Så du har jämfört inredningen i RF-1000 och XR-1000?
Är väl kanske inte så svårt att få reda på exakt genom att dra ett mail till Shoei men jag vill veta nu.
Ursäkta men jag har lite svårt att fatta det du skriver...
Den här ECE normen som du påstår finns då på alla hjälmar som säljs här i butik skulle göra hjälmen säkrare än en som inte har den märkningen men är av t.ex märket Shoei? Du påstår isåfall i mina ögon att en hjälm som är gjord i plast och säljs här som fullgod MC-hjälm för 1000:- är bättre en en Shoei X-Eleven i komposit och i den kvalitén som Shoei fraktiskt står för?
Jag har inte personligen jämfört inredningen nej.
Vad gäller säkerheten så har jag inte heller personligen testat.
Jag kan bara luta mig på ett test av hjälmars säkerhet som jag läste för inte så länge sedan där dom konstaterade följande.
I USA så finns den obligatoriska normen DOT som hjälmar ska uppfylla för att vara godkänd. I Europa har vi motsvarande som heter ECE och en massa siffror. Dom är i stort sett likvärdiga. Skillnaden mellan dom är att i Europa måste hjälmen testas innan den får märkas att den är godkänd. I USA räcker det med att fabrikanten hävdar att den uppfyller normen och så märker dom den själva. (Troligtvis uppfyller samtliga hjälmar normen i alla fall eftersom det ju går att stämma för det mesta i USA).
Dom flesta av dom större fabrikanterna klassificierar dessutom sina komposithjälmar enligt en norm som jag har för mig hette Snell någonting. Den föreskriver lite annorlunda tester med annorlunda krav än DOT normen. För att kunna uppfylla den normen måste dom stoppa in en hårdare inredning som gör att hjälmen tål två lika hårda smällar på exakt samma ställe innan hela den stötupptagande förmågan är förbrukad. Detta är dock något som nästan aldrig inträffar i praktiken. Det som händer är att på grund av sin hårdare inredning så kommer man vid en smäll inte att använda lika stor del av inredningens stötupptagande förmåga. Dvs smällen mot huvudet blir hårdare eftersom inredningen tar upp en mindre del.
I det testet konstaterade dom att samtliga i testet deltagande plasthjälmar som enbart var klassade enligt DOT-normen skyddade huvudet bättre mot skador än samtliga i testet deltagande komposithjälmar som också var klassade enligt den frivilliga normen (Snell någonting).
DOT-normen och våran ECE är ungefär samma. Med andra ord. Du får bättre skydd för huvudet med en billig plasthjälm än du får med en dyr komposithjälm från USA. Det var i alla fall den sammanfattning man gjorde i det testet.
Snell normen tillåter G-krafter på huvudet på ca 200G men redan vid ca 150G finns en betydande risk för bestående eller långvariga hjärnskador. Med andra ord. För att klara den frivilliga normen måste man tillåta krafter som gör att risken för bestående men ökar.
Artikeln finns för övrigt att läsa på nätet också. Jag hittade den genom en länk i en tidigare tråd om just hjälmar från USA.
Det här är inget jag hittar på och jag är inte ensam på det här forumet om den här inställningen.
summering. Vill man vara poser till billigt pris och anser skydd vara underordnat. Köp en hjälm från USA. Vill man skydda sig bra till billigt pris. Köp en plasthjälm. Vill man ha ett lite bättre skydd. Köp en komposithjälm.
Nu är i praktiken skyddet från en plasthjälm och en komposithjälm i stort sett likvärdigt. Det man vinner på en komposit är minskad vikt som i sin tur medför något mindre påfrestningar på nacken vid en olycka.
Mina 2 cent