Shit!! Foder

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har lackat cylindern till XRn och skulle härda färgen i ugnen hemma. Stälde den upp på fodret som då sticker under cylindern. Men när detta blev varmt så "sjönk" ju naturligtvis cylindern ner över fodret vilket gjorde att det sitter helt åt helvete nu. Kan detta låtas vara och att man sedan pressar ner fodret efter eller bör jag dra igång ugnen igen och försöka få fodret att pressas tillbaka av sig själv då jag i sådana fall ska vända på cylindern...
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ajaj Inget roligt värmer du så bör du kunna flytta tillbaka lika lätt som det gjorde första gången..

Vill minnas att alu har en högre (rätta mig här) temp. utv. koeff.

Påminner mej om när jag hade torkat ur fjärrkontrollen med vatten en gång och skulle torka den i ugnen.. All plast är inte värmebeständig upp till 100 grader:kocko

Förresten platsar inte ditt inlägg i den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=24386 :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Försöker du knacka fodret på plats är du torsk. Försöker du värma cyllen så att den kommer på plats av sig själv igen är du torsk. Byter du foder är du torsk.

Torsk på så sätt att du måste hona om fodret när det väl sitter på plats, försöker du montera utan att hona kommer kolvringarna inte att täta eftersom det är helt omöjligt att få tillbaks fodret exakt där det satt tidigare. Ett cylinderblockshål (för fodret) är aldrig runt och jämt, även om man nyss borrade det och fick en silkesren och blank yta.

Hade du vetat att du skull ställt den på två träbitar på var sin sida fodret... hade du sluppit det här eländet. Fast, det är ju av sånt där man lär sig. Själv lärde jag mig det i köket i lägenheten i USA och fick hona om cyllarna två gånger innan den slutade trycka olja.

You're not alone! :tomten
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
andersbrink skrev:
Försöker du knacka fodret på plats är du torsk. Försöker du värma cyllen så att den kommer på plats av sig själv igen är du torsk. Byter du foder är du torsk.

Torsk på så sätt att du måste hona om fodret när det väl sitter på plats, försöker du montera utan att hona kommer kolvringarna inte att täta eftersom det är helt omöjligt att få tillbaks fodret exakt där det satt tidigare. Ett cylinderblockshål (för fodret) är aldrig runt och jämt, även om man nyss borrade det och fick en silkesren och blank yta.

Hade du vetat att du skull ställt den på två träbitar på var sin sida fodret... hade du sluppit det här eländet. Fast, det är ju av sånt där man lär sig. Själv lärde jag mig det i köket i lägenheten i USA och fick hona om cyllarna två gånger innan den slutade trycka olja.

You're not alone! :tomten

Nu ska den in i tråden jag vart tipsad om ovan....

FAAAAN!!!!


Okej.. Hona om.. Var vänder jag mig?(sthlm) Kostnad?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
andersbrink skrev:
En honingsvertyg kostar 150 spänn på Biltema. Läs på i ämnet att hona, dvs "varför" och "hur" man gör det.

Här finns lite hur man gör och hur det ska se ut efteråt.
http://eindiancompanies.com/howto/cylinder/cylinder_boring.htm


Ok, ringde och snacka med någon mc verkstad.
De tyckte (naturligtvis) att jag skulle lämna in cylinder (med foder) och kolv in till dem så skulle de ordna detta. De sa något om att om fodret sattes tillbaka utan tryck på det så kröp det upp någon hundradels mm och så skulle det inte bli tätt. Är det sant eller är det mer säljsnack? 625.- skulle de ha för att trycka fodret rätt och hona om det.

Edit: Läste lite snabbt att ett sådant verktyg som på biltema inte var att rekomendera. Right? http://www.bike.se/forum/thread.php?t=26549
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det du vill göra är att ta bort upphöjningar på ytan som kan skada kolvringarna. Du ska inte stå och gnida tills du får in nästa överdimension av en kolv, då blir det heller inte runt (som det varnas för).

Bryta glansen och korrigera fodersläpp funkar det för, dvs tre-stenars. Däremot om du har vridit fodret så att det är vridet annorlunda mot tidigare lär du borra om den.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
andersbrink skrev:
Det du vill göra är att ta bort upphöjningar på ytan som kan skada kolvringarna. Du ska inte stå och gnida tills du får in nästa överdimension av en kolv, då blir det heller inte runt (som det varnas för).

Bryta glansen och korrigera fodersläpp funkar det för, dvs tre-stenars. Däremot om du har vridit fodret så att det är vridet annorlunda mot tidigare lär du borra om den.

Blir bara värre o värre...:p

Men hur är det med det att fodret kan krypa upp efter värmning?
Har värmt allt på plats nu och det går att se att någon hundradels mm av fodret sitter lite över cylindern..

Ska titta förbi en mc verkstad i närheten o se vad de säger... Om det blir omborrning så har jag en oanvänd högkompskolv till salu....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När du monterar kommer dragstängernas moment att pressa ned (med hjälp av topplocket) fodret i cylindern. Du ska efterdra toppen efter första lugna varmkörningen, det är allt.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
andersbrink skrev:
Normalt hålls det på plats genom att topplocket nyper fast det i cylindern via dragstängernas moment.

Tack så mücket! kom undan med en hundring för honing då:)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
philsson skrev:
mig veto ska man byta kolvringar hälst efter en horning också.
¨
Lyxar tom till det med en sprollans högkompskolv o nya ringar:)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Så där.. Där kom dommen. Måste borra om cylindern. Främst inte pga av mitt misstag men pga av att den är duktigt sliten. Verkstadsmanualen säger 97,12 mm och verkligenheten säger 97,34mm, så om nån e sugen på en prima orörd högkompskolv Wieseco så hör av er.
 

Solid snake

Guest
FreddaAbborre skrev:
Så där.. Där kom dommen. Måste borra om cylindern. Främst inte pga av mitt misstag men pga av att den är duktigt sliten. Verkstadsmanualen säger 97,12 mm och verkligenheten säger 97,34mm, så om nån e sugen på en prima orörd högkompskolv Wieseco så hör av er.

Var tvungen o kolla med skjutmåttet, det var ingen liten kolv du. :3freak

Edit: till min tzr så är den bara 57mm, sista överdimensionen till o med.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Visst, den är stor;-)

Du kan ju köpa kolven o ha den i bokhyllan om du vill, nästan polerad så det är lite bling-bling :tungan

Solid snake skrev:
Var tvungen o kolla med skjutmåttet, det var ingen liten kolv du. :3freak

Edit: till min tzr så är den bara 57mm, sista överdimensionen till o med.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top