Shoei RF-1000 ??

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
sitter å gör av med skattepengarna som trillar in om nån månad och en ny hjälm står överst på listan...

har hittat denna: http://www.shoei-helmets.com/road/helmets_road.aspx?h=3

men undrar om det är samma som XR-1000 bara att den heter annorlunda på andra sidan pölen...??:va :va

har provat xr-1000 å den sitter som en smäck...:tummenupp

nån som vet ?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Samma hjälm, ja, men uppfyller andra säkerhetskrav. Har för mig att det är vissa smådetaljer som skiljer, men på det stora hela samma hjälm.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Säkert inget fel på hjälmen. Men tyvärr så betalar du ganska mycket pengar för en produkt som inte är godkänd att använda på Europas vägnät.

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
köp en xr 1000 från europa istället, samma hjälm (men bättre).
Jag beställde en xr1000 från gp-moto.de för någon dag sen med artifact dekor och spegelvisir 4650 inkl. frakt. fick visiret gratis jämfört med köp i sverige. Värt? nja.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
köp en xr 1000 från europa istället, samma hjälm (men bättre).
Jag beställde en xr1000 från gp-moto.de för någon dag sen med artifact dekor och spegelvisir 4650 inkl. frakt. fick visiret gratis jämfört med köp i sverige. Värt? nja.

Vet du vad skillnaden är då, med tanke på att RF-modellen ska vara sämre?

Tycker drygt 2900:- den kostar med frakt att beställa från US and A känns jävligt prisvärt. Har svårt att tro att en hjälm från USA skulle skydda mycket sämre på något sätt :va

Är det någon som har beställt hjälm från USA och vet om storlekarna är exakt samma som i övriga Europa? Är rädd för att Shoei har räknat amerikaner som tjockhövven o därefter ökat storleken?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Hej!

Jag är i precis samma situation som du, funderade också på om det var samma hjälm som Rf-1000, så jag mailade Duells och frågade. Jag fick svaret att det var i princip samma hjälm men att den inte var godkänd i Sverige... verkade mest som att de vill att man ska gå in i butik i Sverige och köpa den till ockerpris...frågade också om storlekarna men han verkade inte speciellt säker på sin sak där heller tyvärr.

Så därför har jag också mailat en butik i Usa där man fraktfritt kan köpa RF-1000 från 331,99 dollar (1999 sek) vilken kostar ca 3800 i Sverige men har inte fått något svar om storlekarna ännu.
De kan iaf skicka den som gåva och skriva ner värdet på hjälmen vilket gör att eventuell tullavgift blir lägre.
På butiken finns även den värre X-eleven för 623,99dollar (3750 sek) vilket är samma hjälm som X-spirit i europa och alla vet ju vad den kostar, ca 7300 sek..

så om man vill spara ännu mer pengar och få en finfin hjälm, ta den dyrare:tummenupp

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
4650kr, fyfan säger jag bara för europa certifiering.

Jag fick min RF1000 STORM silver från ebay för 1300kr för 3 år sedan.

Obs den var använd 2 gånger och hade en repa som gick att se genom förstoringsglas, värdeminskning med minst 10.000kr. :)

Älskar min RF1000!

/a

PS. Angående storlek så var M på Shoei bra för mig, och jag brukade köra L i Nolan som jag hade innan.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Så därför har jag också mailat en butik i Usa där man fraktfritt kan köpa RF-1000 från 331,99 dollar (1999 sek) vilken kostar ca 3800 i Sverige men har inte fått något svar om storlekarna ännu.

Skriv gärna här om du får reda på ifall storlekarna är samma som i EU :tummenupp

Kommer lätt handla från staterna om storlekarna är samma, skulle gärna vilja veta VAD som gör att hjälmen inte skulle vara godkänd här och vad ovan talare menar med att den skulle vara sämre? Är det bara att den inte är testad av nån myndighet här i EU. Lär ju fortfarande vara precis samma Shoei-kvalitét som i övriga världen.

PS. Angående storlek så var M på Shoei bra för mig, och jag brukade köra L i Nolan som jag hade innan.

Synd att du inte hade haft en Shoei innan :( Nolan funkar inte alls för mitt huvud...

Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Det ar exakt samma hjalm, jag har provat att smacka min RF hart i asfalten pa en bandag, den haller ihop trots den bara ska vara godkand i US and A, kop!:tummenupp

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Det ar exakt samma hjalm, jag har provat att smacka min RF hart i asfalten pa en bandag, den haller ihop trots den bara ska vara godkand i US and A, kop!:tummenupp

Jag antar att du även menar storleksmässigt eller??? :)

EDIT: Såg nu att du bodde i staterna...du kanske inte har nån aning om storlekarna då?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det ska vara samma hjälm men inredningen är inte samma.
Det har att göra med att i Europa ska den vara godkänd enligt ECE normen. Kommer inte ihåg numret.
Den föreskriver att hjälmen skall klara en smäll med en viss styrka och det stötupptagande materialet skall dämpa smällen så att inte mer än ett visst antal G påverkar huvudet för att man inte ska få bestående hjärnskador i onödan.

I USA har man hårdare inredning eftersom många hjälmfabrikanter valt att inte bara sätta på DOT-godkännande utan även en frivillig certifiering som kräver att man ska kunna slå två gånger på samma ställe på hjälmen utan att G-kraften överskrider en viss gräns.

Tyvärr så är det så att den G-kraft som tillåts där är så hög att den ger en hög risk för bestående hjärnskador.

Tester som är gjorde har visat att under de förutsättningar som är aktuella vid de flesta olyckor så ger de USA godkända hjälmarna en större risk för bestående skador på hjärnan än hjälmar som är avsedda för den europeiska marknaden. Undantaget är det hjälmar som bara är DOT-märkta men det är inte några av de större och framför allt inte några av komposithjälmarna.
Det artikel jag läste om det var skriven av en Amerikan som ondgjorde sig över det faktum att man i USA säljer hjälmar som skyddar sämre än i resten av världen.

Så med andra ord. Hjälmen blir billigare men skyddar sämre.
Men som vanligt. Du måste själv göra en avvägning hur mycket pengarna är värda. Personligen skulle jag aldrig offra mitt huvud för en tusenlapp.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Det ska vara samma hjälm men inredningen är inte samma....

Så med andra ord. Hjälmen blir billigare men skyddar sämre.
Men som vanligt. Du måste själv göra en avvägning hur mycket pengarna är värda. Personligen skulle jag aldrig offra mitt huvud för en tusenlapp.

Så du har jämfört inredningen i RF-1000 och XR-1000?

Är väl kanske inte så svårt att få reda på exakt genom att dra ett mail till Shoei men jag vill veta nu.

Ursäkta men jag har lite svårt att fatta det du skriver...
Den här ECE normen som du påstår finns då på alla hjälmar som säljs här i butik skulle göra hjälmen säkrare än en som inte har den märkningen men är av t.ex märket Shoei? Du påstår isåfall i mina ögon att en hjälm som är gjord i plast och säljs här som fullgod MC-hjälm för 1000:- är bättre en en Shoei X-Eleven i komposit och i den kvalitén som Shoei fraktiskt står för?

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Jag antar att du även menar storleksmässigt eller??? :)

EDIT: Såg nu att du bodde i staterna...du kanske inte har nån aning om storlekarna då?

Storlekarna har jag faktiskt inte en aning om, da jag bara haft hjalmar fran US, har svart att tanka mig att det skulle vara nan skillnad.
Jag kor med en X-Eleven (X-Spirit heter den i Europa(?)) storlek M i swea, var inne pa mc varuhuset och testade en ny likadan och den satt tajtare men hjalmen tojer och formar sig ju efter skallen.
Sa jag kan till 99% saga att det ar samma sizer.

Det ar samma inredning:tummenupp

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Storlekarna har jag faktiskt inte en aning om, da jag bara haft hjalmar fran US, har svart att tanka mig att det skulle vara nan skillnad.
Jag kor med en X-Eleven (X-Spirit heter den i Europa(?)) storlek M i swea, var inne pa mc varuhuset och testade en ny likadan och den satt tajtare men hjalmen tojer och formar sig ju efter skallen.
Sa jag kan till 99% saga att det ar samma sizer.

Tackar för den infon, blir nog också en X-Eleven för min del.
Varför betala 3000:- extra för en lapp i hjälmen? :D

Det ar samma inredning:tummenupp

Lät som bullshit vlket det också visade sig vara :hihi

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Fick svar från BTOsports nu, så här löd svaret:

The sizing should be the same. All the helmets are manufactured in Japan so sizing should not differ.

men för att vara på den säkra sidan bör man väl ta kontakt med Shoei..

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Tror storlekarna är exakt samma, satt o glodde på eBay nu och där var det nån som skrivit ut storlekarna som fanns i mått m.m. Exakt samma som EU på centimetermåtten iaf.

Blir att beställa en helmut när löningen kommer kanske :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Är väl kanske inte så svårt att få reda på exakt genom att dra ett mail till Shoei men jag vill veta nu.

Ursäkta men jag har lite svårt att fatta det du skriver...
Den här ECE normen som du påstår finns då på alla hjälmar som säljs här i butik skulle göra hjälmen säkrare än en som inte har den märkningen men är av t.ex märket Shoei? Du påstår isåfall i mina ögon att en hjälm som är gjord i plast och säljs här som fullgod MC-hjälm för 1000:- är bättre en en Shoei X-Eleven i komposit och i den kvalitén som Shoei fraktiskt står för?

Jag har inte personligen jämfört inredningen nej.
Vad gäller säkerheten så har jag inte heller personligen testat.
Jag kan bara luta mig på ett test av hjälmars säkerhet som jag läste för inte så länge sedan där dom konstaterade följande.
I USA så finns den obligatoriska normen DOT som hjälmar ska uppfylla för att vara godkänd. I Europa har vi motsvarande som heter ECE och en massa siffror. Dom är i stort sett likvärdiga. Skillnaden mellan dom är att i Europa måste hjälmen testas innan den får märkas att den är godkänd. I USA räcker det med att fabrikanten hävdar att den uppfyller normen och så märker dom den själva. (Troligtvis uppfyller samtliga hjälmar normen i alla fall eftersom det ju går att stämma för det mesta i USA).
Dom flesta av dom större fabrikanterna klassificierar dessutom sina komposithjälmar enligt en norm som jag har för mig hette Snell någonting. Den föreskriver lite annorlunda tester med annorlunda krav än DOT normen. För att kunna uppfylla den normen måste dom stoppa in en hårdare inredning som gör att hjälmen tål två lika hårda smällar på exakt samma ställe innan hela den stötupptagande förmågan är förbrukad. Detta är dock något som nästan aldrig inträffar i praktiken. Det som händer är att på grund av sin hårdare inredning så kommer man vid en smäll inte att använda lika stor del av inredningens stötupptagande förmåga. Dvs smällen mot huvudet blir hårdare eftersom inredningen tar upp en mindre del.

I det testet konstaterade dom att samtliga i testet deltagande plasthjälmar som enbart var klassade enligt DOT-normen skyddade huvudet bättre mot skador än samtliga i testet deltagande komposithjälmar som också var klassade enligt den frivilliga normen (Snell någonting).

DOT-normen och våran ECE är ungefär samma. Med andra ord. Du får bättre skydd för huvudet med en billig plasthjälm än du får med en dyr komposithjälm från USA. Det var i alla fall den sammanfattning man gjorde i det testet.

Snell normen tillåter G-krafter på huvudet på ca 200G men redan vid ca 150G finns en betydande risk för bestående eller långvariga hjärnskador. Med andra ord. För att klara den frivilliga normen måste man tillåta krafter som gör att risken för bestående men ökar.

Artikeln finns för övrigt att läsa på nätet också. Jag hittade den genom en länk i en tidigare tråd om just hjälmar från USA.

Det här är inget jag hittar på och jag är inte ensam på det här forumet om den här inställningen.

summering. Vill man vara poser till billigt pris och anser skydd vara underordnat. Köp en hjälm från USA. Vill man skydda sig bra till billigt pris. Köp en plasthjälm. Vill man ha ett lite bättre skydd. Köp en komposithjälm.

Nu är i praktiken skyddet från en plasthjälm och en komposithjälm i stort sett likvärdigt. Det man vinner på en komposit är minskad vikt som i sin tur medför något mindre påfrestningar på nacken vid en olycka.

Mina 2 cent

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Dar var lite fakta Steffo:tummenupp
Alltsa om jag hajar det ratt sa ar hjalmarna harifran DOT eller Snell markta?
Jag har for mig kurkan jag har i swea (kopt har i US) ar bade DOT och Snell markt, ar den hjalmen Bra eller Anus?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy