Shoei Raid, bra el. anus ?

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
lorkan skrev:
2070663 Okej, inte så bra ventilation. Är resten bra sen, enligt dig ?

Btw, det där med hjälmtestet, jag tror att Raid vann alla större hjälmtester det året den lanserades, åtminstone 4 av de större testerna. Men det var ju 2001 iofs.

Mjo, Raid II har vettig ventilation tycker iaf jag. Lite för bra faktiskt i sensomras när det var ca +5-6 grader på kvällen, blev tvungen att stänga hålen och bara ha den vent som kom genom halshålet...

Hoztic skrev:
2070050 Raid II är efterföljaren till Raid, och är antagligen bättre på det mesta :)

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
tuppjuck skrev:
2070678 Mjo, Raid II har vettig ventilation tycker iaf jag. Lite för bra faktiskt i sensomras när det var ca +5-6 grader på kvällen, blev tvungen att stänga hålen och bara ha den vent som kom genom halshålet...


Jag tror jag har uttryckt mig otydligt, valet står inte mellan Raid och Raid II, det är bara Raid eller någon helt annan hjälm, billigare, mindre känt märke etc.

Vad jag skrev om Raid och Raid II var om det fanns någon skillnad eller om det bara var skillnad på lackering etc. Nu vet jag att Raid II är en uppföljare.

Jag har alltså inga planer att köpa en Raid II, utan en svart Raid på rea för 2 000:- (3 000:). Verkar det vara en bra deal ? Är det värt att lägga 2 000 på en Shoei Raid eller är det bara en skrothjälm (vilket jag har svårt att tro eftersom den heter Shoei :D). Med min begränsade ekonomi funkar det inte att lägga 3-4k på en hjälm, jag har helt enkelt inte råd.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
lorkan skrev:
2070691 Jag tror jag har uttryckt mig otydligt, valet står inte mellan Raid och Raid II, det är bara Raid eller någon helt annan hjälm, billigare, mindre känt märke etc.

Vad jag skrev om Raid och Raid II var om det fanns någon skillnad eller om det bara var skillnad på lackering etc. Nu vet jag att Raid II är en uppföljare.

Jag har alltså inga planer att köpa en Raid II, utan en svart Raid på rea för 2 000:- (3 000:). Verkar det vara en bra deal ? Är det värt att lägga 2 000 på en Shoei Raid eller är det bara en skrothjälm (vilket jag har svårt att tro eftersom den heter Shoei :D). Med min begränsade ekonomi funkar det inte att lägga 3-4k på en hjälm, jag har helt enkelt inte råd.

Okeh, nuu förstår jag bättre. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, har ingen erfarenhet av Raid, bara Raid II (av Raid hjälmarna då. Provade runt 30-40 st innan jag hittade Raid II:an och den satt som gjuten). Men någon skrothjälm tror jag knappast att den är. Om jag vore du, och den sitter skitbra och jag vore nöjd med den skulle jag nog köpa den om det gällde en pris/prestanda fråga.

Att jämföra med en "billig plasthjälm" och en Raid för samma pengar (som då är nedsatt i pris förståss) gör att jag skulle välja Raiden.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
tuppjuck skrev:
2070850 Okeh, nuu förstår jag bättre. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där, har ingen erfarenhet av Raid, bara Raid II (av Raid hjälmarna då. Provade runt 30-40 st innan jag hittade Raid II:an och den satt som gjuten). Men någon skrothjälm tror jag knappast att den är. Om jag vore du, och den sitter skitbra och jag vore nöjd med den skulle jag nog köpa den om det gällde en pris/prestanda fråga.

Att jämföra med en "billig plasthjälm" och en Raid för samma pengar (som då är nedsatt i pris förståss) gör att jag skulle välja Raiden.

Raiden sitter som gjuten, den sitter bäst av alla hjälmar jag provat i den prisklassen. Och eftersom det är glasfiber, köper jag den. Idag. :D
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
lorkan skrev:
2073171 Raiden sitter som gjuten, den sitter bäst av alla hjälmar jag provat i den prisklassen. Och eftersom det är glasfiber, köper jag den. Idag. :D

:tummenupp

Mitt tips är att du kikar lite på ett pin-lockvisir också så att du slipper imman. Helt. :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Jo pinlock är underbart bra :) För övrigt väldigt nöjd med min Shoei Raid II
 
Last edited:

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
lorkan skrev:
2073171 Raiden sitter som gjuten, den sitter bäst av alla hjälmar jag provat i den prisklassen. Och eftersom det är glasfiber, köper jag den. Idag. :D

Har en Raid med pin lock som jag köpte sent på hösten 05 - tycker den fungerar bra - bra passform men som du säger själv så fungerar den bra på dig också - så det är bara att köpa, du kommer att vara nöjd :tummenupp .//R
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Jag tycker att shoei raid 1 är en jättetrevlig hjälm.
dock är vindbruset helt galet, öronproppar rekommenderas.

en fördel med ettan är att den trycker mer på kinderna är tvåan, så ettan känns mer tight (snug as a bug in a rug)


...my two cents...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Har köpt hjälmen nu, tog en provtur på ca 6-7 mil idag också, tyckte inte att det var så mycket brus (har bara haft en Shark S800 innan). Dock var IMMAN helt otrolig, vädret gjorde dock en del (+5) men ett pinlockvisir måste köpas.

Vet någon vad det kostar, eller, var det är som billigast ? :tungan

Annars jäkligt nöjd, passformen är otrolig, som om dom använde mina mått för att göra hjälmen. :yoparty
 

u2slow

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Sandviken
Hoj
Ingen för tillfället :-(
Shoei hjälm

lorkan skrev:
2070013 Åsikter om Shoei Raid ? Erfarenheter ? Det är ju en Shoei så det borde väl vara en kvalitetshjälm. Det är tydligen en utgående modell och jag kan få tag i en helsvart för 2k, (3k nypris för svart), har provat den och den sitter som ett smäck på huvet.

Vad är förresten skillnaden på Raid och Raid II ? Är det bara lacken (hittade inga andra färger än svart och silver på Raiden) eller är Raid II en uppföljare till Raid ?

Btw, XR-1000 är den senaste varianten va ?
Vet inte vad d e för skillnad på Raid å Raid II,men du får köpa min,har en Blå/svart Raid för 2500:-
 

Bifogat

  • hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    60.9 KB · Visningar: 53
  • CAIN4DQB.jpg
    CAIN4DQB.jpg
    77 KB · Visningar: 64
  • CAUNCTQD.jpg
    CAUNCTQD.jpg
    73.4 KB · Visningar: 53

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
Kapten Stofil skrev:
2073774 Jag tycker att shoei raid 1 är en jättetrevlig hjälm.
dock är vindbruset helt galet, öronproppar rekommenderas.

en fördel med ettan är att den trycker mer på kinderna är tvåan, så ettan känns mer tight (snug as a bug in a rug)


...my two cents...
Skönt (!?) att höra att det inte bara är min då, blev grymt besviken när jag köpt min på brusandet, min gamla moppehjälm låter ju mindre, fast den är såklart för övrigt kass. men ändå, för dem pengarna är det en stor plump i protokollet tycker jag.
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
lorkan skrev:
2074613 Har köpt hjälmen nu, tog en provtur på ca 6-7 mil idag också, tyckte inte att det var så mycket brus (har bara haft en Shark S800 innan). Dock var IMMAN helt otrolig, vädret gjorde dock en del (+5) men ett pinlockvisir måste köpas.

Vet någon vad det kostar, eller, var det är som billigast ? :tungan

Annars jäkligt nöjd, passformen är otrolig, som om dom använde mina mått för att göra hjälmen. :yoparty


Pin-lockvisir ska det ju följa med :va tror jag gav omkring 600 för ett nytt klart visir med pinlock. . . :7peta
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Långa farbron skrev:
2070272 Nope ,men både jag och min raid 1 har överlevet 2 vurpor, så det får gå detta året också.

Du har väl inte krashat 2ggr med samma hjälm??
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Mr. Kongo skrev:
2074715 Pin-lockvisir ska det ju följa med :va tror jag gav omkring 600 för ett nytt klart visir med pinlock. . . :7peta

Nej, inte på Raid ? Ett pinlockvisir till en Raid kostar 238 pix. :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top