Shinko Podium 006 ETT DÅLIGT DÄCK

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Ett däck kan tuggas rätt snabbt ifall man kör med fel däcktryck, så man kan inte alltid lägga över all kritik på tillverkarna. Har du en tunghoj, eller väger lite själv går det ännu snabbare utan rätt däcktryck.

Jag är riktigt sugen på att testa Dunlop Roadsmart, motsvarighet till michelins road 2ct

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Ingen alls
Dunlops Roadsmart är ett sporttouringdäck med erkänt bra våtgrepp
Borde hålla en bit över 1000 mil men det beror på hur man kör.
Vi har fått in ett däck som var tokslut efter 420 mil!!!:confused:
Killen körde bara korta sträckor och istort sett bara fullgas mellan rödljusen :)

Sportsmart är deras värsta gatdäck. Det borde inte hålla så länge men jag har rapporter om 5-6 bandagar/kurser samt semesterkörningar och det finns ff kvar att åka på efter 600+ mil.

Michelins Sporttouringdäck Pilot Road2, är känt för många mil och bra våtgrepp. Ett säkert kort enligt många.

Pilot Road säljs ff och är till ett verkligen förmånligt pris från Michelin iom att det är en "gammal" konstruktion. Skiljer i mönster samt att det är ett en-komponentsdäck. Dock 100% Silica i det också. Inte lika många mil som Road 2.

Pirelli Angel ST har fått massor med lovord och ska ha bra livslängd och grepp.

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
>------<
Metzler RoadTec Z6

HEj!
Har mycket bra erfarenhet från gatåkning på Metzler Roadtec z6 långt in i bistra höstregn med ganska låga temperaturer. Även varma torra dagar:)

Henrik F

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har nu åkt 600 mil på Dunlop Sportsmart bakdäck, har säkert 200 mil kvar. Läskigt bra däck.
Annars är både Dunlop Roadsmart och Michelin Road 2 mycket bra och slitstarkare alternativ. Har åkt ca 1500 mil på dessa.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skulle vilja testa Dunlop-däcket bara för att testa någon "nytt". Tror dock jag satsar på Road 2 bara för att jag litar på Power 2CT. Vill dock undra lite. Kör inte jättehårt, men fick dock Shinko-sulan till att släppa vid ett par tillfällen samt råkat ut för en vattenplaning med den. Släppen fick jag dock vid ett ojämnt underlag....men ändå vägar jag kört innan på samma sätt.

Hade aldrig det problemet med Power 2CT, frågan är bara om Road2 är lika bra?

Både Power 2CT och Road 2CT innehåller mycket silica så dom har båda två bra våtgrepp.
Jag kör med Road 2CT och har inga problem att klämma ur över 1000 mil ur bakdäcket. Framdäcket får jag ca 1500 mil ur.
Våtgreppet är utmärkt enligt mig. Milsvid skillnad mot dom Metzeler Lasertec som förre ägaren klämt på.

Visst har jag fått släpp i vått väglag med dom men då har det varit i vått väglag på nylagd asfalt med fullgaspådrag under nedlägg (Lite, hej snälla, ge mig ett släpp nu, över det. Jag vet). Så det kan jag nog inte beskylla däcken för. Det hade lätt hänt med vilket däck som helst.

Dom räcker lätt till för att skrapa fotpinne på valfri gokartbana på knixkörningar. I alla fall för mig.

Jag kan rekommendera dom varmt.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Oj, här har det hänt mycket sen igår. Tackar igen för alla inlägg. Verkar nästan som Roadsmart2 fått absolut flest anhängare.

Kevin S -> Mycket bra tabell där. Roadsmart2 eller Angel ST enligt de.

Bezerk -> Tror säkert att Shinko har några modeller som fungerar bättre än andra. Just det som blev problemet att jag hittade många som var nöjda med Shinko-sulor. Podium 006 är enligt mig helt värdelöst dock. Speciellt om det nu är ett ST-däck.

Nej nej dumsnut, inte D208, Sportmax Roadsmart! Läs på Dunloplänken jag postade tidigare :)

:tummenupp

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Är oxå anhängare av roadsmart. Har även kört lite bana och så länge det inte är stekhett på banan funkar det. Mycket mönster kvar i mitten att köra gatåka med. :)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tror ett Qualifier II passar den beskrivna körstilen också. Jag körde på dom innan jag bytte till sportsmart. Höll 700+ mil varav 8 bandagar på Gelleråsen (SMC-kurser, c:a 1.35-tider) och runt 10 "rörkenkörningar". Har faktiskt kvar däcken som reserv/nödfallsdäck för det var säkert 2-300 mil kvar på bakdäcket och 500 mil på framdäcket.

Inte lika snabbstyrda som Sportsmart, men hårda i mitten för att inte bli platta så fort när man är ute och tourar.

Info om dunlops hojdäck 2010
http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_euen/Images/2010_Sportmax_Flyer_EN_tcm386-78050.pdf

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

748kr med frakt för ett nytt!! Jag beställer nya omg. Finns inte bättre budgetdäck! (student:tuttar)

Nej. Jag är seriöst nöjd. Kör inte allt för försiktigt och det har inte bjudit på några överraskningar.. Det är ändå 10ggr bättre än däcket min mc var designad för.

Jag kan inte uttala mig pga brist på bankörning. Bor i jkpg och vägbyggarna har gjort asfalten för hård här så den känns delvis som såpad här när det regnar, särskilt i rondeller. :mad: var nära att ramma en v40 när jag skulle ut på munksjöbron från hva hållet.

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag har lagt 500 mil på mina Sportsmart i ganska "inspirerat" tempo av och till samt tre bandagar. Lyrisk över däckens prestanda, de bästa jag har använt med bred marginal. Har fortfarande mycket kvar på dem, framförallt på mitten. Har hört andra som lagt 800 mil, sju bandagar, 650 mil, sex bandagar osv. och däcken hade fortfarande en hel del kvar.

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Fattar inte hur ni fått era roadsmart att hålla så länge. Hade ett par sådana sulor på min ER6a sedan förra äagaren. Efter 400 mil var det inte mycket kvar i mitten (tror att han burnat dock för fan var det inte slitet på sidorna :D ) men de sista 2-3 millimetrarna som jag hade på mig var borta efter 100 mil och jag var ganska mesig i min körning då jag hade en kant på däcket att ta mig över varje gång jag skulle svänga.

Satte på Michelin Pilot Power 2ct och har konstaterat att det är skitbra grepp men bortkastade pengar då jag inte kan utnyttja dem helt då jag är för feg i min körning. Har kört 300 mil med dem och är skitnöjd i övrigt, finns MINST det dubbla kvar på dem på det sättet jag kör.

Nästa gång blir det Michelin Pilot Road 2ct för mig :)
Den har ju vunnit diverse tävlingar och blivit utnämnt till bästa däck hit och dit de senaste åren. Dock inget att köra på bana med dock skulle jag tro. SMC kurser då och då funkar säkert utmärkt!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Kan också ge fingret ner åt Biltemas Enduro däck när man åker på väg.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...