Har nu fått den första högtalaren från Aliexpress, det var någon form av Wool membrane.
wool membrane speaker 132:- + moms och frakt.
Dessa (till höger) var ingen uppgradering alls (från de vänstra) på basområdet, men de har en klart mer framträdande karaktär i röstområdet.
För en person som fokuserar på rösterna och önskar HÖG VOLYM kan den högra vara ett bättre alternativ än den vänstra.
Skillnaderna är klart hörbara i ett frekvenssvep som finns i testvideon:
Testvideo för hörlurar på YouTube.
Var de värda 100:- mer pr. par än de billigaste modellerna? Nej.
Var skilladen hörbar: Ja.
Fördel: Mer framträdande ljud i tal/sångområdet.
Nackdel: Hörbart lägre volym i lägre frekvensområden under 100hz.
Passar förmodligen till den som har fokus på intercom eller musik som har sitt fokus i röstområdet.
Passar förmodligen inte för personer som gillar musik med mycket bas.
Jag kan tänka mig att denna högtalare (wool membrane till höger på bild) kan ge lyssningströtthet snabbare än den vänstra vid höga volymer.
Jag reserverar mig för att den nya högtalaren eventuellt kan ändra karaktär efter inspelning. Jag har inte använt dem en längre period, och jag noterade att limmet fortfarande var kladdigt runt membranet. De är förmodligen ganska nytillverkade.
Hoppas det hjälper någon.
Om någon är intresserad av ett par så kan jag skicka ett par som passar Shoei NXR mot ersättning för materialet och frakten. (3D printad hållare och högtalare)
Jag inväntar nu nästa modell och skall se hur den låter jämfört dessa två.
//K
wool membrane speaker 132:- + moms och frakt.
Dessa (till höger) var ingen uppgradering alls (från de vänstra) på basområdet, men de har en klart mer framträdande karaktär i röstområdet.
För en person som fokuserar på rösterna och önskar HÖG VOLYM kan den högra vara ett bättre alternativ än den vänstra.
Skillnaderna är klart hörbara i ett frekvenssvep som finns i testvideon:
Testvideo för hörlurar på YouTube.
Var de värda 100:- mer pr. par än de billigaste modellerna? Nej.
Var skilladen hörbar: Ja.
Fördel: Mer framträdande ljud i tal/sångområdet.
Nackdel: Hörbart lägre volym i lägre frekvensområden under 100hz.
Passar förmodligen till den som har fokus på intercom eller musik som har sitt fokus i röstområdet.
Passar förmodligen inte för personer som gillar musik med mycket bas.
Jag kan tänka mig att denna högtalare (wool membrane till höger på bild) kan ge lyssningströtthet snabbare än den vänstra vid höga volymer.
Jag reserverar mig för att den nya högtalaren eventuellt kan ändra karaktär efter inspelning. Jag har inte använt dem en längre period, och jag noterade att limmet fortfarande var kladdigt runt membranet. De är förmodligen ganska nytillverkade.
Hoppas det hjälper någon.
Om någon är intresserad av ett par så kan jag skicka ett par som passar Shoei NXR mot ersättning för materialet och frakten. (3D printad hållare och högtalare)
Jag inväntar nu nästa modell och skall se hur den låter jämfört dessa två.
//K
Last edited: