Shoei hjälm fr Usa!?

marre1010

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -03
Nån som har nån bra hemsida från Usa med bra priser och frakt?
tänkte passa på att köpa en shoei hjälm nu när § står lågt:)
Tacksam för svar

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
import från USA

Jag har precis beställt en Arai hjälm från USA. ALLA webshoppar jag hittade hade någon form av problem med att leverera till Europa, så jag bestämde mig för att beställa från en eBay shop. Till slut hittade jag en i Texas som verkade ha den hjälmen jag var ute efter, så nu är den beställd. En Arai Chaser Phil Reed replica som här hemma kostar mellan 5000 och 5500 får jag för 2700 kr inklusive frakt (72$ bara frakten).

Har du kollat in Webbikeworld.com och deras hjälmtest ? de har testat otaliga fabrikat och modeller, de tar hänsyn till huvudform, ljudnivåer, komfort, hållbarhet, etc. Kolla på Shark, de verkar ha riktigt bra komfort (till skillnad från Shoei som är bara sådär eller OK) , i klass med Arai.

Och PROVA i butik innan du beställer :)

med denna låga dollarkurs borde till och med våra MC och tillbehörsbutiker sänka sina priser, annars kommer alla med lite internetvana att beställa från eBay. Hade jag fått chansen kanske jag hade betalat en femhundring extra för den extra säkerheten att min lokala MC handlare beställer åt mig och åtar sig risken med att grejerna försvinner i frakten, etc.

bara en fundering

Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Har du kollat in Webbikeworld.com och deras hjälmtest ? de har testat otaliga fabrikat och modeller, de tar hänsyn till huvudform, ljudnivåer, komfort, hållbarhet, etc. Kolla på Shark, de verkar ha riktigt bra komfort (till skillnad från Shoei som är bara sådär eller OK) , i klass med Arai.

Hoppas du har koll på att huvudform är olika på samma hjälm o storlek beroende på vilken världsdel du handlar hjälmen i... det innebär att en Shoei storlek 61 i US eller Japan inte säkert passar dig fast en du testat i butik i Sverige och sitter perfekt...

marre1010

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -03
Jag har precis beställt en Arai hjälm från USA. ALLA webshoppar jag hittade hade någon form av problem med att leverera till Europa, så jag bestämde mig för att beställa från en eBay shop. Till slut hittade jag en i Texas som verkade ha den hjälmen jag var ute efter, så nu är den beställd. En Arai Chaser Phil Reed replica som här hemma kostar mellan 5000 och 5500 får jag för 2700 kr inklusive frakt (72$ bara frakten).

med denna låga dollarkurs borde till och med våra MC och tillbehörsbutiker sänka sina priser, annars kommer alla med lite internetvana att beställa från eBay. Hade jag fått chansen kanske jag hade betalat en femhundring extra för den extra säkerheten att min lokala MC handlare beställer åt mig och åtar sig risken med att grejerna försvinner i frakten, etc.

bara en fundering

tack för svaret:)
men hur betalade du? paypal el western union?
och ang strl på hjälmen.... har inte shoei samma storlekar jorden runt....ganska skumt isf...

Hoppas du har koll på att huvudform är olika på samma hjälm o storlek beroende på vilken världsdel du handlar hjälmen i... det innebär att en Shoei storlek 61 i US eller Japan inte säkert passar dig fast en du testat i butik i Sverige och sitter perfekt...

är du 100 på detta? verkar ju helsjukt annars!

Tänka på att hjälmen inte är ECE-godkänd så att fb kan neka dig ersättning vid skada.

*ler* får nog va glad om man lever om man smäller...
har bara cykeln halvförsäkrad så.....

Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Passa på att kolla av marknaden i europa innan du beställer. Jag köpte en Shoei XR-1000 från England för £180. Frakten ca 300kr men då har du exakt samma hjälm som du köper i sverige (med avseede på storlek och certifikat). Dessutom finns det fler färger/mönster att välja på.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Passa på att kolla av marknaden i europa innan du beställer. Jag köpte en Shoei XR-1000 från England för £180. Frakten ca 300kr men då har du exakt samma hjälm som du köper i sverige (med avseede på storlek och certifikat). Dessutom finns det fler färger/mönster att välja på.

Hemsida där du handlade hjälmen?"Länk"

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
*ler* får nog va glad om man lever om man smäller...
har bara cykeln halvförsäkrad så.....
Jo, men tänk om du inte kan jobba pga skadorna - då får du ändå inga ersättningar som vid en permanent skada kan vara väldigt mycket pengar! Inte bara det men det kan vara pengar som man behöver för att konvertera sitt hem eller något.

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
jag ringde precis mitt bolag, Bil-Sport MC .. för dem är det helt okej att använda en hjälm som är köpt från USA! sålänge den är avsedd att användas för MC bruk .. dom anser att Arai är Arai, samma hjälm om den så skickas till Sverige eller USA !

hittat en säljare som har riktigt bra priser på Arai :)

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Har en AGV hjälm ifrån USA & den är tyngre än den europeiska hjälmarna . I USA är hjälmarna märkta enligt en klass som heter DOT & är då byggda efter andra regler & därför tyngre . Kommer inte köpa en hjälm som kommer som är DOT klassad någe mer .

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
jag köpte en ARAI från ebay och staterna, den väger inte mer och har inte annan passform...sedan är det ju kruxet med ECE märkningen. generellt bryr sig försäkringsbolagen inte, men dom kan ju göra det, och då står man där...

alles, ingen skillnad på en usa arai och en euro, japan däremot är jag inte så säker på...

du får i vilket fall en jävligt bra hjälm och glöm inte att beställa spegelvisir, halva priset i USA.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha

vad jag förstod så var det exakt samma hjälm i USA (enligt webbikeworld) det e bara att den marknadsförs under ett annat namn. Angående ECE vettefan , den borde vara godkänd.

men hur betalade du? paypal el western union?

Paypal, reggade mitt vanliga VISA bankkort

Jag berättar mer angående storlek och annat när jag får hjälmen om några dagar

jag ringde precis mitt bolag, Bil-Sport MC .. för dem är det helt okej att använda en hjälm som är köpt från USA! sålänge den är avsedd att användas för MC bruk .. dom anser att Arai är Arai, samma hjälm om den så skickas till Sverige eller USA !

Ridersgear på eBay ?

Ridersgear på eBay ?

Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014

är du 100 på detta? verkar ju helsjukt annars!

.

Japp, det beror på att vi har olika huvudformer på olika kontinenter... och hjälm fabrikanter har anpassat sig. En svensk skalle i en asiatisk Shoei fungerar inte alls om man bara tar hänsyn till storleks numret, men Sverige - US låter jag vara osagt

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Priset kanske är lägre men faktum är att det är skillnad på hjälmarna.
Hjälmar som säljs i USA har annan inredning för att klara andra tester.
I europa ska hjälmarna vara ECE godkända medan man i USA kör med DOT och en till märkning som jag inte kommer ihåg namnet på.
Det har vid tester visat sig att hjälmar som har ECE inredningen eller som är enbart DOT-märkta utsätter huvudet för mindre krockvåld än om den har den ytterligare märkningen i USA. Samtliga av dom större hjälmtillverkarna stämplar på sina hjälmar med den andra märkningen med.

Med andra ord. Köper du en Arai, Shoei eller annat större märke i USA så är risken större att du skadas vid en olycka än om du köper samma hjälm i Europa.

Är det värt det för dom pengarna dukan tänkas spara?

Japp, det beror på att vi har olika huvudformer på olika kontinenter... och hjälm fabrikanter har anpassat sig. En svensk skalle i en asiatisk Shoei fungerar inte alls om man bara tar hänsyn till storleks numret, men Sverige - US låter jag vara osagt

USA och Europa har olika godkännandenormer. rent generellt har man en annan inredning i USA än man har i Europa.
en USA hjälm ger större krockvåld mot huvudet än en ECE godkänd hjälm.
Det är till och med så att dom hjälmar som är enbart DOT godkända i USA är bättre än dom som också har den ytterligare frivilliga märkningen.

jag köpte en ARAI från ebay och staterna, den väger inte mer och har inte annan passform...sedan är det ju kruxet med ECE märkningen. generellt bryr sig försäkringsbolagen inte, men dom kan ju göra det, och då står man där...

alles, ingen skillnad på en usa arai och en euro, japan däremot är jag inte så säker på...

du får i vilket fall en jävligt bra hjälm och glöm inte att beställa spegelvisir, halva priset i USA.

Jodå. Det är skillnad på en USA-Arai och en Europa-Arai. Det är olika inredningar. I alla fall om du frågar Arai. Samtliga av dom större tillverkarna gör så.

EDIT. Läs artikeln i den här länken. Det står en del intressant om just skillnaden mellan US och EU hjälmarna. Observera att det är en amerikan som skriver och konstaterar att de amerikanska hjälmarna faktiskt är sämre eftersom många väljer att testa enligt Snell 2000/2005 som normen heter.
Snell är för övrigt frivilligt i USA men det säljer tydligen hjälmar att den klarar att du slår en liten kula flera gånger på samma ställe.
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Last edited:

marre1010

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1 -03
Last edited:

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Jag beställde min Shoei från USA. Dollarn låg lite högre då än vad den gör idag, men jag sparade 1800 trots att jag åkte på tull och moms. Dessutom kunde jag välja en färgsättning som inte fanns i Sverige.

Den satt EXAKT som en "svensk" Shoei gjorde så nog tror jag att USA och Sverige har likadana storlekar.

Nu är frugan sugen på att köpa en hjälm också, Vogue TC-5. Har inte sett den i butik här hemma, bara den rosa varianten (bläh). Har hittat den för typ 2200 inkl frakt (exkl ev tull och moms) från USA, 3990 i Sverige för den rosa.

En polare hade inte lite tur... Han fick tag på en Shoei X-eleven (X-spirit) Kagayama från USA, betalade ganska prick 3000 spänn inkl tull, moms och frakt. Utgående modell men skitsamma, hjälmen var sprillans ny. Den satt också precis som en svensk modell.

Länk till Vogue TC-5

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Så ifall man flyttar till usa så måste man beställa hjälmar från sverige för att dom ska passa och för att man inte ska behöva åka med sämre hjälmar än polarna åker med hemma i sverige...:D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA