SHK Gelleråsen 13/7 2009

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Får tacka för ett roligt och lärorikt arrangemang. Vilken dag!
Jag vart mest importad över att min HD klarade bullermätarna. Helt sjukt. :banana
:)Pja, instruktören vid vår teorigenomgång avbröt sig mitt i en mening, lystrade och tittade mot banan: Vilket ljud! Vad var det? Måste va nåt fel.

Äh, var det någon som inflikade, det är bara Jörgen på sin hd.

Hela teorigruppen vände på sig och tittade mot målrakan och där kunde man, vid utsläppet från depån, skönja en viss påbörjan till ökad uppmärksamhet från personalen (ljudkillen?)

Eftersom du inte hörde nåt om det så kanske de bedömde att det ändå var slutet av dagen och inte värt att agera? Men hade du kranatpå före lunch så vetefan.:hihi


Jag håller med, jag tycker det var en kanondag!
Tack alla för trevligt sällskap.:tummenupp
 
Last edited:

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Ja de två och ett halvt varven kändes skitroliga, lättkörda och wohooo :D
Sen vette fan. haha.

Mår iaf som en sönderslagen boxningssäck idag.
Tror min lilla hoj inte är så lycklig heller :(

Ja aldrig roligt när det händer. Har varit där själv. Bara laga och köra vidare.
-"Why do we fall"
-"So we can learn to pick ourself up again."



Fick själv mersmak och nästa bandag är redan bokad.

Snake Eyes ska inte du sortera kort istället för att hänga här på forumet :tummenupp
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Snake Eyes ska inte du sortera kort istället för att hänga här på forumet :tummenupp

Sorterade och beskar så ormögonen sved. Gjorde en egen bildtråd med lite åk- och depåfoton. Kanske gör en andrasortering om jag hittar lite fler användbara.
 

Jocke Flash

Jocke Flash
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Kumla
Hoj
Gixxer 1000-K5
Bra bandag...
Dock tyckte jag att de som gjorde ljudmätningar siktade in sig på vissa "hatobjekt"
Var kan man hitta bilderna som togs!!
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Var det din som var repig på hela vänstersidan med lite paj på växelspaken?
Vad hände? Jag trodde bara det var en avåkning vid pass 6 snabba gruppen.
Själv höll jag bara på att bromsa av mig efter rakan men det redde ut sig, dock utan nån högre kurvhastighet.

Var en triumph som var av oxå(den du menade?)..såg en Kille fick släpp rejält ibörjan av dagen första passet, före böjen inför start o målrakan, blå r1? Plus att det var någon som harvade o puttrade runt, i gräsen från ejes rakt över till böjen vid start o målrakan, på det hela tror jag det var en bra lindrig dag på den biten:tummenupp
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Bra bandag...
Dock tyckte jag att de som gjorde ljudmätningar siktade in sig på vissa "hatobjekt"
Var kan man hitta bilderna som togs!!

Tror nog att de hade vissa objekt som de inriktade sig på mer än andra, framförallt om man som undertecknad använde samtliga växlar på banan och varvade ur maskinen. Gör ju en viss skillnad det också..:)
Körde med db-killern första passet, men provade att ta ur db-killern under det andra passet eftersom man missar ju det sköna ljudet. Men direkt efter passets slut, så var Vera framme och frågade om det var min hoj och gav mig ett varningens finger. Hon sa det att dem hade mätt upp 99db på målrakan, fast att det var svårt att fastställa om det var från min det lät, eftersom jag drog om två hojar på rakan vid det tillfället. Fick alltså bara en muntlig tillsägelse, så då åkte db-killern i igen för resten av dagen, så man skulle slippa svart-flaggan..
Så jag tycker dem skötte det ganska snyggt ändå :Bugar
 

mrspl

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
MellanSverige
Hoj
CBR1000RR KTMEXC450 KTMSX65
Tror nog att de hade vissa objekt som de inriktade sig på mer än andra, framförallt om man som undertecknad använde samtliga växlar på banan och varvade ur maskinen. Gör ju en viss skillnad det också..:)
Körde med db-killern första passet, men provade att ta ur db-killern under det andra passet eftersom man missar ju det sköna ljudet. Men direkt efter passets slut, så var Vera framme och frågade om det var min hoj och gav mig ett varningens finger. Hon sa det att dem hade mätt upp 99db på målrakan, fast att det var svårt att fastställa om det var från min det lät, eftersom jag drog om två hojar på rakan vid det tillfället. Fick alltså bara en muntlig tillsägelse, så då åkte db-killern i igen för resten av dagen, så man skulle slippa svart-flaggan..
Så jag tycker dem skötte det ganska snyggt ändå :Bugar

Så tricket är att alltid ligga brevid någon. :D
Jag får väl skaffa lite längre gasvajer så kan jag ligga brevid dig nästa gång,host host.

Själv kör man ju org så det låter ju obetydligt mer än en symaskin.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok :gnissla

Ja de första 2-3 passen gjorde jag inga omkörningar utan försökte lära mig banan och ett bra spår för min hoj. En sportster är ju lättstyrd som ett broräcke...

Men sen så fick jag upp farten lite grann och då blev det ofta omkörningar av sporthojar på rakan. Det var då det började bullra. Jag frågade flera ggr om ljudet, så att inte personalen skulle tveka att säga till mig. Men de äldre funkionärer jag pratade med tyckte det var coolt ljud. När jag inte hade ngn att köra om eller om jag hade snabbare/upphinnande sporthojar bakom mig så tog jag det soft på rakan.

Jag hade faktiskt med mig slutna supertrap-end caps och dito brickor. Jag var i full färd med att montera dem på söndagskvällen. Men så kom jag på att det vore praktikst att avvakta, att prova om det gick att köra med mina vanliga slutrör som hojen är mappad för. Det vore ju bra att veta resonerade jag.

Kanhända använder man filter med A-vägning isf C-vägning. dB(A) undertrycker ju bastoner men inte högfrekvens. C-vägning är mer rak. A-vägning prioriterer de frekvenser som människoörat störs av (samma frekvenser som mänskligt tal).
Med A-vägning vet jag att HD ofta klarar sig bra. Polisen hade A-vägning i sina mätutrustningar på 80-90-talet minns jag. Även Svemos normer anges i dB(A)

...eller så hade jag en eller flera i banpersonalen som gillade ljudet i min hoj :Bugar

Det var roligt att ses. Alltid kul att se ansiktet bakom kända SH-profiler.

Som gammal militär var jag väldigt imponerad över hur schemat hölls. Varje körpass, teorigenomgång, rast osv, gick enligt mina iakttagelser av stapel exakt på utsatt tid.

På tex dragrace så är det nästan alltid rejäla förskjutningar redan efter halva dagen. Ngt ekipage har läckt olja varvid saneringen kan ta en timme osv. Vips har hela körschemat/stegen ruckats rejält. SMC-arrangemanget på Gelleråsen gick ju som på räls trots så många hojar. Det var riktigt imponerande måste jag säga.:Bugar



:)Pja, instruktören vid vår teorigenomgång avbröt sig mitt i en mening, lystrade och tittade mot banan: Vilket ljud! Vad var det? Måste va nåt fel.

Äh, var det någon som inflikade, det är bara Jörgen på sin hd.

Hela teorigruppen vände på sig och tittade mot målrakan och där kunde man, vid utsläppet från depån, skönja en viss påbörjan till ökad uppmärksamhet från personalen (ljudkillen?)

Eftersom du inte hörde nåt om det så kanske de bedömde att det ändå var slutet av dagen och inte värt att agera? Men hade du kranatpå före lunch så vetefan.:hihi


Jag håller med, jag tycker det var en kanondag!
Tack alla för trevligt sällskap.:tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är alltid en fröjd att få höra sotis välljudande toner:tummenupp Har dock inte haft den äran i år. :gnissla

Tack!
Ja det har varit klent med gruppkörningar för mig i år. Men det verkar ju ha varit fallet med hela Blåskäggs onsdagsgäng.

Blev du inte sugen på att prova en plastraket, vilken är en aning lättare än ett broräcke att lotsa runt banan?:D

Nää, det ska vara lite sport att svänga :D
Men den här SMC.kursen gjorde det hela lite lättare. Kände igen många bra instruktörer från Rörken. Sporstern var lite lättare att brotta runt på storbana, på Rörken är den råa lågvarviga motorkaraktären lite stressande.
På Gelleråsen rullar det ju på lite mer så att jag kan använde högre växlar, så att motorn inte lika lätt kan få bakdäcket att släppa. Var som lägst nere på tvåan i Tröset, Hårnålen och Ejes. Men även trean funkade.

På rakan med den svaga böjen innan Ejes var banan lite knölig, där märkte jag av att den ålderdomliga ramen gjorde hojen lite orolig. Det har jag även märkt på landsvägen: att högfartssvängar med ojämnheter (där fjädringen samtidigt måste arbeta) avslöjar den veka ramen. De moderna sporthojar jag kunde iaktta framför mig såg inte ut att bli lika svajiga på samma ställe innan Ejes.

Storbana gav mersmak. Samtidigt vill jag inte gå till excesser, lite rädd att klota hojen. Min hoj är ju lite för mycket handarbete/hotrod att ligga på gränsen med. Vad man än skrapar sönder så blir det mycket arbete. Så jag ska nog fortsätta att ligga på kanske 70% av vad jag kan men istället försöka bli bättre på att hantera hojen och kunna köra snyggare. Det är ju roligt det med!
 
Last edited:

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Tack!
Ja det har varit klent med gruppkörningar för mig i år. Men det verkar ju ha varit fallet med hela Blåskäggs onsdagsgäng.



Nää, det ska vara lite sport att svänga :D
Men den här SMC.kursen gjorde det hela lite lättare. Kände igen många bra instruktörer från Rörken. Sporstern var lite lättare att brotta runt på storbana, på Rörken är den råa lågvarviga motorkaraktären lite stressande.
På Gelleråsen rullar det ju på lite mer så att jag kan använde högre växlar, så att motorn inte lika lätt kan få bakdäcket att släppa. Var som lägst nere på tvåan i Tröset, Hårnålen och Ejes. Men även trean funkade.

På rakan med den svaga böjen innan Ejes var banan lite knölig, där märkte jag av att den ålderdomliga ramen gjorde hojen lite orolig. Det har jag även märkt på landsvägen: att högfartssvängar med ojämnheter (där fjädringen samtidigt måste arbeta) avslöjar den veka ramen. De moderna sporthojar jag kunde iaktta framför mig såg inte ut att bli lika svajiga på samma ställe innan Ejes.

Storbana gav mersmak. Samtidigt vill jag inte gå till excesser, lite rädd att klota hojen. Min hoj är ju lite för mycket handarbete/hotrod att ligga på gränsen med. Vad man än skrapar sönder så blir det mycket arbete. Så jag ska nog fortsätta att ligga på kanske 70% av vad jag kan men istället försöka bli bättre på att hantera hojen och kunna köra snyggare. Det är ju roligt det med!

låter som om du haft skoj och fått blodad tand:) Det är kul att köra storbana. Ska göra 4-dagarskurs på G-åsen om två veckor. Det bör ge en tid att fila på detaljerna. Har fått hjälp att ställa in fjädringen så svampigheten i bakpartiet är som bortblåst. Ska bli kul att testa på bana.

Förstår att du är försiktig med hojen. Den är ju unik i sitt slag. Själv sitter man på en massproducerad jappsare med reservdelar i varenda buske. Det är bara att stå på:yoparty:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
låter som om du haft skoj och fått blodad tand:) Det är kul att köra storbana. Ska göra 4-dagarskurs på G-åsen om två veckor. Det bör ge en tid att fila på detaljerna. Har fått hjälp att ställa in fjädringen så svampigheten i bakpartiet är som bortblåst. Ska bli kul att testa på bana.

Förstår att du är försiktig med hojen. Den är ju unik i sitt slag. Själv sitter man på en massproducerad jappsare med reservdelar i varenda buske. Det är bara att stå på:yoparty:D

Det låter kul!!

Ja fjädringsinställning skulle jag också vilja ha hjälp att lära mig. Jag har bara kollat sagget samt ställt in grundinställningen på komp och retur fram och bak :gnissla Så du hör ju vilken nivå jag har på området :D
 

Dr.Bike

Guest
Det låter kul!!

Ja fjädringsinställning skulle jag också vilja ha hjälp att lära mig. Jag har bara kollat sagget samt ställt in grundinställningen på komp och retur fram och bak :gnissla Så du hör ju vilken nivå jag har på området :D

Jag hjälper dig gärna!

Själv sitter man på en massproducerad jappsare med reservdelar i varenda buske. Det är bara att stå på:yoparty:D

Ja, när du gasar står inlandsisen stilla... ;)
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ser ut som att hela eliten på SH varit på kurs... :)

Japp, och kul hade vi. Bokade mig i långsam men de hade ändrat till medelsnabb. Själv körde jag så fort (eller tvärtom) att jag bara fastnade på bild när jag var på väg ut i depån.

Ja fjädringsinställning skulle jag också vilja ha hjälp att lära mig. Jag har bara kollat sagget samt ställt in grundinställningen på komp och retur fram och bak :gnissla Så du hör ju vilken nivå jag har på området :D

Jag hjälper dig gärna!

Kan man hänga på? Det skulle vara intressant. Gixxern står fortfarande i grundläge från fabriken för en 75kg japs och det var i 16 års åldern man vägde så lite. Just nu tillämpar jag min branschkodex "If it works don't touch it"

Var en triumph som var av oxå(den du menade

Näe där såg jag aldrig hojen. Jag stog då och väntade på att få köra ut(mellangrupp). Den repiga med växelpinneproblem var efter pass1 eller 2. Men det behöver inte ha hänt på denna kurs.
 
Last edited:

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
Näe där såg jag aldrig hojen. Jag stog då och väntade på att få köra ut(mellangrupp). Den repiga med växelpinneproblem var efter pass1 eller 2. Men det behöver inte ha hänt på denna kurs.

Hej hopp det var jag! Första passet. Bom bang krash.
Fick en "ny" mkt snygg växelpinne btw! Lite borr, lite skruv så e problemet löst!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top