Michelin-alternativet.

Nu måste jag bara hitta ett vettigt ställe att beställa Dunlop D208 från då där jag vanligtvis handlar verkar ha slut på den.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har kört 4 uppsättningar Shinko däck. Funkar kanon, fått ut ca 400-500mil. Bra fäste. Har aldrig fått ut mer av däck oavsätt märke. Har dock inte provat pilot road.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tackar igen för inläggen. Kan nog säga att det ni skrivit faktiskt fått mig till att inse att jag vill testa Dunlop-sulan mer än att gå på det "säkra" Michelin-alternativet.

Nu måste jag bara hitta ett vettigt ställe att beställa Dunlop D208 från då där jag vanligtvis handlar verkar ha slut på den.

Nej nej dumsnut, inte D208, Sportmax Roadsmart! Läs på Dunloplänken jag postade tidigare :)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...